Žilinský Večerník

25. november 2024 | Katarína
| -5°C

Spravodajstvo

ROZHOVOR - Ivana Molnárová: Rodičia nedovolili deťom spadnúť a z roka na rok je to horšie

Rodáčka z Humenného svoj kariérny život spojila s jedným z najúspešnejších pracovných portálov na Slovensku, kde získala mnoho neoceniteľných skúseností. Na žilinskej akcii SEŠN marketérov bola jedným z hlavných diskutujúcich Ivana Molnárová (52), ktorá ochotne odpovedala aj na naše zvedavé otázky a veruže sme aj my s údivom uznali, že pred nami stojí osobnosť veľkého formátu.

23.06.2023 | 13:08

Podobné stretnutie ľudí z oblasti marketingu zažívate pravidelne alebo je to pre vás v Žiline premiéra?

V Žiline som na niečom podobnom prvýkrát, no na toto mesto ešte v rámci pôsobenia v Profesii mám výborné spomienky, lebo ešte pred pandémiou sme tu organizovali veľa akcií. Ešte som bola v jednej banke, nepamätám si meno organizátora, ale robila som prednášku o trhu práce. Toľko moje skúsenosti s týmto mestom, no musím uznať, že vždy boli príjemného charakteru rovnako ako táto skvelá akcia.


 

Ako ste si užili celkovú atmosféru podujatia i skvostných priestorov Novej synagógy?

Nádherný priestor, výborná atmosféra, skvelí ľudia a cítim živú energiu. Stále hovorím o ľudskosti a v tomto smere cítim, že ľudia toto robia so srdcom.

Jedným z kľúčových problémov dnešnej doby je stav mládeže, ktorá reálne nemá chuť pracovať a vytvárať hodnoty. V čom je podľa vás problém?

Áno, súhlasím s vami, len my sme si tých mladých „zhýčkali“. Majú všetko a mladí ľudia zabudli mať sny, potrebujú zmysel, aby niečo mohli robiť. Ja sa snažím motivovať lídrov, aby vytiahli talenty z mladých ľudí a pracovali s nimi. Každý ich máme, len sú možno zabudnuté v detstve a podobne. Potrebujeme, aby mladý človek mal zmysel. Vtedy mu to akosi v duši zacvakne, že – ahá, toto si viem predstaviť robiť. Je to cesta trpezlivosti, rešpektu a aj z našej manažérskej strany to stojí veľa úsilia, ale nedá sa nič robiť. My sme si ich zhýčkali, lebo „helikoptérni“ rodičia nedovolili deťom spadnúť a z roka na rok je to horšie. Veľa ráz naše deti dostanú úplne všetko a ony sa nemusia vôbec o nič snažiť.


 

Naivná predstava mládeže, že chcem tisíc eur v čistom a okamžite, bez veľkej námahy a skúsenosti, je dôkazom chorej doby v optike fenoménu sociálnych sietí?

Určite, tie ľahké peniaze majú určití ľudia veľmi dostupné. Bola som nedávno prednášať pre deti z detských domovov. Pýtali sa ma, prečo by mali ísť cez leto na brigádu, lebo si radšej nafotia napríklad svoje nohy a za to na internete dostanú 300 eur a podobné veci, ktoré si vy určite viete domyslieť. Evidujeme krízu hodnôt, deti cítia, že práve peniaze nemajú hodnotu a veľmi ľahko ich môžu získať.

Už ste teda zistili, že deti sú pohodlné, ale s tým čo robiť? Dá sa s tým bojovať, keď dnešný svet je len o číslach – v každej firme, ale aj na Instagrame? Čísla, čísla a človek je na desiatom mieste...

Je to o nastavení každej firmy, ktorá si prehodnocuje hodnoty. Možno práve prišiel čas naučiť sa, že to nie je len o číslach a výkone, ale mnohé veci za nás urobí umelá inteligencia. Potom musíme ísť viac do vzťahov, empatie, kreativity. Vo vašom segmente čoskoro článok napíše umelá inteligencia bez problémov.


 

To si dáky robot vymyslí otázky, nájde respondenta, sám ich prepíše a dodá na web či do grafickej podoby pre tlač?

Bude dôležité rozoznať, čo je pravda a čo ilúzia. Bola som na jednej prednáške, kde umelá inteligencia si pripravila báseň, k tomu obrázok a dala na web. Nečudujte sa, sme na prahu absolútnej zmeny myslenia. Trh práce bude pravdepodobne úplne iný, lebo vôbec netušíme, aké pracovné pozície vzniknú za päť rokov. Mladú generáciu potrebujeme učiť, akým spôsobom sa pripravovať. V tomto zohráva dôležitú úlohu stabilita, kde majú mladí problém, lebo podľa výskumov až 25 percent z nich na celom svete bojuje s depresiami, úzkosťami a strachom. Nevedia to spracovať, lebo neboli vystavení sociálnym kontaktom a čas trávia na sociálnych sieťach. Sú síce za kamerou či profilom na internete, no v realite majú obrovský problém prísť a vystúpiť.

Natíska sa otázka, či v tomto nezlyháva na Slovensku primárne podpriemerná vzdelanostná úroveň spoločnosti?

Určité firmy podporujú, aby sa myšlienky mladých sa dostali do praxe. Rozdelia sa do tímov a vytvoria zaujímavý produkt, do ktorého firma investuje. Tam vidíte motivovaných ľudí, čo chcú a idú. Potom na opačnom spektre stretnete mladých ľudí, čo nič nezaujíma a ostáva vám jediné. Potrebujete si z nich vybrať len čerešničky, ktoré chcú robiť. Tá druhá polovica nemá šancu ísť cez vnútornú motiváciu, ju im nenalejete do hlavy. Buď padnú na zem a budú stratené existencie, alebo začnete pracovať so školami a vytypujete si talenty. Verte mi však, že týchto detí je na Slovensku viac než dosť.

Evidentne nevidíte svet bledo, no nemáte až príliš ružové okuliare?

Som prirodzene optimista, lebo my sami si tvoríme realitu. Všetko je o nastavení mysle, čo si k sebe priťahujeme, aké hodnoty máme a ako vieme toho druhého človeka vtiahnuť do svojho sveta. Bude to čoskoro celé iné, lebo najpodstatnejšia bude schopnosť prispôsobivosti. Kto to nedokáže, tak má veľký problém. K tomu prirátam transformáciu a chcenie sa učiť nové veci, to je tá zvedavosť, ktorá nás ženie dopredu.


 

Čo si predstavujete pod pojmom transformácia?

Ráno sa zobudím a poviem si, čo som spravil, aby som bol lepším. Nielen byť tou obeťou a stále sa sťažovať. Všetko je zlé, politici sú zlí... Čo spravím, aby som získal lepšiu prácu? Naučiť sa lepšie jazyk, vedieť počítačové zručnosti? Uvedomte si, že sú dnes kurzy na internete zadarmo. Také online možnosti sú obdivuhodné, len opäť nastupuje vnútorná motivácia na sebe pracovať.

Kde povedú vaše pracovné kroky najbližšie?

Po oddychu si zakladám spolu s partnerom konzultačnú firmu. Mám veľa zákazníkov, z čoho sa teším, ale na trhu je dosť práce, aby sme transformovali firmy, ktoré budú pozerať viac na hodnoty a ľudskú stránku alebo ako pracovať s mladou generáciou.

V akom stave je špeciálne trh práce v Žiline?

Žilina ponúka veľa skvelých pracovných šancí a nie je len pre tých, ktorí majú vysokoškolské vzdelanie. Tvorí sa tu dobrá komunita intelektuálov a IT sektoru, kde vznikajú rôzne zaujímavé inovácie. Z môjho pohľadu je Žilina na tom výborne, má dobré spojenie aj cez diaľnicu a mnohé firmy tu chcú mať svoje sídlo.

Čo odkážete čitateľom Žilinského večerníka v kontexte osobnostného rastu?

Zdravé sebavedomie a chuť na sebe pracovať.

 

 

 

 

KTO JE IVANA MOLNÁROVÁ? 

Slovenská podnikateľka a manažérka 22 rokov pracovala azda pre najznámejšiu pracovnú spoločnosť na trhu. Z toho 12 rokov stála na jej čele, momentálne si otvára vlastnú konzultačnú firmu. Rodáčka z Humenného získala v roku 2022 ocenenie Trend Manažér roka.


 

Autor: Juraj Vnuk, redaktor

Foto: archív SEŠN

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod