Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -5°C

Automoto

Škoda 1000 MB oslavuje okrúhlu päťdesiatku

Aj vo svete automobilov sa oslavujú významné jubileá a preto pri dnešnom špeciálnom teste dostáva priestor legendárny a pre značku Škoda i revolučný automobil - Škoda 1000 MB, ktorý v tomto roku oslavuje už jubilejné 50. výročie. Do obdobia, keď sa vyrábali ešte skutočne nádherné automobily, sme sa preniesli najmä vďaka pánovi Pavlovi Srvátkovi, členovi Turzovského veterán klubu a zároveň spoluzakladateľovi klubu Škoda 1000 MB na Slovensku.

17.04.2014 | 16:50

Aj vo svete automobilov sa oslavujú významné jubileá a preto pri dnešnom špeciálnom teste dostáva priestor legendárny a pre značku Škoda i revolučný automobil - Škoda 1000 MB, ktorý v tomto roku oslavuje už jubilejné 50. výročie. Do obdobia, keď sa vyrábali ešte skutočne nádherné automobily, sme sa preniesli najmä vďaka pánovi Pavlovi Srvátkovi, členovi Turzovského veterán klubu a zároveň spoluzakladateľovi klubu Škoda 1000 MB na Slovensku.

 

Model 1000 MB bol pre značku Škoda významný i priekopnícky hneď z niekoľkých dôvodov. Oficiálneho predstavenia sa „embéčka“ dočkala presne 21. marca 1964 ako nástupca pôvodného modelu Škoda Octavia a šlo o prvý skutočne veľkosériový model značky s okrídleným šípom v znaku. Práve pre tento bola vybudovaná úplne nová továreň v Mladej Boleslavi. Iniciála MB (ľudovo embéčka) sa preniesla aj do oficiálneho označenia modelu, kde číslica 1000 zase označovala približný objem motora. V rokoch 1964 až 1969 opustilo brány mladoboleskavskej továrne približne 443 000 vozidiel. Takmer polovica z celkového počtu vyrobených automobilov smerovala na export. Okrem spriatelených krajín východného bloku sa model 1000 MB vyvážal napríklad aj do krajín, ako je Rakúsko, Nemecko, Francúzsko či Veľká Británia, ale napríklad aj do ďalekej Austrálie alebo do exotických destinácií, ako je Kolumbia, Pakistan či Mozambik. Obrovskú revolúciu spôsobil model 1000 MB aj svojou konštrukciou. Škoda po prvýkrát vyrábala model s tzv. koncepciou „všetko vzadu“. To znamená, že motor bol umiestnený v zadnej časti a vozidlo malo tiež pohon kolies zadnej nápravy. Okrem toho Škoda modelom 1000 MB definitívne opustila rámovú konštrukciu vozidiel a „embéčka“ ako prvý model dostala nezávislé zavesenie všetkých kolies. Perličkou na záver je, že Škoda ako prvá automobilka v Európe prišla s metódou tlakového odlievania bloku motora a rovnako aj obalu prevodovky. Počas svojho výrobného cyklu zaznamenal model 1000 MB hneď niekoľko modernizácií či vylepšení. Okrem základnej verzie, resp. výbavy Standard vyrábala Škoda aj lepšie vybavené verzie De Luxe, ktoré boli určené prevažne na export. Okrem toho vznikli aj malé série dnes veľmi cenených modelov MBX alebo MBG.

Škoda 1000 MBG pána Srvátku 

Verzia MBG bola dostupná len vo verzii De Luxe a je cenená najmä pre litrový motor s dvoma karburátormi. Litrový motor sa vyznačoval vyšším výkonom a dosahoval maximálnu rýchlosť na tú dobu skutočne slušných 135 km/h. Škoda vyrobila celkovo len 3 278 kusov modelu MBG. Tato mala séria vznikla hlavne preto, aby sa značka Škoda mohla zviditeľniť aj v motoristickom športe. To, že ide skutočne o unikátne vozidlo, najlepšie demonštruje fakt, že pre vyjadrenie celkového počtu modelu Škoda 1000 MBG, ktoré nájdete na Slovensku, postačia prsty jednej ruky!

 

Atraktívna aj po rokoch 

Keď sa podobné vozidlo objaví v dnešnej premávke, chtiac‑nechtiac sa stáva magnetom pre oči. Vozidlu dominujú elegantné oblé línie a tvary s veľkým množstvom pochromovaných ozdobných doplnkov a líšt. Veľmi sa nám páčia najmä okrúhle predné svetlá umiestnené v samostatných tubusoch, ktorých vodorovná línia sa tiahne naprieč celým vozidlom až k zaujímavo tvarovaným zadným svetlám. Pre „embéčky“ sú rovnako typické aj viaclamelové mriežky umiestnené nad zadnými kolesami, ktoré slúžila na prívod vzduchu k motoru. Zaujímavosťou tohto modelového radu je na dnešné pomery aj veľmi slušná svetla výška, takže 1000 MB bez problémov a komfortne zvláda aj cesty s horším povrchom. Po presunutí sa do interiéru si v porovnaní s dnešnými vozidlami pripadáme ako v inom svete. Palubná doska je zariadená veľmi sparťansky. Dominuje jej vlastne len niekoľko ovládačov, ďalej prístrojový panel s rýchlomerom, ukazovateľom teploty vody, palivomerom a dvojramenný volant s veľmi tenkým vencom. Ako veľké pozitívum hodnotíme priam fenomenálny výhľad z vozidla a to v každom smere. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, v „embéčke“ je aj prekvapujúco veľa priestoru s veľmi pohodlným posedom vpredu  aj vzadu. Z praktických riešení si pochvalu zaslúži napríklad dvojitý batožinový priestor. Ten pod prednou kapotou ponúka síce len 220 litrov, no za zadnými sedadlami sa nachádza ďalší dodatočný odkladací priestor. Prakticky a komfortne je umiestnená aj rezervná pneumatika, ktorá sa nachádza priamo pod batožinovým  priestorom ukrytá za prednou maskou s logom Škoda. Zaujímavosťou Škody 1000 MB je aj prístup do palivovej nádrže, ktorý nájdete ukrytý pod logom v prednom blatníku. Z hľadiská jazdných vlastností sa verzia MBG nestratí ani dnes. Dva karburátory v motorovom priestore je rozhodne cítiť a vozidlo s veľmi nízkou pohotovostnou hmotnosťou (790 kg) je až prekvapujúco živé, a aj v dnešnej premávke tak rozhodne nie je žiadnou brzdou. Ovládanie vozidla z roku 1968 je v princípe rovnaké ako dnes. Aj keď v porovnaní s dnešnými vozidlami nachádzame určité odlišnosti. Rozhodne s väčšou intenzitou treba stláčať napríklad brzdový pedál, keďže vpredu aj vzadu má „embéčka“ len bubnové brzdy. Trochu citu a zvyku si potom vyžaduje aj zaobchádzanie s pedálom spojky a rovnako manipulácia s pákou 4-stupňovej manuálnej prevodovky. Na Škodu 1000 MB mnohí z nás spomínajú s veľkou nostalgiou. Takmer všetci zo skôr narodených s ňou nejakým
spôsobom prišli do kontaktu. Dnes, po 50 rokoch od jej „narodenia“, sa z nej pomaly, ale isto stáva aj vyhľadávaný a cenný zberateľský artikel.

 

Technické parametre:
Model: Škoda 1000 MBG De Luxe (1967)
Motor: benzín
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW: 38
Krútiaci moment Nm: 76
Maximálna rýchlosť km/h: 135
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 4
Kombinovaná spotreba: 7 – 8 l na 100 km
Model: 1000 MB Standard Cena: 44 000 Kčs
Model: 1000 MBG 1967 (testovaný model) > Cena: 49 900 Kčs

 

 

Na záver dnešného testu ponúkame krátky rozhovor s majiteľom Škody 1000 MBG pánom Pavlom Srvátkom           

 

Pán Srvátka, ste majiteľom unikátnej Škody 1000 MBG. Kedy vám učarovali veterány a prečo práve značka Škoda a spomínaný model ?

O veterány som sa začal aktívne zaujímať až od roku 2005. Dovtedy som len pokukoval a zbieral odvahu vlastniť veterána. 

A prečo značka ŠKODA?

Mám so škodovkami len dobré skúsenosti. So škodovkami radu 120 som najazdil pre niekoho neuveriteľných 500 000 km a je to pre mňa symbol spoľahlivosti a jednoduchosti konštrukcie

áut Škoda. 

Popíšte nám v skratke históriu vášho auta ?

Auto bolo vyrobené 10. 11. 1967. Ja som už jeho štvrtý majiteľ. Renovované ešte nebolo, len sem-tam drobné opravy. 

V dobe, keď boli tieto vozidlá nové, stáli približne 50 000 Kčs (Korún československých). Akú môže mať hodnotu model 1000 MBG v dnešnej dobe?

Vzhľadom na výnimočnosť modelu MBG sa ceny pohybujú medzi 5 000 - 7 000 € podľa stavu a pôvodnosti auta. 

Na aké akcie, resp. zrazy sa pripravujete v najbližšom čase?Zraz majiteľov a priateľov 1000 MB v Bojniciach 9. - 11. 5. a najväčšia „pojazdná“ výstava historických vozidiel Beskyd Rallye 24. - 27. 7. 

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod