V poslednom tohtoročnom teste si bližšie predstavíme jednu z najočakávanejších automobilových noviniek tohto roka, novú ŠKODA Fabia. Model Fabia patrí už od svojho vzniku medzi absolútne najobľúbenejšie a najpredávanejšie automobily nielen u nás. Preto sa nemožno čudovať, že nedávno predstavená v poradí tretia generácia je neustále pod drobnohľadom širokej verejnosti. Novinku charakterizujú vyvážené proporcie s novým atraktívnym dizajnom, priestranným i moderným interiérom, a najmä špičkové jazdné vlastnosti. V neposlednom rade stojí za zmienku celkom isto aj zaujímavá uvádzacia cena tejto novinky. Novú ŠKODA Fabia s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 1,2 TSI (81 kW), v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v top výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.
História modelu ŠKODA Fabia sa začala písať už v roku 1999, kedy bola predstavená prvá generácia. Fabia patriaca do segmentu malých vozidiel zaznamenala už od svojho vstupu na náš trh obrovské predajné úspechy. Na tie plynule nadviazala aj jej druhá generácia z roku 2007. Pri príležitosti nedávneho parížskeho autosalónu bola oficiálne predstavená dlhoočakávaná, v poradí už tretia generácia ŠKODA Fabia, ktorú práve dnes testujeme. V Škodovke si dali mimoriadne záležať na tom, aby novinka ešte znásobila veľký komerčný úspech svojich predchodcov. Novinka je medzigeneračne nižšia, širšia, a aj symbolicky kratšia ako predchodca. Fabia s poradovým číslom tri aj preto už na prvý pohľad pôsobí „dospelejším“ a proporčne vyváženejším dojmom ako predchádzajúca generácia. Rovnako ako v minulosti, bude aj nová generácia Fabie dostupná v dvoch karosárskych verziách. Okrem dnes testovaného základného modelu je tu aj praktickejšie kombi. To sa začne u nás predávať už začiatkom budúceho roka. Jednou zo zaujímavostí novej Fabie je napríklad i technologická vychytávka Mirror Link (obsah smartphonu sa premieta na displej vozidla). Tú ponúka práve novinka ako vôbec prvý model ŠKODA. Silnou stránkou novej Fabie je už tradične aj osvedčená koncernová technika, ktorej z nášho pohľadu kraľuje najmä zaujímavá motorová paleta. Novinku môžu poháňať tri motorizácie v šiestich výkonových verziách. Zážihový základ predstavuje vydarená trojvalcová motorizácia 1,0 MPI s výkonom 60, resp. 75 koní. Benzínovú špičku predstavuje veľmi vydarený prepĺňaný štvorvalec 1,2 TSI, ktorý je rovnako dostupný v dvoch výkonových verziách s výkonom 90 alebo 110 koní. Pre priaznivcov nafty ŠKODA do ponuky zaradila úspornú verziu 1,4 TDI, ktorá môže taktiež disponovať dvoma alternatívami, a to s výkonom 90, resp. 105 koní. Pestrá je aj skladba prevodoviek. Pre benzínový základ je dostupná výhradne s 5-stupňovým manuálom. Pri výkonnjších verziách motorov TDI, resp. TSI je okrem mechanických prevodoviek s piatimi, resp. šiestimi stupňami k dispozícii aj vynikajúca a zároveň komfortná automatická DSG prevodovka so 7 stupňami. Okrem toho je na našom trhu pre novú Fabiu momentálne k dispozícii trojica rozumne odstupňovaných samostatných výbav. My sme
si na test zvolili ŠKODA Fabia 1,2 TSI (110 koní) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Style, ktorá určite predstavuje atraktívnu alternatívu. Naša úvodná otázka teda znie: Čo
všetko ponúka nová generácia ŠKODA Fabia v každodennej praxi ?
Vzhľad a rozmery
Ako sme už spomenuli v predchádzajúcej časti, nováFabia pôsobí jednoznačne proporčne vyváženejším dojmom, za čo si zaslúži prvú veľkú pochvalu. Svojím atraktívnym dizajnovým stvárnením, ktoré tradične nesie rukopis šéfdizajnéra Jozefa Kabáňa, zapadá do modelovej hierarchie značky ŠKODA. Novinka preto ponúka z každého uhla pohľadu atraktívne a zároveň i moderné „ostré“ línie, resp. výrazné krivky. Predná časť vozidla pôsobí veľmi sebavedomým dojmom. Zaujímavým prvkom testovaného vozidla boli i originálne svetlomety s čiernym dekórom. Charakteristické spoločné črty modelov rodiny ŠKODA sú najvýraznejšie pri pohľade zozadu. Za všetko spomeňme grafiku zadných svetlometov v tvare písmena C, resp. klinovité prelisy na dverách kufra. Okrem toho, nová ŠKODA Fabia myslí aj na ľudí, ktorí preferujú originálne riešenia. Jedným z nich môže byť dvojfarebné lakovanie Color Concept. To ponúka kontrastne lakovanú strechu vrátane a-stĺpikov a rovnako i spätných zrkadiel. Z hľadiska celkových rozmerov je najvýstižnejšie nasledovné porovnanie s minulou generáciou. Vozidlo meria 3992 mm (-8 mm), jeho šírka dosahuje 1732 mm (+90 mm), výška atakuje 1467 mm (-31 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2470 mm (+5 mm). Kapacitou batožinového priestoru sa aj nová Fabia radí k špičke segmentu B. Kufor v základnom usporiadaní ponúka slušných 330 litrov, čo predstavuje taktiež medzigeneračný nárast + 15 litrov. Z užívateľského hľadiska poteší pravidelný tvar kufra a taktiež jeho veľmi dobrá dostupnosť. Po sklopení delených zadných sedadiel narastie objem pre batožinu až na 1150 litrov. Miernu nevýhodu môže potom predstavovať schod, ktorý v tejto konfigurácii vznikne. Na obranu Fabie však treba uviesť, že v tejto kategórii vozidiel ide vo všeobecnosti o veľmi častý jav.
