Nový Renault Koleos bol oficiálne predstavený verejnosti na jar minulého roka počas autosalónu v Pekingu. Reakcie odbornej i laickej verejnosti boli od začiatku kladné, začo Koleos vďačí nielen vkusnej aplikácii nového dizajnového jazyka, ale tiež vynikajúcej výbave a priaznivej cene. Aj preto sme sa rozhodli podrobiť túto atraktívnu novinku nášmu redakčnému testu. Nový Renault Koleos v najvyššej výbave Initiale Paris a s najvýkonnejšou motorizáciou dCi 175 nám zapožičala spoločnosť AUTO MARKET Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Renault a Dacia v našom regióne. Športovo-úžitková novinka s prémiovým charakterom sa svojím vonkajším dizajnom hlási k zvyšku rodiny Renault, na čo upozornia už pri prvom pohľade predné i zadné svetlomety, tvarovo podobné tým z modelov Talisman či Mégane. V prípade Koleosu sú však vsadené do podstatne robustnejšej a širšej masky zdobenej chrómovými líniami. Dizajnový jazyk Renaultu sa teda aj v tomto prípade podarilo implementovať s francúzskou ľahkosťou a eleganciou.
VZHĽAD A ROZMERY
Vonkajší vzhľad Koleosu je typickým prejavom francúzskeho zmyslu pre štýlový dizajn a vďaka svojim neopozeraným líniám sa za ním určite otočí nejedna hlava. Vkusne umiestnené chrómové doplnky, opticky oddeľujúce jednotlivé partie vozidla spolu s decentnými plastovými dielcami chrániacimi exponované časti karosérie, dodávajú modelu vzhľad prémiového SUV, medzi ktoré nepochybne patrí. Dizajn predných svetlometov s technológiou LED diód a funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel plynule prechádza prostredníctvom chrómovej línie až na boky karosérie. Tie svojím tvarom dynamicky zvýrazňujú devätnásťpalcové disky kolies v špeciálnom dizajne Initiale Paris, ktoré svojím vzhľadom korešpondujú so zvyšnými detailmi. Plynulý prechod svetiel je viditeľný aj na zadných blatníkoch zdobených výrazným prelisom. Dynamický vzhľad vozidla podtrhuje elegantný spojler piatych dverí, plynule prechádzajúci do línie strechy, ktorá bola v nami testovanom modeli navyše vybavená panoramatickým strešným oknom. Koleos je dlhý 4673 mm a jeho rázvor dosahuje hodnotu 2705 mm. Svetlá výška vozidla v nezaťaženom stave je presne 21 cm, čo je hodnota, ktorú mu môže väčšina konkurentov iba závidieť. Aj vďaka nej je totiž Koleos skutočným SUV a nie iba ďalším oplastovaným drsne sa tváriacim autíčkom.
INTERIÉR A VÝBAVA
Príbuznosť s ostatnými členmi rodiny Renault je rovnako citeľná aj vo vnútri. Dielenské spracovanie a kvalita použitých materiálov je na špičkovej úrovni, o čom svedčí absolútna absencia akéhokoľvek vŕzgania či praskania plastov a príkladné zlícovanie jednotlivých panelov. Palubná doska je postavená okolo rozmerného 8,7” displeja s multimediálnym systémom R-Link 2, pomocou ktorého je možné ovládať všetky funkcie vozidla vrátane klimatizácie, multimédií či asistenčných systémov a taktiež párovanie s mobilnými zariadeniami. Chválime však aj použitie fyzicky hmatateľných ovládačov a kapacitných tlačidiel pre najdôležitejšie funkcie, ktoré výrobcovia čoraz častejšie skrývajú do útrob multimediálnych systémov. Pochváliť musíme aj skvele tvarované sedadlá s dynamickým dizajnom, ktoré boli v nami testovanej úrovni výbavy čalúnené perforovanou kožou a vybavené nielen vyhrievaním, ale i funkciou chladenia. Aj napriek svojim veľkorysým rozmerom Koleos neponúka sedemmiestnu konfiguráciu. Francúzski návrhári sa totiž zamerali na maximálny komfort piatich cestujúcich, čo sa im jednoznačne podarilo. Do interiéru francúzskeho SUV sa za seba pohodlne usadia aj dvojmetroví cestujúci, ktorí sa určite nebudú sťažovať na priestor v akomkoľvek ohľade. Na oba rady sedadiel sa navyše nastupuje cez rozmerné dvere, otvárajúce sa vo veľkorysom uhle, ktoré uvítajú najmä rodiny s deťmi v detských sedačkách. Po otvorení elektricky ovládaných piatych dverí sa dostaneme do batožinového priestoru s objemom 579 litrov v základnej konfigurácii a 1795 litrov po sklopení zadných sedadiel, ktoré je možné ovládať priamo z batožinového priestoru.
JAZDA
Jazdný prejav nového Koleosu je typicky francúzsky, čiže pohodlný, zamatový a hlavne tichý. Do priestoru cestujúcich sa neprenáša takmer žiadny aerodynamický hluk ani pri vyšších rýchlostiach, čo nás príjemne prekvapilo najmä vzhľadom na veľkosť rozmerných spätných zrkadiel poskytujúcich dokonalý prehľad o dianí za vozidlom. Tie spolu so systémom stráženia mŕtveho bodu zjednodušujú vedenie rozmerného vozidla a vďaka cúvacej kamere a parkovacím asistentom je jazda mestskou džungľou naozaj jednoduchá. Za pochvalu stojí príkladné nastavenie podvozka, ktorého komfortný prejav neovplyvnil dobré držanie stopy a vozidlo aj napriek vyššiemu ťažisku nepustil do väčších náklonov. Samostatnú kapitolu by si zaslúžil pohon All Mode 4x4-i ponúkajúci tri možnosti nastavenia, pomocou ktorých sa z vozidla mohla stať klasická dvojkolka, inteligentné SUV s dynamickým systémom rozdeľujúcim náhon podľa potreby na jednotlivé kolesá, ale tiež plnohodnotný terénny stroj s rozdelením náhonu 50:50. Aj vďaka nemu sa s Koleosom budúci majitelia nebudú musieť báť zísť z cesty alebo prekonať riečny brod, či zasneženú cestu. Testovaný model bol poháňaný najsilnejším vznetovým agregátom dCi 175 s objemom dva litre a výkonom rovnajúcim sa číslu v jeho označení. Krútiaci moment 380 Nm prenáša na kolesá sedemstupňová prevodovka X-Tronic, ktorú môžeme na základe rýchlosti reakcií a hladkosti chodu zaradiť k najlepším svojho druhu. Vozidlo vďaka tejto kombinácii zrýchľovalo a reagovalo s vynikajúcou presnosťou, ale tiež ponúklo zamatovo jemný rozjazd, ktorý ocení každý vodič na zmrznutých či klzkých cestách.
CELKOVÝ DOJEM
Nový Renault Koleos nás presvedčil o tom, že prémiové vozidlo s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a jedinečným dizajnom nemusí mať cenovku, ktorá človeku vyrazí dych. Atraktívne SUV si určite, podobne ako úspešný model Kadjar, nájde svojich zákazníkov, ktorí ocenia vynikajúce spojenie reprezentatívnosti, úžitkových vlastností a praktickosti, ktoré toto vozidlo ponúka. Ak vás Koleos zaujal, príďte sa o jeho kvalitách presvedčiť osobne do sídla spoločnosti AUTO MARKET, s. r. o., autorizovaného predajcu Renault a Dacia v našom regióne.