Hudobný bar funguje v národnej kultúrnej pamiatke vyše roka. Majitelia podniku sa už od začiatku stretávali s rôznymi obmedzeniami, ktoré museli rešpektovať, keďže ide o zákonom chránený objekt. „Celý priestor sme prerobili a renovovali. Investovali sme šesťcifernú sumu do vynovenia, kompletného prerobenia sociálnych zariadení a podobne. Kvôli schodom, kde boli cca 10 rokov grafiti, sme dostali upozornenie od Krajského pamiatkového úradu v Žiline, že stena nemôže byť vo svetlosivej farbe, ktorú máme aj v interiéri, ale musí to byť biela. Tak sme to na ich žiadosť premaľovali – znovu na vlastné náklady,“ rozpráva konateľ a manažér podniku Miro Cibuľa.
BEZ REKLAMY NEPREŽIJÚ
Keďže sa nachádzajú na poschodí, majitelia potrebovali novú prevádzku primerane spropagovať. To však netušili, aký to bude problém. „Ak si spomínate na predchádzajúci podnik, ten mal na budove extrémne veľkú reklamu. Po príchode na pamiatkový úrad som však dostal prednášku, že takú veľkú reklamu tam, samozrejme, nemôžeme dať, i keď tá predošlá tam bola cca 5 rokov. Ale veď v poriadku,“ pokračuje v rozprávaní Miro Cibuľa.
Situáciu teda vyriešili tak, že vymenili tabuľu na zmrzlinu,ktorá tam už 10 rokov nefunguje, za vlastnú osvetlenú tabuľu. „Teraz nám po roku prišla výzva, aby sa urýchlene nepovolená reklama odstránila. Myslím si, že naozaj nemáme prehnanú reklamu a na všetky žiadosti pamiatkového úradu sme reagovali promptne a podľa ich požiadaviek. Avšak odstránenie našej maličkej svetelnej reklamy nás odsudzuje na kompletné zabudnutie a extrémne nám sťažuje podmienky nášho podnikania,“ vysvetľuje konateľ.
Bar si totiž na seba nezarobí, ak tam ľudia nebudú chodiť. „Okrem toho, že sme doň investovali nemalé peniaze z vlastných zdrojov, požiadali sme o pomoc aj Európsku úniu, ktorá schvaľuje podporu, aby sme mohli umožniť vystúpenie viacerým domácim interpretom a kapelám. Taktiež u nás usporadúvame Kvízy, IT konferencie, najnovšie aj Burzu platní, stand up vystúpenia... A návštevníci sa sťažovali na fakt, že sa im ťažko hľadala prevádzka, nakoľko bola slabo označená. Naozaj si už nevieme dať rady a s týmito podmienkami môžeme rovno zavrieť,“ nešťastne konštatuje Miro Cibuľa.
Budova Smer, ako mnohí Žilinčania nazývajú Mestskú tržnicu, je významnou architektonickou pamiatkou. Bola postavená v rokoch 1941 až 1942. „Problém plošných reklám nie je len problém národných kultúrnych pamiatok, ale celospoločenský. Rozumieme tomu, že ak má byť niekde nejaká prevádzka, musí mať aj svoju reklamu, ale pri národnej kultúrnej pamiatke sa veľkosť a umiestnenie reklamy posudzuje oveľa prísnejšie ako pri iných objektoch, a to najmä z hľadiska ochrany a prezentácie pamiatkových hodnôt konkrétneho historického objektu,“ hovorí riaditeľ Krajského pamiatkového úradu v Žiline Miloš Dudáš.
Okrem zákonom chránených objektov posudzuje pamiatkový úrad aj reklamy umiestnené na budovách mestskej pamiatkovej rezervácie, ktorú v Žiline tvorí Mariánske námestie s bočnými uličkami (vrátane budovy Tržnice). Pod kompetenciu úradu patria napríklad aj terasy na Mariánskom námestí. „Chceme len, aby pamiatková rezervácia vyzerala aj z estetického hľadiska dobre a práve reklamy sú veľký problém. Naša snaha nie je reklamy úplne zakázať, ale dohodnúť sa tak, aby ich veľkosť, umiestnenie i celkový počet bol v únosnej miere. Veď keby boli reklamy na každej národnej kultúrnej pamiatke v Žiline, vyzeralo by to rovnako ako na ceste medzi Strečnom a Žilinou... Chápeme však, že s tým môže mať vlastník problém, lebo potrebuje objekt nejako propagovať. Vždy sa však dá dohodnúť, je len potrebné spoločne nájsť prijateľné riešenie,“ vysvetľuje.
V pamiatkovej rezervácii mesta Žilina je z pohľadu reklamných plôch najviac kritická Bottova ulica. Napríklad na jednej budove je až päť upútaviek na tú istú prevádzku. Aj z toho dôvodu krajský pamiatkový úrad pracuje na vytvorení grafického manuálu, ako postupovať pri umiestňovaní pouličnej reklamy v pamiatkovej rezervácii a ako reklamy umiestňovať na historické objekty. „Je to materiál, ktorý má majiteľov národných kultúrnych pamiatok usmerniť, ako osadiť reklamu na budove tak, aby sme spoločne kultivovali historický priestor,“ dodáva Miloš Dudáš.
V prípade Tržnice (Smeru) sa na spoločnom stretnutí, ktoré vzišlo aj na náš podnet, pracovníci Krajského pamiatkového úradu v Žiline, majiteľ podniku a vlastník objektu dohodli, že budú hľadať vhodné riešenie, ako osadiť reklamu na budovu tak, aby boli spokojné všetky strany.