RENAULT TALISMAN predstavuje pre francúzsku automobilku obrodenie, resp. úplne nový začiatok v strednej triede. V týchto dňoch sa na našom trhu naplno rozbieha predaj tohto vozidla. My sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky RENAULT mali možnosť preveriť túto „horúcu“ novinku preveriť už v predstihu, medzi úplne prvými na domácej pôde. Po veľmi úspešných modeloch, ako je napr. RENAULT CLIO, RENAULT CAPTUR alebo RENAULT ESPACE sa chce RENAULT výraznejšie presadiť aj v atraktívnom segmente D, čiže triede tzv. biznis vozidiel. Jeho novou zbraňou je model TALISMAN. Hneď na úvod treba uviesť, že spolu s novým označením prichádza aj kompletne nový automobil. V ňom výrobca implementuje svoje najnovšie know how, resp. to najlepšie, čím aktuálne disponuje. V praxi preto TALISMAN môže mať napr. natáčanie zadných kolies 4Control, adaptívny podvozok s nastaviteľnými režimami Multi sense, špičkové LED svetlá, multimediálny systém R-link 2 s vertikálne orientovaným dotykovým tabletom a chýbať nemôžu ani najmodernejšie bezpečnostné asistenčné systémy. Nový RENAULT TALISMAN s prepĺňaným zážihovým motorom s objemom 1,6 litra s výkonom 150 koní (Energy TCe 150 EDC), v kombinácii so 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v prostrednej výbave Intens nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s. autorizovaný predajca vozidiel RENAULT v našom regióne.
Talizman predstavuje v živote človeka symbol pre šťastie. Nový RENAULT TALISMAN zase predstavuje pre francúzsku automobilku revolúciu v podobnom duchu, akou bol príchod najnovšej generácie modelu ESPACE. V portfóliu francúzskej automobilky nahrádza TALISMAN model Laguna, a zároveň aj model Latitude. Výber tohto zaujímavého označenia nie je náhodný. Málokto z nás možno vie, že RENAULT po prvýkrát toto označenie použil už v roku 2001, a to pri rovnomennom koncepte. Medzi silné prednosti modelu TALISMAN patrí tradične elegantná francúzska DNA premietnutá do dizajnu. Ďalej zvýšený dôraz na kvalitu a už spomínané moderné technológie. Pýchou novinky je, podobne ako pri novom modeli ESPACE, systém riadenia všetkých štyroch kolies 4Control. V praxi funguje tak, že pri menších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú mierne v protismere jazdy, čím sa výrazne zlepšuje manévrovatelnosť. Pri vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá, naopak, natáčajú súčasne v smere jazdy, čím sa citeľne zlepšuje jazdná stabilita. V neposlednom rade treba spomenúť tiež moderné a zároveň veľmi úsporné pohonné jednotky s dostatočným výkonom. Tie sú vyvinuté v duchu dnes všadeprítomného downsizingu, s prihliadnutím na čo najhospodárnejšiu prevádzku vozidla a čo najmenší dopad na životné prostredie. Okrem karosárskej verzie sedan neskôr ponuku rozšíri aj praktické kombi. Na našom trhu je možné si nový RENAULT TALISMAN objednať s výhradne prepĺňanými vznetovými i zážihovými motorizáciami a v štyroch stupňoch výbavy. Tie aktuálne dopĺňa ešte akčná uvádzacia výbava Premiere Edition s cenovým zvýhodnením. Benzín v ponuke reprezentujú dve motorizácie. Obe majú zhodný objem 1,6 litra a disponujú prepĺňaným turbodúchadlom. Verzia Energy TCe 150 ponúka výkon 150 koní. Výkonnejšia verzia Energy TCe 200 s maximálny výkonom 200 koní je momentálne najvýkonnejšou verziou v ponuke tohto modelu. Obe spomenuté motorizácie sa kombinujú výhradne s modernou 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Pre priaznivcov nafty zaradil RENAULT do ponuky hneď tri prepĺňané motorizácie. Základom celého modelového radu je verzia Energy dCi 110 s turbodieselom o objeme 1,5 litra a výkonom 110 koní. Výkonnejšou naftovou voľbou je turbodiesel o objeme 1,6 litra, vo verzii Energy dCi 130 (130 koní). Najvýkonnejšiu vznetovú voľbu predstavuje verzia Energy dCi 160 (160 koní) prepĺňaná dvoma turbodúchadlami. Dve slabšie pohonné jednotky spaľujúce naftu sa kombinujú so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a najsilnejší turbodiesel je k dispozícii výhradne so 6 stupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. My sme v našom teste preverili slabšiu benzínovú motorizáciu Energy TCe 150 (150 koní), ktorá spolupracuje s prevodovkou EDC. Naša úvodná otázka preto znie: Aký je nový RENAULT TALISMAN v praxi?
