Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -4°C

Automoto

ŠKODA Octavia G-TEC - úsporná i ekologická

Novú ŠKODU Octavia sme testovali už niekoľkokrát. V minulosti sme si podrobne predstavili verziu liftback a nedávno i priestranné a rodinné kombi. Najnovším prírastkom v rodine Octavia dostupným aj na našom trhu je však verzia G-TEC, ktorú sme aktuálne podrobili testu. Za označením G-TEC sa skrýva motorizácia 1,4 TSI, ktorá dokáže okrem klasického benzínu spaľovať aj stlačený zemný plyn CNG. Táto zaujímavá kombinácia prináša okrem ekologického aspektu i mnoho ďalších výhod, ktoré si postupne priblížime. Novú ŠKODU Octavia G-TEC 1,4 TSI v kombinácii so 6‑stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Ambition nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

28.08.2014 | 14:44

Novú ŠKODU Octavia sme testovali už niekoľkokrát. V minulosti sme si podrobne predstavili verziu liftback a nedávno i priestranné a rodinné kombi. Najnovším prírastkom v rodine Octavia dostupným aj na našom trhu je však verzia G-TEC, ktorú sme aktuálne podrobili testu. Za označením G-TEC sa skrýva motorizácia 1,4 TSI, ktorá dokáže okrem klasického benzínu spaľovať aj stlačený zemný plyn CNG. Táto zaujímavá kombinácia prináša okrem ekologického aspektu i mnoho ďalších výhod, ktoré si postupne priblížime. Novú ŠKODU Octavia G-TEC 1,6 TSI v kombinácii so 6‑stupňovou anuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Ambition nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

 

ŠKODA Octavia tretej generácie je v predaji od roku 2013. Už tradične je k dispozícii hneď v niekoľkých verziách. Na výber sa ponúkajú dva karosárske varianty, liftback, resp. kombi. Okrem toho je k dispozícii napríklad aj verzia kombi s pohonom 4x4 alebo tiež športová Octavia RS. Najnovším prírastkom do rodiny Octavia, ktorý je dostupný i na našom trhu, je ale dnes testovaná verzia G-TEC, ktorá okrem benzínu spaľuje i CNG. Po nahliadnutí do cenníka si pre lepšiu orientáciu zosumarizujme aktuálnu ponuku modelového radu Octavia. Tak ako je to pri značke ŠKODA dobrým zvykom, novinka disponuje pestrou paletou jednotlivých verzií, z ktorej si vyberie skutočne každý. Na našom trhu je momentálne k dispozícii až pätica výbav a pestrá skladba výhradne prepĺňaných motorizácií. Zážihový základ predstavuje verzia 1,2 TSI s výkonom 86, resp. 105 koní. V ponuke nechýba ani motorizácia 1,4 TSI s výkonom 140 koní. Od tejto motorizácie je odvodená aj dnes testovaná ekologická CNG verzia 1,4 TSI G-TEC s výkonom 110 koní. Benzínovú paletu uzatvára motor 1,8 TSI (180 koní). Pre priaznivcov nafty je v ponuke motorizácia 1,6 TDI s výkonom 90, resp. 105 koní. Od tejto motorizácie je odvodená i najúspornejšia verzia Green Line s výkonom 110 koní a priemernou spotrebou len 3,2 l/100 km. Výkonnejšiu vznetovú verziu potom predstavuje agregát 2,0 TDI s výkonom 150 koní. Top verziou modelového radu je už tradične športová verzia RS s motorizáciu 2,0 TSI (220 koní), resp. 2,0 TDI (184 koní). ŠKODA pre všetky spomenuté motorizácie pripravila i pestrú paletu prevodoviek, ktorú tvoria 5-, resp. 6-stupňové manuály alebo automaty DSG v 6-, resp. 7-stupňovej verzii. Naša úvodná otázka k testovanej Octavii CNG znie celkom jasne:

Čo všetko sa v praxi ukrýva za prívlastkom Octavia G-TEC?

 

 

Technológia CNG

Compressed Natural Gas, resp. stlačený zemný plyn, sa často označuje ako palivo budúcnosti. Už teraz sa dokonca v niektorých krajinách, ako je napr. Holandsko, CNG získava aj z bioodpadu. Okrem toho v prospech CNG vypovedá i ekologický faktor. Pri jazde na CNG produkuje testovaná Octavia G-TEC len 97 g CO2/km. Čo v praxi znamená, že motorizácia 1,4 TSI G-TEC už teraz spĺňa emisnú normu Euro VI. Ako základ testovaného modelu poslúžil dobre známy koncernový turbomotor 1,4 TSI. Vzhľadom na to, že okrem benzínu je schopný spaľovať i CNG, podstúpil niekoľko úprav. Tie sa vzťahujú napríklad na nové ventily či pozmenený vačkový hriadeľ. Nezanedbateľnou výhodou CNG je i vyššie oktánové číslo, ako je to napríklad pri LPG, čo zaručuje lepšie spaľovanie. Ďalšou výhodou je i možnosť parkovania v podzemných garážach. CNG je totiž ľahší ako vzduch a nehrozí tak žiadne nebezpečenstvo i v prípade úniku. Najzásadnejšou výhodou je jednoznačne i ekonomický aspekt. Po prepočte sa náklady v CNG režime na jeden ubehnutý kilometer pri v Octavii G‑TEC pohybujú približne na úrovni 0,04 €. To je už určite zaujímavý údaj nielen pre bežných užívateľov, ale aj pre firemných zákazníkov. V súčasnosti tak jedinú nevýhodu CNG motorizácie môže predstavovať skromnejšia infraštruktúra čerpacích staníc v rámci Slovenska. V Žiline tento problém odpadá vďaka spoločnosti SPP. Tá prevádzkuje samoobslužnú CNG čerpaciu stanicu dostupnú 24 hodín denne priamo vo svojom areáli na Závodskej ceste. 

 

 

Vzhľad a rozmery 
 

Hneď na úvod treba uviesť, že testovaná Octavia G-TEC sa nijako nelíši od súrodeneckých modelov. To znamená, že novinka na prvý pohľad zaujme svojimi súmernými a hranatými líniami, ktoré neváhame označiť ako veľmi moderné a nadčasové. Pri pohľade spredu padne do oka zaujímavo tvarovaná maska chladiča, do ktorej je v strede vklinené nové fabrické logo okrídleného šípu. Zadným partiám zase dominujú taktiež efektné svetlomety s tradičnou grafikou v tvare písmena „c“ a chýbať samozrejme nesmie ani „klinovitý“ prelis na dverách kufra. Vozidlo meria 4659 mm, jeho šírka dosahuje 1814 mm, výška atakuje 1461 mm a rázvor náprav má hodnotu 2 680 mm. Jediný rozdiel predstavuje mierne plytší batožinový priestor. Octavia G-TEC má nádrže na CNG umiestnené v zadnej časti vozidla. Batožinový priestor verzie G-TEC aj napriek tomu v základnom usporiadaní disponuje stále špičkovou hodnotou až 460 litrov. Samozrejmosťou je možnosť sklápať zadné sedadlá a prepravovať rozmernejšie predmety. Jedinú užívateľskú nevýhodu predstavuje absencia rezervného, resp. dojazdového kolesa. Octavia G-TEC si musí vystačiť s opravnou sadou. 

 

 

