Nový Renault Megane GrandCoupé vybavený najdostupnejšou benzínovou motorizáciou Sce 115 a najvyššou úrovňou výbavy INTENS nám pre náš test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Renault a Dacia v našom regióne. Megane GrandCoupé bol verejnosti oficiálne predstavený v druhej polovici minulého roka na Parížskom autosalóne a rozšíril tak rodinu štvrtej generácie úspešného modelu, ktorá bola dovtedy dostupná v karosárskych variantoch hatchback a combi s označením GrandTour. Svetové médiá začali model Megane GrandCoupé ihneď po jeho predstavení prirovnávať k jeho väčšiemu súrodencovi a nezriedka bol označovaný ako malý Talisman. Zadné partie tohto štýlového sedanu s ladne klesajúcou líniou strechy totiž vzdialene pripomínajú práve zadok vlajkovej lode automobilky. Rovnako ako hatchback aj verzia sedan totiž prebrala dynamický dizajnový jazyk modelu Talisman, jasne identifikovateľný vo viacerých partiách vozidla.
VZHĽAD A ROZMERY
Aj napriek mierne zavádzajúcemu názvu je GrandCoupé klasický sedan, ktorý však svojou siluetou pripomína športovo ladené GT. Je to práve vďaka nízkej línii strechy ladne klesajúcej k zadnej partii auta, ku ktorej sa pripája masívnymi C stĺpikmi s dynamickým prelisom. Tie ústia do širokých zadných blatníkov s efektnými krivkami prechádzajúcimi do decentne zdvihnutej hrany kufra. Pomyselnou čerešničkou na torte je potom predná časť automobilu, ktorej jednoznačne dominujú svetlomety s nezameniteľným LED podpisom. Na ich prísny angulárny tvar plynule nadväzuje gril v tvare širokého V, delený vertikálnymi priečkami s chrómovým detailom. Dizajn svetlometov sa odzrkadľuje tiež v nižších partiách nárazníku, kde nájdeme elegantné smerové svetlá a okrúhle hmlovky. Technológia LED diód panuje rovnako aj v zadnej časti automobilu, ktorú zdobia dlhé, takmer prepojené zadné svetlomety. Ich dizajn však nie je len jedinečne atraktívny, ale tiež veľmi funkčný, pretože svojou veľkosťou výrazne zvyšujú viditeľnosť vozidla v zhoršených poveternostných podmienkach.
Megane GrandCoupé v porovnaní so svojím päťdverovým dvojčaťom narástol takmer vo všetkých rozmeroch. Najvýraznejším z nich je rázvor, ktorý s hodnotou 271 cm robí z tohto modelu auto s najpriestrannejším interiérom vo svojej triede. Vynikajúci je tiež rozmer priestoru pre nohy cestujúcich sediacich vzadu, ktorý dosahuje až 216 mm, čo je o 37 mm viac ako vo verzii hatchback. Vďaka týmto veľkorysým údajom sa do interiéru GrandCoupé zmestia bez problémov aj vyšší pasažieri, ktorých bude vzadu limitovať jedine výška klesajúcej strechy. Celková dĺžka Megane GrandCoupé sa zastavila na hodnote 463 centimetrov a rozchod kolies dosahuje taktiež úctyhodných 157 centimetrov. Objem batožinového priestoru je okrúhlych 550 litrov, čo je presne o 20 litrov viac ako u modelu Fluence. Po zložení zadných sedadiel narastie objem batožinového priestoru na 987 litrov a umožní vám tak prevážať aj rozmernejšie predmety, avšak ako to už pri sedanoch býva, iba do šírky otvoru kufra. Okrem svojej veľkosti si batožinový priestor zaslúži pochvalu tiež za svoje pravidelné tvarovanie a taktiež za ukážkovo navrhnuté pánty, ktoré sa pri zatvorení schovajú do očalúneného priestoru. Za zmienku stojí tiež madlo uľahčujúce zatvorenie kufra jednou rukou či možnosť príplatkového otvárania kufra gestom nohy.
INTERIÉR A VÝBAVA
Už pri letmom pohľade do interiéru nového GrandCoupé je jeho príslušnosť k modelovému radu Megane absolútne jasná. Výnimočnou kvalitou dýcha celý interiér, a to nielen pri pohľade na použité materiály či dielenské spracovanie, ale taktiež na množstvo jedinečných detailov. Jednoznačnú pochvalu si zaslúžia atraktívne sedadlá vyhotovené v kombinácii kože a látky s decentným športovým tvarovaním, ktoré poskytovali nielen dostatočnú oporu v zákrutách, ale taktiež obrovskú dávku pohodlia. Duch dynamiky sa podpísal aj na dizajne samotného volantu odetého do mäkkej kože Napa. Dostatočne široký veniec vybavený typickými športovými bicepsami dostal po vzore športových áut tiež skosenie svojej spodnej časti. Pozitívne slová si zaslúžia tiež multifunkčné tlačidlá na ramenách volantu s primeraným odporom zamedzujúcim ich nechcenému stlačeniu.
Veľmi kladne hodnotíme vyhotovenie prístrojového panelu v kombinácii analógových ukazovateľov a plne grafického displeja. Podobné riešenie nie je len dizajnovo atraktívne, ale spája tiež prehľadnosť klasických budíkov s viacúčelovosťou efektného displeja. Čitateľnosť prístrojového panelu bola bezchybná aj pri náročných podmienkach zimného slnečného dňa a vďaka automatickému nastaveniu intenzity nás neoslňoval ani počas nočných jázd. Digitálny ukazovateľ má dokonca nastaviteľnú farbu podsvietenia, s ktorou sa mení aj farba ambientného osvetlenia vedeného v lištách čalúnenia dverí. Súčasťou výbavy testovaného modelu bolo tiež multimediálne rozhranie R-Link 2 so 7-palcovým displejom a navigáciou, ktoré nás o svojej prítomnosti informovalo už pri prvom otvorení dverí. Systém R-Link v sebe spája všetko, čo od moderného infotainmentu môžete očakávať a funguje naozaj spoľahlivo. Počas nášho testu sa mu podarilo bezchybne spárovať s viacerými chytrými telefónmi, ktorým neponúkol len možnosť handsfree hovoru, ale tiež prehrávania multimediálneho obsahu či prezerania textových správ. K systému je možné pripojiť tiež zdroj dát prostredníctvom USB portu umiestneného v stredovej konzole.
JAZDA
Renault Megane GrandCoupé nás neprekvapil, pretože čo iné ako dokonale pohodlnú jazdu by ste čakali od francúzskeho auta. Megane je skutočne veľmi pohodlné auto, v ktorom úplne zabudnete na úbohý stav niektorých našich ciest. Dokonca aj v ťažkých podmienkach mrazivých dní, počas ktorých sme auto testovali, preukázal podvozok svoju schopnosť dokonale odfiltrovať nárazy otravných ľadových roliet. Za vynikajúcim výkonom podvozku stojí jeho dokonalé prispôsobenie klasickému tvaru karosérie, ktoré si vyžiadalo nielen výmenu tlmičov a pružín, ale tiež zmeny v kinematike zadnej nápravy. Auto je vďaka týmto úpravám nielen veľmi pohodlné, ale ponúka tiež dostatočnú istotu aj pri razantnejších manévroch. Pomáha mu v tom aj prepracovaný posilňovač riadenia s variabilným účinkom, ktorý poskytuje zamatovo jemný chod napríklad pri parkovaní, zatiaľ čo vo vyšších rýchlostiach prispieva k príjemne stabilnému ovládaniu. Megane GrandCoupé nám predviedol tiež ukážkové jazdné vlastnosti na nebezpečných zmrznutých cestách, kde sme ocenili bezchybne fungujúci asistent rozjazdu do kopca či stabilizačný systém s kontrolou nedotáčavosti. V neposlednom rade ovplyvnili bezpečný a pohodlný prejav tohto modelu tiež veľkoryso dimenzované kotúčové brzdy oboch náprav s ukážkovou dávkovateľnosťou svojho účinku.
Aj napriek tomu, že testovaný exemplár poháňal najdostupnejší benzínový agregát, nemôžeme mu vyčítať nedostatok svižnosti. Je jasné, že vozidlo by dosahovalo oveľa lepšie výsledky so vznetovým motorom Energy dCi 110, avšak ani atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra neostal zahanbený. Naopak, motoru nedochádzal dych ani vo vyšších rýchlostiach, v ktorých navyše naberal príjemne ostrú zvukovú kulisu. Motorizáciu SCe 115 preto vonkoncom nezatracujeme, jej jednoduchá koncepcia poctivého atmosférického štvorvalca totiž určite osloví nejedného konzervatívneho záujemcu. Jediným negatívom tohto agregátu je, bohužiaľ, len 5-stupňová prevodovka, ktorá však celkom úspešne kompenzuje chýbajúcu šestku vhodným sprevodovaním.
CELKOVÝ DOJEM
Nový Megane GrandCoupé v našom teste dokázal, že aj napriek svojej veľmi atraktívnej cenovke predstavuje solídny kus auta. Podľa nás ide jednoznačne o jeden z najatraktívnejších sedanov vo svojej triede, ktorý ponúka okrem výnimočne bohatej výbavy tiež vysokú úroveň kvality a dielenského spracovania. Práve pomer hodnoty a ceny sa tak jednoznačne stane hlavným predajným tromfom tohto nového modelu. O jeho kvalitách sa môžete presvedčiť na vlastné oči v sídle spoločnosti AUTO Market, a. s. autorizovaného predajcu vozidiel Renault a Dacia v našom regióne.