Vzhľad a rozmery
Prekrásny a zároveň veľmi reprezentatívny dizajn exteriéru s vyváženými tvarmi patrí z nášho pohľadu medzi najsilnejšie zbrane novinky. RENAULT TALISMAN v sebe dokonale odráža francúzsky zmysel pre eleganciu a originalitu. Z každého uhla pohľadu pôsobí vozidlo veľmi dynamicky a atraktívne. Prednej časti dominuje pomerne veľká maska chladiča s výrazným „diamantom“ (fabrickým logom) v znaku. Medzi najoriginálnejšie prvky vozidla patrí jednoznačne nezameniteľný svetelný podpis. Z pomerne úzkych predných svetlometov, ktoré disponovali v našom prípade full LED technológiou. Z hlavných svetlometov zasahuje hlboko do predného nárazníka efektná mozaika denného LED svietenia. Toto riešenie v praxi generuje ľahko rozpoznateľnú grafiku v tvare písmena „c“. Bočná silueta s dynamickou líniou strechy zaujme netradičným riešením c stĺpika, ktorého súčasťou je samostatné okno. Zadná časť pôsobí opticky veľmi širokým dojmom. Efektný svetelný podpis, ktorý prezmenu zasahuje hlboko do veka kufra, ponúkajú aj zadné svetlá. Mimochodom, v režime denného svietenia sa spolu s prednými automaticky rozsvietia aj zadné „ledky“. Ide o netradičné, ale zároveň veľmi praktické riešenie, ktoré príde vhod najmä pri hmle či inak zhoršenej viditeľnosti. Nový RENAULT TALISMAN patrí rozmerovo k najväčším zástupcom vo svojom segmente. To názorne demonštrujú aj celkové rozmery vozidla. Novinka meria 4848 mm, šírka vozidla dosahuje 1869 mm, výška je 1463 mm a rázvor náprav má hodnotu 2808 mm. Batožinový priestor ponúka veľkorysí objem s prepravnou kapacitou na úrovni 608 litrov. Aj napriek logickému hendikepu karosárskej verzie sedan je vďaka veľkorysej šírke nakladacieho otvoru kufor prekvapivo dobre prístupný. Praktické riešenie predstavuje ďalej otvor umožňujúci prepravovať dlhé predmety, ako sú napr. lyže. Samozrejmosťou je možnosť sklopenia zadných operadiel. V tejto konfigurácii objem batožinového priestoru vzrastie na hodnou 1022 litrov.
Interiér a výbava
Interiér modelu TALISMAN pôsobí už na prvý pohľad či dotyk veľmi hodnotne, reprezentatívne, ale zároveň i pomerne konzervatívne. RENAULT sa tentokrát úplne vyhol nekonvenčným riešeniam, ktoré zdobia niektoré menšie modely tejto značky. Toto z nášho pohľadu dokážu najviac oceniť najmä konzervatívne orientovaní používatelia, resp. fleetová klientela. Dôraz na zvýšenú kvalitu je cítiť z každého detailu. K použitým materiálom preto nemáme žiadne výhrady. Špičková a príkladná je tiež úroveň ich dielenského opracovania. Prístrojový panel disponuje tradičným analógovým palivomerom a teplomerom chladiacej kvapaliny. Medzi nimi sa nachádza veľký TFT displej známy už z modelu ESPACE. Ten vo veľmi prehľadnej podobe zobrazuje všetky ostatné údaje v grafike meniacej sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Palubnej doske dominuje multifunkčný dotykový displej najnovšej verzie infotainmentu RENAULT R-Link 2. V našom prípade mal displej s priemerom 7 palcov klasickú horizontálnu orientáciu. Pri výbave Initiale Paris resp. v opcii je k dispozícii tradične špičkovým vertikálne orientovaným tablet s priemerom až 8,7 palca. Systém fungoval veľmi dobre už aj nami testovanej zmenšenej podobe. Vyzdvihnúť musíme dostatočne veľké ikony, do ktorých sa dobre triafa a tiež pohotovú odozvu na dotyk. R-link 2 disponuje navigáciou a niektorými zaujímavými funkciami, ktoré reprezentuje napr. indikátor hospodárnej jazdy. Ovládanie je možné tradične okrem dotyku aj prostredníctvom združeného ovládača situovaného na stredovej konzole. Najviac si nás ale interiér nového RENAULTU TALISMAN získal svojím komfortom a pohodlím. Pochvalu si zaslúžia predovšetkým veľmi pohodlné a optimálne tvarované predné „kreslá“, priam predurčené na dlhé trasy. Prijemný pocit za volantom dotvára rovnako multifunkčný volant optimálnej veľkosti s optimálnou hrúbkou venca, s ktorým je skutočnou radosťou manévrovať. Veľmi pohodlne sa cestuje aj v druhom rade. Zadné sedadlá ponúkajú dostatočnú priestorovú rezervu v oblasti nôh a napriek elegantným líniám karosérie prekvapujúco aj v oblasti hlavy. Cestujúci vzadu dokážu oceniť taktiež dva samostatné USB vstupy vhodné na dobíjanie smartphonu. Luxusnú atmosféru v kabíne dotvárajú aj mnohé detaily. Medzi ne patrí napr. ambientné podsvietenie palubnej dosky meniace sa v závislosti od zvoleného režimu jazdy. Palec hore dávame novinke taktiež za efektné spracovanie panelu klimatizácie spojené s bezchybným ovládaním. Nami testovaná druhá najvyššia výbava Intens v kombinácii so zvýhodneným paketom ďalšieho dovybavenia disponovala aj prvkami výbavy ako: monitorovanie jazdného pruhu, čítačka dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, monitorovanie mŕtveho uhla, koženým interiérom, parkovacími senzormi vpredu aj vzadu, cúvacou kamerou, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, elektricky nastaviteľnými prednými sedadlami s vyhrievaním a ventiláciou a podobne.
Jazda
Z hľadiska jazdného prejavu sme boli najviac zvedaví, ako sa v novinke bude správať slabší benzínový agregát Energy TCe 150 s výkonom 150 koní. Po našej osobnej skúsenosti patrí práve spomenutý motor k najpríjemnejším prekvapeniam. Výkon 150 koní síce na papieri pri TALISMANE nijako zvlášť neohromuje, v praxi je ale všetko inak. Na naše prekvapenie, daná motorizácia na novinku bez problémov postačuje a dokáže vozidlu udeliť až prekvapivo slušnú jazdnú dynamiku. Tej do značnej miery napomáha vynikajúco fungujúca 7 stupňová dvojspojková automatická prevodovka EDC, ktorá radí predvolené prevodové stupne veľmi hladko a bez zaváhania. RENAULT TALISMAN so systémom Multi sense dokáže byť pritom v závislosti od zvoleného jazdného režimu vozidlom mnohých tvarov. Okrem nastavenia adaptívnych tlmičov sa mení taktiež odozva riadenia, prevodovky či zvuková kulisa. Multi sense ponúka štyri prednastavené jazdné režimy a to: comfort, sport, neutral a eco. Poslednou možnosťou je režim perso. Ten dovoľuje individuálne nastavenia podľa požiadaviek konkrétneho vodiča. My sme najviac využívali režim comfort, kedy vozidlo veľmi dobre filtruje nerovnosti našich ciest a pohodovú atmosféru v kabíne dotvára taktiež špičkové odizolovanie interiéru.
A náš celkový dojem?
Nový RENAULT TALISMAN z nášho pohľadu predstavuje pre francúzsku značku skutočný nový začiatok v atraktívnej triede biznis vozidiel. Novinka boduje nezameniteľným dizajnom a tiež špičkovo zvládnutým interiérom. Nás si však novinka najviac získala pohodlným a komfortným jazdným prejavom. Naše očakávania výrazne prekonala taktiež testovaná slabšia benzínová motorizácia, ktorú po našej osobnej skúsenosti neváhame odporúčať. Medzi atraktívne benefity tejto novinky patrí aj záruka na 5 rokov, resp. 150 000 km a rovnako možnosť výhodného financovania. Viac informácií získate v žilinskom zastúpení značky RENAULT. V Žiline si nový RENAULT TALISMAN môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel RENAULT v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky RENAULT.
Autor Peter Hlačik
Snímky autor
Technické parametre:
Model: RENAULT TALISMAN Energy TCe 150 EDC Intens
Palivo: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 220
Maximálna rýchlosť km/h: 215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba 5,6 l na 100 km
Výbava: RENAULT TALISMAN Energy TCe 150 Intens (testovaný model) Cena od 28 690 €
Výbava: RENAULT TALISMAN Energy TCe 150 Premiere edition Cena: od 24 990 €
Výbava: RENAULT TALISMAN Energy dCi 110 Life (diesel) Cena: od 23 490 €