Novinka si svoj technický základ požičala od aliančného partnera, značky Nissan. V modelovom portfóliu automobilky RENAULT vypĺňa model KADJAR vzniknutú medzeru medzi modelmi CAPTUR a KOLEOS. Keďže popularita módnych crossoverov globálne neustále rastie, má aj RENAUL KADJAR všetky predpoklady na to, aby sa medzi konkurentmi dokázal presadiť. Medzi silné zbrane novinky patrí okrem osvedčeného technického základu bezpochyby aj príťažlivý dizajn, ktorým útočí na naše emócie. Nový RENAULT KADJAR s prepĺňaným naftovým motorom s objemom 1,6 litra (dCi 130), manuálnou 6 stupňovou prevodovkou, s pohonom všetkých štyroch kolies a v top výbave Bose, nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel RENAULT v našom regióne.
Stredne veľký crossover KADJAR je pre značku RENAULT úplnou novinkou. Jeho vývoj výrazne urýchlila práve už v úvode spomínaná spolupráca v rámci koncernu s automobilkou Nissan. Novinka totiž zdieľa technický základ (platforma CMF C/D) s modelom Nissan Qashqai. Avšak hneď na úvod treba uviesť, že nejde o úplne totožné vozidlá. Novinka od automobilky RENAULT okrem odlišného dizajnu boduje najmä citeľným nárastom v parametroch celkovej dĺžky i šírky. Z toho logicky pramení tiež veľkorysejší batožinový priestor. V duchu modernej doby ponúka aj RENAULT KADJAR v závislosti od výbavy široké spektrum jazdných asistentov. Môže disponovať napríklad inteligentným parkovacím asistentom, asistentom monitorovania jazdných pruhov, výstrahou pred vozidlami v mŕtvom uhle, automatickým brzdným systémom, rozpoznávaním dopravných značiek či automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Pomerne pestrá je tiež ponuka jednotlivých verzií. RENAULT KADJAR je k dispozícii s pohonom kolies prednej nápravy, ako aj vo verzii s pohonom štyroch kolies. Neskôr ponuku doplnia a rozšíria aj plánované nové motorizácie. Na našom trhu táto atraktívna novinka k dispozícii s trojicou výhradne prepĺňaných motorizácií a v štyroch výbavových stupňoch. Tie momentálne dopĺňa aj limitovaná akčná výbava Premiere edition. Aktuálne jedinou benzínovou motorizáciou v ponuke je verzia Energy TCe (130 koní) s vynikajúcim zážihovým prepĺňaným štvorvalcom s objemom 1,2 litra. Táto verzia sa predáva s pohonom kolies prednej nápravy a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Pestrejšia je ponuka naftových verzií. Vznetový základ predstavuje motorizácia Energy dCi 110 (110 koní) s objemom 1,5 litra. Tento variant sa ponúka rovnako výhradne len s pohonom kolies prednej nápravy. Možnosť voľby predstavuje prevodové ústrojenstvo. Dotknutá motorizácia je dostupná vo verzii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ako aj so 6 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Výkonnejšou naftovou alternatívou je turbodiesel s objemom 1,6 l (dCi 130) a s výkonom 130 koní. Táto verzia je v ponuke výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Okrem pohonu kolies prednej nápravy je k dispozícii aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. My sme pri našom teste siahli práve po tejto najatraktívnejšej verzii s pohonom 4x4. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko ponúka v praxi nový RENAULT KADJAR?
Vzhľad a rozmery
Na vzhľade a dizajne svojich modelov si v automobilke RENAULT dávali vždy obzvlášť záležať. Inak to nie je ani pri novom modeli RENAULT KADJAR. Ako sme naznačili už v úvode, práve atraktívny dizajn patrí medzi najsilnejšie zbrane novinky. Z nášho pohľadu berie nový model silnú inšpiráciu z obdivovaného konceptu RENAULT Dezir. Vozidlu tak dominujú veľmi výrazné horizontálne línie. Veľmi výrazná je predná maska s veľkým fabrickým logom uprostred. Vďaka nej novinka dokonale zapadá do rodiny RENAULT. Nový KADJAR bude vďaka originálne tvarovanému dennému svieteniu veľmi ľahko rozpoznateľný už z diaľky. Testovaný exemplár disponoval špičkovo svietiacimi svetlami s full LED technológiou. Pri pohľade zboku sú najviac badateľné veľmi atraktívne a dynamické línie vozidla, ktoré podčiarkujú mohutné blatníky. Atletickejší vzhľad ešte viac dokresľujú výrazné kolesá, v našom prípade s priemerom 19 palcov. A rovnako efektné oblúkové oplastovanie prahov s pochromovanou lištou, podobne ako je to pri modeli CAPTUR. Zadná časť aj vďaka originálnym svetlometom pôsobí tiež veľmi atraktívne a dynamicky. Celkové rozmery vozidla najlepšie odrážajú presné čísla. Nový RENAULT KADJAR meria 4449 mm, široký je 2058 mm, výška vozidla dosahuje 1607 mm a rázvor náprav má hodnotu 2646 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní na danú kategóriu slušných 472 litrov. Priestor pre batožinu boduje aj svojou variabilitou. Tú reprezentuje dvojdielne polohovateľné dno, ktoré zároveň dovoľuje vytvoriť jednoduché priehradky užitočné na predelenie, resp. fixáciu batožiny. Ďalšou inováciou je sofistikované sklápanie sedadiel druhého radu priamo z kufra. Pri takejto konfigurácii vznikne vďaka polohovateľnému dnu ideálne rovná podlaha s objemom až 1478 litrov pre náklad. Posledná vec, za ktorú si novinka zaslúži jednoznačne palec hore, je možnosť sklopenia spolujazdcovho operadla. Tým vzniká priestor ideálny na prepravu dlhých predmetov. Posledný parameter, ktorý stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. RENAULT KADJAR disponuje svetlosťou až 200 mm, a to je hodnota, ktorou výrazne prekonáva väčšinu konkurentov vo svojej triede.
Interiér a výbava
Veľmi príjemný pocit v nás evokuje aj interiér novinky. Samotná palubná doska pozostáva hneď z niekoľkých typov materiálov s vysokou úrovňou dielenského opracovania. Ako celok pôsobí veľmi hodnotne, moderne a zároveň štýlovo. Veľmi sa nám páči aj samotný volant s pomerne malým priemerom a ideálnou hrúbkou venca, s ktorým je skutočná radosť manévrovať. Združený prestojový panel tvorí TFT displej prevzatý z vlajkovej lode, modelu ESPACE. Toto riešenie ponúka prehľadné vyobrazenie všetkých potrebných údajov a pridáva aj možnosť zmeny grafického podkladu a rovnako aj farby podsvietenia. Zmena podsvietenia sa vzťahuje aj na centrálny displej multimediálneho systému RENAULT R Link 2 s priemerom 7 palcov. Jeho dotykové rozhranie ponúka dostatočne veľké ikony, do ktorých sa dobre triafa a tiež rýchlu odozvu na dotyk. Okrem toho systém disponuje aj navigáciou a niektorými zaujímavými funkciami, ktorých príkladom je indikátor kvality ovzdušia. V rámci testu si nás získali aj robustné sedadlá. Tie vďaka dvojitému prešívaniu pôsobia veľmi odolne a v neposlednom rade aj veľmi dobre fixujú telo. Nami testovaná verzia s pohonom všetkých kolies disponovala aj združeným ovládačom pohonu, ktorý si našiel svoje miesto na stredovom tuneli. Volič ponúka tri možnosti konfigurácie. Pohon len predných kolies, automatickú štvorkolku a tiež funkciu stáleho pohonu všetkých kolies s elektronickou uzávierkou krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou. O tom, že sa nový RENAULT KADJAR v tejto konfigurácii nebojí ani výletov do terénu, napovedá aj efektná fixačná rukoväť na strane spolujazdca. V neposlednom rade doplňme, že žiadne výhrady nemáme ani k priestorovým pomerom na zadných sedadlách. Z hľadiska celkovej výbavy disponovalo nami skúšané vozidlo vo vrcholnej výbave Bose aj mnohými nadštandardnými výbavovými prvkami. Za všetko uvádzame napríklad už spomínané full LED svetlomety, vyspelý parkovací asistent s funkciou kolmého, šikmého, ako aj pozdĺžneho parkovania a tiež zadnou parkovacou kamerou, spomínanými jazdnými asistentmi, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, dažďovým a svetelným senzorom, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, audiosystémom Bose s 8 reproduktormi a podobne.
Jazda
Nový RENAULT KADJAR po našej skúsenosti neváhame zaradiť do kategórie medzi najlepšie jazdiace crossovery. Suverénnym jazdným prejavom na spevnených cestách má novinka veľmi blízko ku klasickým kompaktom. To je v nemalej miere zásluha práve špičkového podvozka. Veľmi komunikatívne je i riadenie, ktoré vodičovi poskytuje dostatočnú spätnú väzbu. Testovaná motorizácia dCi 130 je pre KADJAR s pohonom všetkých kolies ako stvorená. Motor disponuje dostatočným výkonom a za svoje služby si pritom nepýta prehnane veľa paliva. Manuálna prevodovka s veľmi presnou kulisou radenia ponúka pomerne krátky prvý prevodový stupeň. Ten môže byť veľmi nápomocný práve pri jazde v teréne. Príjemným prekvapením je vďaka vynikajúco odizolovanému interiéru aj veľmi dobrá akustická pohoda na palube. V neposlednom rade nás nový RENAULT KADJAR aj napriek svojim rozmerom zaujal veľmi dobrou manévrovateľnosťou v stiesnených priestoroch. Pohon všetkých kolies predstavuje bezpochyby výhodu najmä v teréne, resp. pri zhoršených poveternostných podmienkach. Pri bežnej jazde po spevnených cestách si novinka z nášho pohľadu bez problémov vystačí aj s pohonom len prednej nápravy.
A náš celkový dojem?
Nový RENAULT KADJAR prináša do čoraz populárnejšej kategórie crossoverov svieži vietor. Medzi jeho najväčšie prednosti patrí atraktívny a príťažlivý dizajn. V našom teste si nás okrem toho získal aj vďaka svojmu suverénnemu jazdnému prejavu. Medzi atraktívne benefity tejto novinky patrí aj záruka na 5 rokov, resp. 150 000 km a rovnako možnosť výhodného financovania. Viac informácií získate v žilinskom zastúpení značky RENAULT. V Žiline si nový RENAULT KADJAR môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel RENAULT v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s., na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky RENAULT.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: RENAULT KADJAR Energy dCi 130 4x4 Bose
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,8 - 4,9 l na 100 km
Výbava: Energy dCi 130 4x4 Bose (testovaný model) Cena: od 28 690 €
Výbava: Energy TCe 130 Zen Cena: od 18 990 €