Po skončení vysokej školy ste sa vtedy ešte s budúcim manželom usadili v Žiline, no po 10 rokoch ste sa vrátili naspäť do rodnej Bystrice, čo Vás k tomu viedlo?
Žilina je podľa mňa výborné mesto na život, ponúka veľa možností a žilo aj pracovalo sa nám tu naozaj super, ale jedna vec bola po narodení dcérok pre nás dôležitejšia – starí rodičia po ruke (smiech). To chápe asi každý rodič, že mať v mieste bydliska zázemie a podporu rodiny je v prípade, že máte deti v škôlkarskom veku, na nezaplatenie. Ale na Žilinu máme kopec nádherných spomienok, stále sem pravidelne chodíme, máme tu aj pracovné príležitosti aj priateľov. V mojom srdci bude mať vždy špeciálne miesto, keďže sa tu narodili obidve naše dcérky. Žilinskú pôrodnicu môžem skutočne len odporučiť, odniesli sme si z nej krásne emotívne zážitky a personál a ich prístup bol naozaj výborný.
Ako ste sa od práce v banke dostali k vlastnému podnikaniu v oblasti finančnej gramotnosti?
S manželom sme obaja po vysokej škole nastúpili do práce ako klasickí zamestnanci. Tomáš si ako prvý z nás uvedomil, že to nie je pre neho to pravé - sedieť celý deň v kancelárii... A tak sa vydal na kariérnu cestu a začal robiť realitného makléra. Videla som, ako sa mu mení život, začal viac pracovať na sebe samom, absolvoval školenia, ktoré mu dali mnoho užitočných informácií a začal sa stretávať s inšpiratívnymi ľuďmi. A vtedy nám to doma nejako prestalo ladiť. Ja som sa držala svojho stereotypu a zaužívaného, monotónneho pracovného života, ale on začal žiť a rozmýšľať inak. A tak nebola iná možnosť, len sa k nemu pridať. Svoje rozhodnutie ani s odstupom času absolútne neľutujem. Obom nám vyhovuje podnikateľský život. Samozrejme toto je náš príbeh, každý pár má ten svoj, každému vyhovuje niečo iné. Ak však človek čo i len trošku túži podnikať, odporúčam vystúpiť z komfortnej zóny vo forme pravidelne cinkajúcej mzdy, nabrať odvahu a začať. Robiť to najlepšie ako viete, obklopiť sa podporujúcimi ľuďmi a dať do toho srdce a úsmev. Podnikanie nie je jednoduché, je s ním spojených množstvo prekážok a veľa neľahkých rozhodnutí, ale ten pocit, keď dokážete niekomu odovzdať kúsok seba (produkt, službu, vedomosti…), proste stojí za to.
Autorka Lucka Risková počas čítania jej knižky.
Prečo ste si vybrali práve tvorbu pre deti?
Dalo by sa povedať, že ma k tomu inšpirovali najmä dve veci – skúsenosti pri práci finančného poradcu a zároveň naša staršia dcérka Tamarka, ktorá prišla do veku, kedy sme jej potrebovali vysvetliť hodnotu peňazí. Mala vtedy 4 a pol roka a „zarobila“ si peniažky tým, že nám pomáhala nafotiť nepotrebné veci v domácnosti a z ich bazárového predaja potom dostala odmenu. Samozrejme, ako takmer každé dieťa chcela ísť hneď minúť všetky eurá do obchodu na sladkosti. A tak prišla potreba vysvetliť jej, že nejakú časť z tých peňazí by bolo správne odložiť si na neskôr… Odvtedy naša Tamarka funguje na dvoch pokladničkách, investovaní a úroku.
Tieto výrazy naozaj pochopilo také malé dieťa?
Samozrejme sme jej to nepodali tak, ako dospelému. Najskôr sme s manželom hľadali na internete detské knižky, pomocou ktorých by sme jej vedeli ľahšie vysvetliť, ako správne narábať s peniazmi. Okrem série so zajkom sme nenašli nič, čo by sa venovalo téme financií, a bolo to zároveň poučné aj detskému oku lahodiace. Preto nám napadlo napísať vlastnú knižku. S písaním som dovtedy, okrem postov na sociálnych sieťach, nemala vôbec žiadne skúsenosti. Ale vždy ma bavilo písať a cez slová vysvetľovať aj náročnejšie témy. A tak s pomocou tímu úžasných a šikovných ľudí naozaj čoskoro vznikla unikátna detská knižka Ako sa Hanka naučila sporiť, ktorá zastrešuje prvý z troch správnych finančných návykov. A keďže môj manžel Tomáš je vizionár a stratég, svedomie mu nedovolilo nechať to len pri jednej knižke, a tak sme stvorili naše tretie dieťa, projekt Bystré Deti.
Ako dcérka teda využíva vedomosti z Vašich knižiek v praxi?
S Tamarkou sme si doma vyrobili dve pokladničky – menšiu na sporenie, väčšiu na investovanie. Menšia sporiaca pokladnička slúži na splnenie malých snov a cieľov alebo si z nej vyberie peniažky, keď si chce kúpiť niečo, čo napríklad my rodičia neschvaľujeme, alebo si nemyslíme, že to naozaj potrebuje. Do tej väčšej - investičnej jej pravidelne pridávame centy vo výške dohodnutého úroku. To je pre ňu odmena za to, že peniaze z veľkej pokladničky nemíňa a nechá ich tam „pracovať“. Vie, že ak ich neminie, raz si za ne bude môcť splniť veľké sny. Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, dnes päťročné dievčatko nemá problém tento systém pochopiť.
Lucia Risková s manželom Tomášom a dcérkami.
Vráťme sa ešte k Vášmu projektu Bystré deti, ide teda o viac ako o písanie kníh?
Áno, s manželom sme všetky naše praktické a odborné vedomosti chceli odovzdať ďalej a pomôcť rodičom vychovať z ich detí finančné zdatných ľudí. Lebo je to skutočne veľmi dôležitá zručnosť pre dnešný svet. Finančne gramotní ľudia vedia využívať peniaze vo svoj prospech a správne s nimi hospodáriť. Deti majú úžasnú výhodu oproti nám dospelým, že majú dostatok času učiť sa, skúšať, ,,pohorieť“ a zdokonaľovať sa počas toho, kým sa z nich stanú plne finančne samostatní ľudia. Preto sme sa rozhodli začať už od nich. Už popri práci v bankovníctve som sa stretla s rôznymi finančnými situáciami klientov a myslím si, že keby bolo na Slovensku viac podporované vzdelávanie finančnej gramotnosti, mnoho z nás by sa malo lepšie a mohlo si omnoho skôr plniť svoje sny. Keďže my s manželom vieme, ako sa má správne hospodáriť, hľadali sme spôsob ako to podať deťom, ktorým to musíme vysvetliť omnoho jednoduchšie a hlavne hravo. Skúšali sme to doma na našich dcérkach - čo ich zaujme a upúta a od čoho naopak po pár sekundách odídu. Jedinou cestou, ktorá sa nám osvedčila, bolo vysvetliť im to prostredníctvom im blízkeho príbehu. Preto vznikol nápad napísať detskú knižku s hlavnou hrdinkou Hankou, ktorá rozpráva a aj sa správa tak, ako všetky deti. Preto je malým čitateľom sympatická a finančná téma sporenia veľmi prirodzene a pútavo podaná. Ku knižke sme vydali aj pracovný zošit, kde si deti môžu precvičiť a upevniť to, čo sa v knižke naučili. A keďže sporenie je len prvý pilier finančnej gramotnosti, vydali sme aj druhé pokračovanie Ako sa Hanka naučila zarábať (a robiť to, čo ju baví) a momentálne sa už chystá do tlače tretie pokračovanie Ako sa Hanka naučila nenakupovať.
Nenakupovať?
Áno, veľký dôraz pri správnom hospodárení s peniazmi kladieme aj na otázku nutnosti kúpiť či nekúpiť? Vysvetľujeme deťom, že nepotrebujú všetky hračky, ktoré vidia v reklame, že hračky si môžu aj požičať alebo vymieňať medzi sebou. Aj z hľadiska ekológie a udržateľnosti je dôležité vštepovať už najmenším deťom, aké dôsledky má pre našu Zem naše spotrebiteľské správanie.
Možno nakoniec budú môcť deti poučiť aj svojich rodičov, keďže ani u dospelých to na Slovensku s finančnou gramotnosťou nie je žiadna sláva...
Práve preto sme zvolili formu knižky a nie napríklad aplikácie. Aby bola nutná súčinnosť rodiča, ktorý bude dieťaťu knihu čítať a aj sám sa nad týmito témami zamyslí. Deti v tomto veku majú mozog, ktorý funguje ako špongia. Nasávajú všetko, čo okolo seba vidia a počujú, preto obdobie od 4 rokov považujem za kľúčové pre zakorenenie základných správnych finančných návykov. Treba začať naozaj čo najskôr, kým sa deti učia najľahšie. Zároveň je z našich skúseností pre deti téma peňazí veľmi príťažlivá, chcú sa o nej rozprávať. Niektorí rodičia na našich čítaniach (čítania knižky v rámci verejných akcií v knižniciach atď. – poznámka redakcie) apelovali, aby sme toľko o peniazoch nehovorili, že z detí budú potom mamonári. V našej spoločnosti sú stále rozšírené takéto dogmy. Alebo že peniaze sú zlé, kazia charakter a podobne. Mnohí dospelí si myslia, že finančná gramotnosť je o matematike, a tá predsa nie je pre malé deti. My sa im snažíme vysvetliť, že peniaze nie sú zlé a že sú prostriedok na to, aby sme si mohli plniť sny, čo je ďalšia dôležitá téma, ktorú rodičia vďaka našej knižke so svojimi deťmi otvoria. Detičky sa zamyslia či už nad krátkodobými alebo aj dlhodobými snami a učia sa, ako sa k nim pomaly môžu dopracovať. Aby v obchode nepočuli od rodičov len „NIE, nekúpime ti to“, ale aby si uvedomili, či tú vec naozaj potrebujú, či si na ňu prípadne vedia zarobiť alebo nasporiť. Aby si vytvorili už od detstva ten správny návyk.
Dcérky boli jej inšpiráciou k napísaniu knižky.
Ten sa ale asi nevytvorí zo dňa na deň, však?
Presne tak, postupne sme si uvedomili, že to, že dieťa dostane našu knihu, je málo na to, aby sa z nej reálne naučilo to, čo má. Keď si ju rodič s dieťaťom raz prečíta, má to veľmi krátkodobý efekt. A ak chceme, aby naozaj fungovala dlhodobo, musíme sa k tejto téme pravidelne vracať. Veľa môžu pomôcť aj aktivity predškolákov v rámci MŠ, preto v rámci nášho projektu ponúkame tiež niekoľkomesačný program zážitkového vzdelávania pre materské školy, vďaka ktorému sa deti opakovane venujú týmto dôležitým témam.
Ako sa s touto témou darí popasovať pani učiteľkám v škôlkach?
Výborne, zvládajú to aj bez toho, aby boli odborníčky na financie. Nedávno sme náš program upgradeovali a pridali do neho postavičku digitálnej Hanky. Tá na začiatku každej aktivity porozpráva alebo predstaví, čo budú deti preberať a tým zaujme ich pozornosť. Potom už prevezme iniciatívu pani učiteľka s maňuškou Hanky, na ktorú deti výborne reagujú a interagujú s ňou. Takže pani učiteľka presne podľa metodického postupu kladie otázky, otvára témy a deti maňuške Hanky odpovedajú. Po skončení aktivity nasleduje práca s pracovným listom, kde si deti k prebratej téme niečo nakreslia, nalepia, zopakujú a upevnia si vedomosti, ktoré sa naučili.
Aké sú vaše plány na najbližšiu dobu?
Najväčšou víziou projektu Bystré Deti je zmeniť spôsob, akým sa v súčasnosti deti učia o peniazoch. To je to, na čom dennodenne pracujeme. Práve vydávame tretiu knižku, ktorou sa uzavrie základ finančnej gramotnosti pre deti od 4-8 rokov. Pokukujeme aj po českom trhu a rozšírení vzdelávania aj pre samotných rodičov, aby vedeli finančné zručnosti čo najjednoduchšie učiť svoje detičky. Zo spätnej väzby čitateľov sme zistili, že by uvítali aj chlapčenského hlavného hrdinu, a tak plánujeme pracovať aj s týmito podnetmi.
Práve vychádza tretia knižka zo série o dievčatku Hanke.
A čo Vás čaká v osobnom živote?
Určite chceme s manželom popracovať na lepšom plánovaní pracovného času, aby sme do neho zahrnuli viac pohybových aktivít. V septembri nás čaká nástup Tamarky do školy, čo bude zmena, ale veríme, že to všetko spokojne zvládneme. Teraz chceme našu mladšiu Viki naučiť poriadne jazdiť na odrážadle, aby budúce leto už mohla s nami bicyklovať. No a hlavne si plánujeme užívať spoločné chvíle. Cez týždeň sa venujeme práci, vzdelávaniu sa, sebarozvoju a stretávaniu sa s inšpiratívnymi ľuďmi, a víkendy vždy patria rodine a výletom.
Máte nejaké motto, ktorým sa v živote riadite?
Toto je jednoznačne najľahšia otázka: ,,Šťastie tvojho života záleží na druhu tvojich myšlienok.“ Všetky naše úspechy aj neúspechy závisia len od nás a od toho, ako sa na to pozeráme a čo preto robíme.
Vizitka:
Kto je Lucia Risková (34)
Rodné mesto: Banská Bystrica
Ako dlho žila v Žiline: 10 rokov
Najobľúbenejšie miesto v Žiline: Bôrický park
Rodina: manžel Tomáš, dcérky Tamarka a Viktorka
Čomu sa venuje: mentor finančnej gramotnosti, autorka knižiek Ako sa Hanka naučila sporiť, Ako sa Hanka naučila zarábať, Ako sa Hanka naučila nenakupovať, spoluzakladateľka projektu Bystré deti
Obľúbený relax: jóga, beh