Pred rokom sme vás informovali o podozreniach z rodinkárstva v žilinskom železničnom depe spoločnosti Cargo, ktoré vyslovili niekoľkí rušňovodiči.
ŽILINA. Urobili tak v súvislosti s tým, že prednosta Tibor Janotík zamestnal svojho synovca v čase, keď platil zákaz prijímania nových pracovníkov. Písali sme aj o 22-ročnom rušňovodičovi, ktorý dostal výpoveď tesne pred tým, ako do zácviku na rovnakú pozíciu zamestnali prednostovho rodinného príslušníka. Považovali to za plytvanie prostriedkami a žiadali hlavu prednostu aj jeho synovca.
Cargo problém nevidí
Hovorkyňa spoločnosti Monika Schmidtová informovala, že „dotyčný zamestnanec bol prijatý do pracovného pomeru v roku 2010, teda v čase, kedy Cargo neuvoľňovalo zamestnancov z dôvodu organizačných zmien.“ Platil už však zákaz prijímania nových.
Len niekoľko mesiacov po tom, ako skončil výcvik, skončil synovcovi v Cargu pracovný pomer z nadbytočnosti. Ako plnohodnotný rušňovodič sa okamžite zamestnal u konkurencie. To sa opäť nepáči niektorým rušňovodičom.
„Po pol roku, ako sa vyučil, zistilo Cargo, že je nadbytočný a pracovný pomer skončili. Ihneď nato získal prácu v ŽSSK, kde chodí s osobákmi a rýchlikmi. Teraz sú zrejme všetci spokojní. Cargo môže prezentovať, že racionalizačným opatrením získalo prostriedky, nový zamestnávateľ získal zadarmo vyškoleného pracovníka a mladý rušňovodič sa teší, ako so všetkými vybabral, lebo ho vyučili, má výbornú prácu a ešte mu zrejme dali aj odstupné. Naoko je teda všetko v poriadku, ale podľa nás naozaj so všetkými vybabrali,“ povedali nám rušňovodiči, ktorí sa obávajú vystúpiť z anonymity zo strachu o pracovné miesto. Máme sa vraj vedenia spýtať, aké mali náklady na jeho vyučenie a aké mu dali odstupné.
Skončil z nadbytočnosti
Hovorca Martin Halanda nám povedal, že pracovný pomer tomuto zamestnancovi skončil 31. mája dohodou z nadbytočnosti. „Bolo mu vyplatené odstupné v zmysle zákonníka práce, kolektívnej zmluvy a sociálneho programu prijatého na obdobie hromadného prepúšťania,“ uviedol. S ohľadom na skutočnosť, že Cargo podniká v konkurenčnom prostredí liberalizovaného trhu nákladnej železničnej dopravy, nám však odmietol prezradiť, aké náklady mala ich spoločnosť na tohto zamestnanca počas jeho výcviku.
„Kto vie, či to takto neplánovali. Naoko je všetko v poriadku, ale nám sa zdá, že so všetkými pekne vypiekli,“ uzavreli rušňovodiči.
ŽSSK ušetrila
Na „transakcii“ získala aj Železničná spoločnosť Slovensko. Podľa riaditeľky odboru komunikácie Jany Morháčovej totiž príprava rušňovodička vyjde cca do 7-tisíc eur. „Tohto rušňovodiča sme vybrali na voľné miesto do strediska prevádzky Žilina na základe výberového konania. ŽSSK uprednostňuje možnosť prijať už hotových rušňovodičov, pretože ich príprava je finančne náročná,“ povedala Jana Morháčová.
Michal Filek
Snímka autor