Interiér a výbava
V modernom duchu sa nesie aj interiér novej ŠKODA Fabia. Kabína novinky rozhodne nezaprie príbuzenstvo s ostatnými novými modelmi značky ŠKODA. V praxi sa tak stretávame so špičkovou ergonómiou, logickým rozmiestnením všetkých ovládacích prvkov a triezvym dizajnom. Ten sa i vo Fabii zaobišiel bez často zbytočných módnych výstrelkov. Obzvlášť chceme vyzdvihnúť vynikajúce dielenské opracovanie a lícovanie všetkých dielcov, ktoré tak opticky vytvárajú veľmi hodnotný dojem. Osobne sa nám veľmi páči prehľadný prístrojový panel. Ten zobrazuje všetky dôležité i potrebné údaje, podobne, ako je to i pri ostatných modeloch značky ŠKODA. Za dominantu palubnej dosky v testovanej výbave Style by sa dal označiť 6,5-palcový dotykový displej multifunkčného rádia Bolero. Systém ponúka veľmi peknú grafiku s rýchlou odozvou a disponuje mnohými zaujímavými i užitočnými funkciami. Pochvalu si zaslúži aj ideálne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant. Ten je spolu s príkladným a pohodlným posedom dôležitý pre optimálne sprostredkovanie špičkových jazdných vlastností, ku ktorým sa dostaneme neskôr. Z priestorového hľadiska nemožno novinke taktiež nič vyčítať. Priestor vpredu i vzadu je z hľadiska čísel porovnateľný s minulou generáciou. Pocitovo však na nás novinka oproti predchodcovi pôsobí výrazne vzdušnejším dojmom , najmä v parametri vnútornej šírky. Veľmi užitočné a zároveň vtipné sú i mnohé vylepšenia v duchu hesla Simply clever. Už základná verzia Fabie vo výbave Active ponúka všetky bezpečnostné prvky, ako aj napríklad systém štart/ stop. Nami testovaná ŠKODA Fabia v najvyššej výbave Style ponúka i prvky, ktoré nie sú v danej triede vozidiel štandardom. Za všetky spomeňme napríklad už zmienené multifunkčné rádio Bolero s funkciou Mirror Link a šiestimi reproduktormi, bezkľúčové štartovanie, Front Assistant – výstraha pred čelným nárazom s funkciou núdzového brzdenia, dažďový a svetelný senzor, elektrické ovládanie všetkých okien, vyhrievanie predných sedadiel, ako aj komfortnú lakťovú opierku.
Jazda
Po našej osobnej skúsenosti neváhame označiť za jednu z najväčších konkurenčných výhod novej Fabie jej suverénny jazdný prejav. V novej generácii sa kolesá posunuli ešte viac do rohov karosérie, čo zaručuje veľmi dobrú ovládateľnosť s potrebnou dávkou istoty i pri rýchlych prejazdoch zákrutami. Špičkový nový podvozok si preto zaslúži veľkú pochvalu. Svojím nastavením je to ideálny kompromis medzi komfortom a športovým naturelom. Nová Fabia sa citeľne zlepšila aj v akustickej pohode na palube, čo je taktiež veľmi sympatické. Nami testovaný najvýkonnejší prepĺňaný benzínový motor 1,2 TSI (110 koní) udeľuje pomerne ľahkej Fabii skutočne veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Medzi prednosti tejto motorizácie možno okrem lineárneho záťahu označiť i veľmi slušnú spotrebu paliva. Tá sa počas nášho testu pohybovala približne v medziach, ktoré udáva samotný výrobca. Samozrejme, k optimálnej spotrebe a samotnému zážitku z jazdy veľmi prispieva aj vynikajúca 6-stupňová manuálna prevodovka s krátkymi a veľmi presnými dráhami.
A náš celkový dojem?
Rok 2014 sme symbolicky ukončili testom asi najdôležitejšej automobilovej novinky celého roka, ktorou je tretia generácia ŠKODA Fabia. Nová Fabia v našom teste suverénne potvrdila svoje kvality
ako aj to, že je hodná svojho mena. Nový a vyvážený dizajn ju činí oveľa atraktívnejšou,ako to bolo v minulosti. Okrem toho si nás nová Fabia získala najmä suverénnym jazdným prejavom. Podčiarknuté a zrekapitulované: nová Fabia spĺňa všetky predpoklady na to, aby sa stala bestsellerom a prekonala komerčný úspech minulých generácií. V Žiline si novú ŠKODA Fabia môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: ŠKODA Fabia 1,2 TSI Style
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 175
Maximálna rýchlosť km/h: 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,8 l/100 km
Výbava: 1,0 MPI Active Cena: od 8 940 €
Výbava: 1,2 TSI Style (testovaný model) Cena: od 12 740 €