Žilinská spoločnosť ARDYSTÉM nie je vo svojom obore žiadnym nováčikom, práve naopak. Jej začiatky siahajú až do roku 1993 a v súčasnosti sa môže označiť za lídra na slovenskom trhu v informačných systémoch. O tom, ako sa dostala až sem a najmä o tom, ako jej pandémia Covid 19 priniesla novú víziu na prácu s drevom, nám porozprávali projektová manažérka Denisa Beňadik Veselská a obchodná riaditeľka Soňa Sobolová.
Vráťme sa trošku v čase a priblížte nám začiatky fungovania vašej spoločnosti.
S.: Náš šéf Braňo rád rozpráva príbeh, ako si jeho otec v roku 1993 požičal 3000 slovenských korún, vzal starú rodinnú škodovku a bez toho, aby o tom manželka vedela, začal rozbiehať svoju prvú agentúru. V roku 1997 vznikol už aj názov ARD - Agentúra Rudolfa Delinčáka. V logu bola už vtedy povestná červená gulička, ktorá v japonskej filozofii prezentuje slnko a červená je symbolom náruživosti, úprimnosti a nadšenia. Pozadie je biele, lebo biela farba vyjadruje čistotu a poctivosť. Cieľom jeho otca bolo už vtedy stať sa jednotkou na trhu v informačných systémoch.
D.: Postupne sa firma profilovala a rástla, mali sme zastúpenie vo viacerých mestách aj v Prahe, Vsetíne, Banskej Bystrici, Košiciach a inde. Cieľovou skupinou sa stali na prvý pohľad dva odlišné segmenty: firmy a mestá. Pre firmy sme zabezpečovali reklamné plochy a pre mestá orientačné systémy. Tak je to aj dodnes, len sa, samozrejme, zmenila a rozšírila škála produktov, možností a technológií, ktoré ponúkame.
S: Sme výnimoční v tom, že robíme aj s firmami aj s mestami. Prelíname tieto dva svety a každému dávame to najlepšie, čo vieme. Firmám dodávame outdoor, navigáciu a myšlienku. Mestám zase prvotriedne orientačné systémy a mobiliár, a to turistický, cyklistický aj mestský. Poskytujeme priestor pre informácie, a tie aj pomáhame tvoriť práve tak, aby zaujali.
Aká veľká je dnes firma?
S.: Sme firma rodinného typu, momentálne máme do 20 zamestnancov. Okrem kreatívy a obchodu máme aj vlastnú výrobu hneď tu vo vedľajšej budove. V týchto priestoroch na Pavla Mudroňa máme stabilné sídlo už 20 rokov.
D.: Covid bol pre nás veľmi náročný. Neznižovali sme počty zamestnancov, ale čiastočne prechádzali na home-office. Komerčná časť našich služieb sa takmer úplne zastavila. Tak povediac z mesiaca na mesiac. Prišli sme o pravidelné zákazky za prenájmy. Podobne to bolo aj s komunálnou časťou – mestá a obce testovali a hasili pandémiu. Nemali chuť a ani myšlienky na budovanie informačných systémov a mobiliáru... Krátko predtým sa náš šéf vrátil z dovolenky v Alpách, a tam videl krásnu drevenú zastávku. Tá ho tak očarila, že prišiel s nápadom, že ideme robiť s drevom. Náš najväčší konkurent je totiž veľmi silný na výrobu z kovu, a tak sme hľadali niečo, čím sa odlíšiť, čo ponúknuť iné. Autobusový prístrešok sa stal prvým produktom, ktorý u nás odštartoval výrobu z dreva. Zastávka dnes stojí pod lanovkou v Terchovej. Obec si ju navyše obohatila o noty s QR kódmi, a tak si počas čakania na autobus môžete zaspievať nejakú z ľudových piesní.
Prvá drevená zastávka bola teda na svete a čo prišlo ďalej?
S.: Počas celej doby, čo sme vyvíjali produkty z dreva, sme sa prispôsobovali klientom. Ich dopyt po produktoch a požiadavky formovali náš vývoj. Z existujúcich výrobkov sa následne vyvíjali nové. Zo zastávky vznikol relax prístrešok a cykloprístrešok. K cykloprístrešku sa pýtal servisný stojan. A tak ďalej. Takto sme počas Covidu vytvorili celú našu líniu Wood story. Vznikli drevené Info stromy, Info totemy, Info tabule. Informačné systémy sme síce robili celé roky, ale nikdy nie tak aktívne. Za 30 rokov pôsobenia firmy máme množstvo spokojných klientov, ktorým sme týmto spôsobom vedeli ponúknuť nové produkty. Keďže máme u nás sústredený vývoj aj výrobu, vieme veľmi operatívne prispôsobovať finálny produkt. Každý klient je jedinečný, a také sú aj ich požiadavky. Dnes sme sa dostali do bodu, kedy sa na nás začínajú obracať mestá zo zahraničia so záujmom o naše produkty. To isté platí aj o projektantoch, ktorí chcú s nami robiť.
D.: Od začiatku sme sa rozhodli ísť cestou kvality a dizajnu. Veríme, že mobiliár v mestách by mal spĺňať tie najprísnejšie kritériá v každom ohľade – dizajn, funkčnosť. Musí lahodiť oku a slúžiť k spokojnosti ľudí. Postupne vnímame, že sa na Slovensku aj v tomto posúvame. Mestá chcú kúpiť pekné a kvalitné produkty a uvedomujú si, že keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. Používame drevo najvyššej kvality – cinkované a lepené, tým pádom stabilné a bezpečné. Prvotriedny spojovací materiál a samozrejmosťou sú statické posudky. K hotovému výrobku vieme pridať ešte krásnu čerešničku na torte. Tým je naša kreatíva. Tá nie je len doménou firiem, ale ocenia ju aj mestá. Z obyčajnej zákazovej tabule vieme urobiť sieť rýmovačiek, ktoré deti lepšie pochopia. Pobavia sa na nich aj dospelí. Na informačné tabule vymyslíme pútavú grafiku. Na hradoch, kde robíme virtuálnych sprievodcov, vieme zrealizovať samostatnú líniu pre dospelých a deti. Každý má iný záujem, počúva na iné. Naši kreatívci milujú túto prácu. Výrobky ARDSYSTÉM sú známe po Slovensku a pre nás je obrovská radosť, keď sa na nás obrátia mestá/župy, aby sme s nimi spolupracovali na tvorbe celých projektov. Veria nám, poznajú našu prácu a chcú robiť s nami. To je veľmi pekný pocit.
Kde v okolí Žiliny vieme tieto nové drevené produkty nájsť?
S: Napríklad na cyklochodníku v Divinke môžete vidieť náš relax prístrešok, stojany na bicykle, pexeso. Na vodné dielo Žilina sme umiestnili servisný cyklostojan, kde testujeme rôzne povrchové úpravy. Chceli by sme tam ešte umiestniť aj cykloprístrešok. Radšej nech slúži ľudom a my máme vzácnu skúsenosť zo záťažového prostredia. Na hrade Strečno je náš virtuálny sprievodca. Postupne sme od športov plynulo premostili aj k histórii, a tak vznikol ďalší produkt: Okno do histórie a z neho potom fotopoint.
D: Veľmi pekný projekt, ktorý sme robili s oknami do histórie, bol napríklad „Sedem hradov Trenčianskeho kraja“. Šlo o hrady Beckov, Čachtice, Lednice, Vršatec, Tematín, Trenčín a Považský hrad. V blízkosti každého z nich je na odľahlom mieste, z ktorého je pekný výhľad na hrad, umiestnené okno. Na jeho skle je natlačené, ako kedysi ten hrad vyzeral. Pohľadom cez okno si viete pozrieť a porovnať súčasnosť a minulosť hradu. Z toho vznikol potom podobný produkt, fotopoint, ten tiež nájdete napríklad v Terchovej pri lanovke. Na ňom sú natlačené kopce v pozadí aj s názvami a podrobnosťami, turisti si tak môžu urobiť fotky a presne vedia, pred akými kopcami sa zvečnili. Tých projektov, ktoré sme robili je veľa, ľahšie sa ukazujú, ako sa o nich rozpráva. Uvítacie tabule v Trnavskom kraji, infostromy na cyklotrasách, drevené informačné systémy v celých regiónoch, tvorba design-manuálu a podobne.
Aké sú najväčšie zmeny, ktorými prešla firma počas 30 rokov svojho pôsobenia?
D.: Na začiatku sme boli orientovaní hlavne na reklamné plochy. Zakladateľ firmy cítil, že trh sa bude posúvať viac do mesta, a tak sme sa posunuli aj my. Do miest a k mestám. Celá firma bola od začiatku budovaná okolo poskytovania informácií. Toto je aj dnes spoločný východiskový bod pre našich komerčných a komunálnych klientov. Pomáhame im poskytovať informácie. Dlhé roky sme robili „len“ informačné systémy a práve vďaka COVID-u, ktorý nás skoro položil, sme sa posunuli ďalej. Dnes máme unikátne produkty, vlastnú technológiu, vlastné know-how. Neexistuje firma, ktorá by nám produktovo konkurovala, alebo mala taký záber ako my.
S.: Kedysi sme hovorili, že by sme si mali pred dvere osadiť stroj na poradové čísla. Zákazníci chodili sami. Dnes ich musíme my prácne vyhľadávať a oslovovať. Ale to je prirodzený posun každého segmentu. Osobne si myslím, že najväčší rozvoj firmy – produkty, prístup ku klientovi, kreatíva a pod. prišiel práve v časoch, keď sme museli najtvrdšie bojovať o svoje miesto pod slnkom. Veľmi si zakladáme na osobnom prístupe a vzťahoch. Vzťahy sú kľúčové tak v rodine, ako aj vo firme. Veď na konci dňa sme ľudia či už doma, alebo v práci. Milujeme vdychovať službám a produktom myšlienku, život, krásu. S vďakou sa môžeme popýšiť, že máme veľa klientov, ktorí sú u nás už 20 alebo 30 rokov. Tak, ako veľa ľudí, ktorí tu pracujú.
Aké sú vaše vízie do budúcna?
D: Rozvíjať sa, napredovať. Tak povediac, nezaspať na vavrínoch, aj keď to určite nie je náš prípad. Chceli by sme dostať naše produkty do miest a obcí nielen u nás na Slovensku, ale do celej Európy a ďalej. Už sme prezentovali naše portfólio v Saudskej Arábii. Ja by som chcela cestovať ešte ďalej. Chceme mať dobrý vzťah s našimi klientami. Aby sa na nás obracali pri nových projektoch. Konzultovali ich s nami a pomáhali sme im robiť verejný priestor krajším a kreatívnejším. Pamätám si, ako sme jedno stretnutie začínali tým, že sme príliš drahí. Po dvoch hodinách, keď sme sa opäť vrátili k cene, to klient zmietol zo stola slovami – vidím tú kvalitu, cena nie je problém. Presne sem sa chceme posúvať.
Kto je Soňa Sobolová?
Obchodná riaditeľka
Ako dlho pôsobí vo firme: 20 rokov
Záľuby: spoločné jóga, záhradkárčenie, kvety + bicykel
Cestovateľský sen: Afrika (už dvakrát splnený) a Mexiko
Kto je Denisa Beňadik Veselská?
Projektová manažérka
Ako dlho pôsobí vo firme: 13 rokov
Záľuby: spoločné jóga, záhradkárčenie, kvety + mačky
Cestovateľský sen: Vrátiť sa do New Yorku, Le Mont-Sain Michel, Isle of Skey