V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto po čase opäť prinášame test úžitkového vozidla. Jednou z najvýznamnejších noviniek tohto roka vo svete dodávok je bezpochyby nová generácia RENAULTU TRAFIC, ktorú sme si vďaka žilinskému zastúpeniu značky RENAULT mali možnosť vyskúšať. Úžitkové vozidlá RENAULT sú už od roku 1998 európskou jednotkou. Odpoveď, prečo je to tak, demonštruje aj nový TRAFIC, na vývoji ktorého si Francúzi dali obzvlášť záležať. Medzi najcharakteristickejšie črty novinky patrí atraktívny dizajn, pohodlný a praktický interiér, dômyselné riešenia a tiež špičkové a zároveň úsporné motory. Nový RENAULT TRAFIC s novým twin-turbodieselom 1,6 dCi v úžitkovej verzii furgon a v akčnej výbave Cool nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel RENAULT v našom regióne.
RENAULT TRAFIC sa stal v kategórii stredne veľkých dodávkových vozidiel skutočným pojmom. Jeho prvá generácia bola predstavená už v roku 1981. Následná druhá generácia debutovala v roku 2001. Tú v tomto roku vystriedala úplne nová tretia generácia, ktorú dnes testujeme. Nový TRAFIC medzigeneračne výrazne podrástol, čo má za následok ešte efektívnejšie využitie nákladného priestoru. Zaujímavé inovácie prinášajú aj mnohé elektronické systémy, ktoré reprezentuje nová generácia stabilizačného systému ESC. Ten ponúka aj veľmi užitočnú funkciu extended grip – asistent rozjazdu na nespevnených povrchoch. Ďalej je tiež k dispozícii asistent rozjazdu do kopca a nechýba ani asistent pre stabilizáciu ťahaného prívesu. Ako je to pri dodávkových vozidlách zvykom, i nový RENAULT TRAFIC ponúka množstvo jednotlivých variácií. Neskôr ponuku rozšíria aj ďalšie verzie, ako je napríklad minibus určený na prepravu osôb. No už od samého začiatku je logicky k dispozícii nákladná verzia, tzv. furgon. Ten sa ponúka s dvoma dĺžkami karosérie. Vo verzii L1 s objemom nákladného priestoru 5,2 m3, resp. vo verzii L2 s objemom nákladného priestoru 6,0 m3. Zákazník si môže vybrať aj medzi klasickou kabínou, resp. dvojkabínou pre pracovné tímy. K dispozícii je aj pestrá, výhradne turbodieselová motorová paleta. Základ predstavuje agregát 1,6 dCi v dvoch výkonových alternatívach, s maximálnym výkonom 90, resp. 115 koní. Úplnou novinkou modelového radu TRAFIC je špičková a úsporná motorizácia 1,6 dCi Energy Twin Turbo (prepĺňaná dvojicou turbodúchadiel), ktorá je taktiež dostupná v dvoch výkonových verziách s maximálnym výkonom 120, resp. 140 koní. Zaujímavosťou sú aj dve samostatné výbavy Business, resp. Cool s voliteľnými balíčkami, čím sa TRAFIC ešte viac približuje ku klasickým osobným automobilom. My sme si pre test zvolili RENAULT TRAFIC v najkompaktnejšej verzii L1 práve s novou motorizáciou dCi 120 TwinTurbo. Naša úvodná otázka k novinke znie celkom jasne: Má nový RENAULT TRAFIC všetky predpoklady na to, aby prekonal komerčný úspech svojich predchodcov?
Vzhľad a rozmery
Časy, keď boli všetky dodávkové vozidlá len „nevzhľadnými krabicami“ bez emócií, sú už dávno preč. Koniec koncov to, že je dizajn čoraz dôležitejší aj vo svete úžitkových vozidiel, najlepšie demonštruje práve nový RENAULT TRAFIC. Odvážnej a zároveň vzhľadnej prednej časti s elegantne tvarovanými svetlometmi dávame jednoznačne palec hore. Robustnosť a odolnosť pre zmenu zvýrazňuje mohutný predný nárazník a tiež estetické ochranné oplastovanie po celom obvode vozidla. Ako sme už spomenuli v predchádzajúcej časti, nový TRAFIC medzigeneračne podrástol. V reči čísel to znamená, že testovaná verzia L1 meria 4999 mm (+217 mm), široká je 1965 mm (+61 mm), výška vozidla dosahuje 1971 mm (+11 mm) a rázvor náprav má hodnotu 3098 mm. Objem skrine pri testovanom vozidle dosahuje 5,2 m3, čo predstavuje medzigeneračný nárast 300 litrov. V praxi sa tak dnu zmestia napríklad až tri europalety. Manévrovateľnosť s nákladom uľahčujú bočné posuvné dvere, ktoré môžu byť na želanie na oboch stranách. Užitočná je aj široká možnosť zafixovania nákladu prostredníctvom kotviacich ôk. Veľmi praktickou novinkou, ktorou sa môže nový TRAFIC popýšiť, je aj možnosť prepravovať veľmi dlhé predmety. To je možné vďaka výklopnej priečke v nákladnom priestore a zároveň aj pod sedadlom spolujazdca. Nový TRAFIC tak v závislosti od verzie pojme predmety s maximálnou dĺžkou až 3750 mm (L1), resp. 4150 mm (L2). Posledný parameter, ktorý určite stojí za zmienku, je maximálna užitočná hmotnosť. Tá pri testovanej verzii L1 dosahovala slušných 1004 kg.
Interiér a výbava
Skutočnej revolúcie sa dočkala aj kabína v novom RENAULTE TRAFIC. Tá teraz ešte vo väčšej miere čerpá inšpiráciu z osobných modelov RENAULT. K tomu pridáva ešte aj vyššiu mieru praktického využitia na spôsob mobilnej kancelárie. Poďme však poporiadku. Nastupovanie do kabíny je veľmi komfortné a pohodlné. Vzpriamený posed za volantom je zárukou nižšej únavy aj pri dlhých cestách. Z užívateľského hľadiska chceme vyzdvihnúť skutočne pohodlný posed so širokou škálou možností pre optimálne nastavenie sedadla a aj volantu. Interiér ako celok pôsobí naozaj hodnotným dojmom. Vynikajúco zvládnutá je aj ergonómia s dostatočným množstvom otvorených, resp. uzatvárateľných odkladacích priečinkov s celkovým objemom až 90 litrov. Palubná doska modernej koncepcie ponúka veľmi prehľadné a praktické rozmiestnenie všetkých prístrojov, za čo si nový TRAFIC zaslúži pochvalu. Medzi veľmi užitočné a pritom jednoduché riešenia patrí aj pomerne veľké zrkadlo v tienidle spolujazdca. To RENAULT nazýva Widewiew a okrem primárnej funkcie slúži aj na elimináciu mŕtveho uhla po pravej strane vozidla. Aj z hľadiska celkovej výbavy sa moderné dodávky veľmi približujú ku klasickým osobným vozidlám. Okrem už spomínaných bezpečnostných systémov testovaný TRAFIC vo výbave Cool disponoval aj denným svietením, palubným počítačom, manuálnou klimatizáciou, el. ovládaním okien, rádiom s USB vstupom a Bluetooth rozhraním a podobne. Komu by to stále nestačilo, môže si doobjednať napr. aj parkovacie senzory spolu s parkovacou kamerou alebo napríklad aj multimediálny systém s navigáciou MediaNav.
Jazda
Viackrát sme naznačili, že nový RENAULT TRAFIC sa veľmi približuje bežným osobným automobilom vo viacerých faktoroch. Inak to nie je ani po stránke jazdných vlastností. Ako prvý musíme vyzdvihnúť vynikajúci cestovný i akustický komfort s veľmi dobre odhlučnenou kabínou, ktorému pomáha aj veľmi tichý agregát 1,6 dCi TwinTurbo. Špičkový motor z radu Energy s výkonom 120 koní má vďaka dvom turbodúchadlám veľmi lineárny nástup krútiaceho momentu už od nízkych otáčok. Okrem kultivovanosti daný agregát vyslovene boduje aj veľmi priaznivou spotrebou paliva, ktorej k dobru pomáha aj vynikajúca súhra daného motora a 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Maximálny výkon 120 koní udeľuje úžitkovému TRAFICU veľmi slušnú jazdnú dynamiku a bez problémov postačuje i na naložené, resp. zaťažené vozidlo. Veľkou výhodou testovanej kompaktnej verzie L1 je aj vynikajúca obratnosť a manévrovateľnosť, ktorá je na nezaplatenie najmä v úzkych uliciach či stiesnených priestoroch.
A náš celkový dojem?
Nový RENAULT TRAFIC v našom teste jednoznačne potvrdil, že je hodný svojho mena. Slabé stránky novinky sa hľadajú skutočne len veľmi ťažko. Naopak, medzi jeho prednosti, ktoré mu pomáhajú ku konkurenčnej výhode, patria najmä atraktívny dizajn, solídne i dôvtipné úžitkové parametre, vynikajúca a ergonomická kabína a hlavne jazdné vlastnosti a vynikajúci motor 1,6 dCi TwinTurbo. Ak k tomu priradíme aj atraktívnu cenu, je jasné, prečo sú úžitkové vozidlá RENAULT dlhodobo najpopulárnejšie v celej Európe. V Žiline si nový RENAULT TRAFIC môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel RENAULT v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky RENAULT.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: RENAULT TRAFIC dCi 120 Cool L1
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 5,9 l na 100 km
Výbava: dCi 90 Business Cena: od 16 990 €
Výbava: dCi 120 Cool (testovaný model) Cena: od 19 890 €