
Miesto bolo dlhodobo označené ako nebezpečné pre zosuv častí múra. Dnes je úplne uzavreté a občania musia využiť obchádzku alebo Farské schody.
Mesto vyhlásilo verejnú súťaž na opravu kanalizácie na balustráde ešte v novembri minulého roka. Súťaž vyhrala spoločnosť ERPOS, ktorá tiež realizovala opravu podchodu pod Rondlom a v súčasnosti pracuje na výstavbe parkoviska na Ul. Mateja Bela na Hájiku.
Rekonštrukčné práce na balustráde začali krátko po vysúťažení vo februári 2025. Účelom prác je oprava poškodenej dažďovej kanalizácie, pre ktorú sa poškodil i oporný múr. „Práce na balustráde súvisia s opravou dažďovej kanalizácie. V dôsledku jej poškodenia bol znehodnotený aj travertínový obklad, zhotoviteľ preto začal s jeho odstraňovaním. Odstraňovanie travertínového obkladu odhalilo väčšie poškodenie oporného múra, ako sa pôvodne predpokladalo. Mesto dalo vypracovať statický posudok, na základe ktorého sa bude múr rekonštruovať,“ informovala hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová.
Pri rekonštrukcii sa použije pôvodný travertínový obklad typický pre „žilinské Hradčany“.
Cena sa možno predraží
Práce sú naplánované na 120 kalendárnych dní. Termín dokončenia stavby je stanovený na máj 2025. Je možné, že pre odhalené poškodenia sa zákazka predraží. „V zmluve o dielo bola uvedená cena 177 627,36 eura bez DPH, avšak vzhľadom na nové skutočnosti táto suma nie je konečná,“ potvrdila Ondrášová. Na historickej balustráde však nie sú nateraz známe ďalšie kritické miesta, ktoré by si vyžadovali opravu.
Znečistené múry kamennej balustrády pod Katedrálou Najsvätejšej Trojice prešli pred dvomi rokmi výraznou obnovou. Oblastná organizácia cestovného ruchu Malá Fatra v spolupráci s mestom realizovali kompletné čistiace práce, ktoré zbavili povrch kameňa od povlakov, škvŕn a grafity.
Dvojpodlažná balustráda získala dnešnú podobu v rokoch 1941 až 1944 podľa projektov architekta Otta Reichnera.