Interiér a výbava 
 

Aj interiéru verzie G-TEC dominujú čisté a pomerne jednoduché a zároveň symetrické línie bez zbytočných módnych výstrelkov. Palec hore dávame už na pohľad i dotyk naozaj kvalitným materiálom s vynikajúcim dielenským spracovaním. Ergonómia a logika rozmiestnenia jednotlivých ovládačov je priam príkladná. Všetko sa nachádza presne tam, kde to v podvedomí aj očakávame. Veľmi chválime slušný počet odkladacích priestorov na drobnosti. V duchu hesla Simply clever sa v interiéri nachádza napr. vtipná priehradka na reflexnú vestu pod sedadlom vodiča, praktický držiak na smartphon a podobne. Jediný rozdiel verzie G-TEC prináša pozmenený prístrojový panel. V jeho ľavej časti nahradil analógový ukazovateľ teploty palivomer, ktorý sleduje množstvo CNG v nádrži. Rozsvietená zelená kontrolka CNG značí, že vozidlo práve jazdí na CNG. Pochvalu si zaslúži i fakt, že napriek využitiu dvoch analógových palivomerov pre CNG i benzín môžete v novej Octavii G-TEC vďaka palubnému počítaču sledovať i údaj o aktuálnej teplote chladiacej kvapaliny. Že konštruktéri modelu G‑TEC mysleli na každý detail, dokazuje práve palubný počítač. Okrem množstva iných údajov dokáže vo veľmi prehľadnej podobe na centrálnom dotykovom displeji zobraziť i údaj o momentálnom dojazde, resp. o aktuálnej či dlhodobej spotrebe oboch palív. Tradične silnou stránkou modelu Octavia je vzdušný interiér s kráľovskými priestorovými pomermi vpredu aj vzadu. Z hľadiska nových technológií si je možné do novej Octavie Combi v závislosti od výbavy doobjednať prakticky čokoľvek. Testované vozidlo vo výbave Ambition disponovalo napríklad automatickou klimatizáciou, vyhrievaním predných sedadiel, zadnými parkovacími senzormi, tempomatom a podobne. Okrem toho má verzia G-TEC štandardne aj Green Tec paket, ktorý obsahuje systém štart/stop i rekuperáciu brzdnej energie.

 

Jazda
 

Skôr, ako si popíšme dojmy zo samotnej jazdy, priblížme si tankovanie CNG. Nádrž v Octavii G-TEC pojme približne 15 litrov CNG. Tankovací otvor je umiestnený štandardne hneď vedľa otvoru na tankovanie benzínu. Samoobslužný systém tankovacej stanice v areáli SPP je úplne jednoduchý, podobný ako na klasickej čerpacej stanici. Riadiaca jednotka motor štartuje vždy s použitím benzínu, ktorý by sa nemal v nádrži nikdy úplne minúť. Celý ostatný proces prebieha plne automaticky a bez zásahov vodiča. Po zahriatí motora sa prioritne jazdí na CNG. Po jeho prípadnom minutí je samozrejme možné pokračovať v jazde na benzín. Kombinovaný dojazd pri oboch plných nádržiach predstavuje úctyhodných 1 330 km (920 benzín + 410 CNG). Veľmi kvitujeme, že prechod medzi oboma palivami je úplne hladký. S odmyslením si svietiacej kontrolky je takmer nepostrehnuteľný. Motor 1,4 TSI  s výkonom 110 koní je pre Octaviu z nášho pohľadu optimálna voľba. Disponuje solídnou dynamikou a zároveň je dostatočne úsporný. Spotreba CNG sa pohybuje približne na úrovni 3,5 kg/100 km. Chválime, že reakcia na stláčanie akcelerátora je identická rovnako v CNG i konvenčnom režime. Octavia G-TEC ponúka i precízne jazdné vlastnosti a skvelý podvozok. Ten disponuje viacprvkovou zadnou nápravou, ako je to i pri top motorizáciách modelového radu Octavia.

 

A náš celkový dojem?
 

Nová ŠKODA Octavia G‑TEC v našom teste príjemne prekvapila. Ide o veľmi schopné vozidlo, ktoré môžeme vrelo odporúčať. Osobnú skúsenosť s CNG hodnotíme veľmi pozitívne. Okrem ekologického aspektu je zásadnou výhodou  tejto konfigurácie i ekonomika prevádzky. V porovnaní s naftovou verziou sú prevádzkové náklady približne až o 1/3 nižšie. Cenový rozdiel medzi Octaviou 1,6 TDI a Octaviou G-TEC predstavujeme aktuálne len 440 €! Zaujímavým bonusom značky ŠKODA je i tankovací poukaz v hodnote 200 €, ktorý získajú prví zákazníci. V Žiline si novú ŠKODU Octavia G-TEC môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: ŠKODA Octavia 1,4 TSI G-TEC
Motor: benzín + CNG
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,4 l/100 km, resp. 3,5 kg CNG/100 km
Výbava: 1,6 TDI Ambition (diesel)  Cena: 18 790 €
Výbava: 1,4 TSI Ambition G-TEC (testovaný model)  Cena: od 19 640 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod