V rámci redakčného testu si tento týždeň priblížime najnovší počin Mladoboleslavskej ŠKODY dostupný na našom trhu. Tým je druhá karosárska verzia modelu Rapid s príznačným názvom Spaceback. Česká značka ŠKODA je aj u nás stále považovaná za domácu značku, o čom najlepšie vypovedá jej suverénna dominancia v absolútnych číslach predaja nových automobilov. Nová karosárska verzia Spaceback odvodená od populárneho liftbacku Rapid má zacielené na novú cieľovú skupinu konečných zákazníkov, pre ktorých môže byť liftback až príliš konzervatívny. Okrem toho ŠKODA má vo svojom portfóliu po prvýkrát model, ktorý sa radí do veľmi populárnej kategórie kompaktných hatchbackov. Novú ŠKODU Rapid Spaceback s benzínovým motorom 1,4 TSI, automatickou prevodovkou DSG a vo výbave Ambition nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.
Znovuzrodený model ŠKODA Rapid v karosárskej verzii liftback sa na našom trhu začal predávať na jeseň minulého roku. Približne rok od začatia predaja patrí Rapid spolu s modelmi Fabia a Octavia medzi tri najpredávanejšie modely na našom trhu a to nielen pri značke ŠKODA, ale aj v rámci celkového poradia všetkých značiek. Prednedávnom odštartovala svoj predaj aj dnes testovaná verzia Spaceback, ktorá má všetky predpoklady na to, aby sa stal modelový rad Rapid ešte populárnejším. Z hľadiska odlišnosti zostal zachovaný dizajn interiéru i exteriéru. Najradikálnejšou zmenou je práve nová karoséria typu hatchback. Spaceback má výrazne kratšiu karosériu a ako celok pôsobí veľmi moderne či mladistvo. Z hľadiska motorizácie a výbavy kopíruje Spaceback základný model Rapid. To znamená, že k dispozícii sú štyri stupne výbavy a až štvorica motorov pod kapotou. Zážihové motory sú v ponuke hneď tri. Základ predstavuje trojvalec 1,2 MPI s výkonom 75 koní. Výkonnejšiu alternatívu predstavujú moderne preplňované štvorvalce TSI. Agregát 1,2 TSI sa ponúka hneď v dvoch výkonových variantoch s celkovým výkonom 86, resp. 105 koní. Výkonovú špičku nateraz predstavuje práve dnes testovaný motor 1,4 TSI (122 koní), ktorý sa ponúka výhradne so 7-stupňovou DSG prevodovkou. Pre priaznivcov nafty ŠKODA pripravila osvedčený a úsporný agregát 1,6 TDI. Ten je dostupný taktiež v dvoch výkonových alternatívach s maximálnym výkonom 90, resp. 105 koní. Tu je pre slabšiu verziu okrem manuálu k dispozícii taktiež i komfortná DSG prevodovka. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko sa ukrýva za označením Rapid Spaceback?
Vzhľad a rozmery
Po dizajnovej stránke pôsobí Rapid Spaceback celkovo vyváženejším dojmom v porovnaní s verziou liftback. Moderný dizajn z pera Slováka Jozefa Kabaňa sa striktne pridržiava novej dizajnovej línie značky s okrídleným šípom v znaku, na ktorú sa postupne preorientúvajú všetky modely ŠKODA. Predná časť Rapidu Spaceback pôsobí najmä ďaka výrazným svetlám a veľkým hmlovkám eľmi dynamicky, až „nahnevane“. Zaujímavým prvkom je tiež predná kapota so stredovým výstupkom, ktorý nesie fabrické logo. Pri pohľade zboku sa nám Spaceback páči najviac. Vozidlo pôsobí prirodzene. Karosérii aj vďaka pre hatchbacky netypickému okienku za c-stĺpikom nechýba ani dávka elegancie. Zadné partie si aj pri Spacebacku zachovali typické črty značky ŠKODA, ako je napríklad grafika zadných svetiel v tvare písmena „c“ alebo klinovité výstupky medzi svetlami a uchytením tabuľky s evidenčným číslom. Z hľadiska rozmerov sme už naznačili, že Spaceback je o niečo kratší ako verzia liftback. V reči čísel tento rozdiel predstavuje –179 mm. Celkové rozmery Rapidu Spaceback sú nasledovné: vozidlo meria 4304 mm, jeho šírka dosahuje 1706 mm, výška atakuje 1459 mm a rázvor náprav má hodnotu 2602 mm. Batožinový priestor ponúka logicky taktiež menší objem ako dlhšia verzia Liftback. V praxi však i kapacita Spacebacku s hodnotou 415 litrov v základnom usporiadaní bez rezervej pneumatiky patrí medzi špičkové hodnoty v danej triede. Ako mierny nedostatok sa môže javiť len možno až zbytočne privysoká nakladacia hrana. Po sklopení zadných sedadiel síce nevznikne ideálne rovná podlaha, ale zato objem narastie až na 1380 litrov.
Interiér a výbava
Interiér Rapidu Spaceback je prakticky identický s verziou sedan. To v praxi znamená, že k dispozícii máte pomerne konzervatívne tvarovanú palubnú dosku s vynikajúcim trojramenným ultifunkčným
volantom a vysokou kvalitou dielenského opracovania. Prístrojová doska je priam príkladne zvládnutá aj po ergonomickej stránke. Samotný prístrojový panel vo veľmi prehľadnej a logickej podobe
zobrazuje všetky dôležite údaje. Rapid Spaceback okrem toho ponúka i niekoľko riešení v duchu Simply Clever, ktoré sú typické pre značku ŠKODA. Okrem notoricky známej škrabky na ľad vo veku nádrže spomeňme i veľmi praktické obojstranné dno kufra s čalúneným, resp. gumeným povrchom a tiež napríklad zásuvku pod sedadlom vodiča, ktorá je ideálna pre reflexnú vestu. Z hľadiska priestoru pre posádku ponúka Spaceback vďaka dlhému rázvoru priam kráľovské priestorové pomery, a to najmä pre nohy zadných pasažierov. Novinka získava body navyše aj za priestor pre hlavu obzvlášť vysokých pasažierov sediacich vzadu. Vďaka karosérii typu hatchback v tomto parametri Spaceback prevyšuje i základnú verziu liftback. Z hľadiska celkovej výbavy ponúka testovaná verzia Ambition prvky ako klimatizácia s mechanickým ovládaním, vyhrievané spätné zrkadlá, tempomat, denné svietenie, asistent rozjazdu do kopca a podobne.
Jazda
Už základný model Rapid liftback jazdí veľmi dobre, agilne i precízne. Po skúsenosti so Spacebackom tvrdíme, že z hľadiska jazdných vlastností ide o ešte viac zábavné vozidlo. Na tom sa patričnou
mierou podieľa samozrejme aj ľahšia a kratšia zadná časť. Pod kapotou testovanej verzie pracoval najvýkonnejší benzínový agregát s výkonom 122 koní. Ten je vďaka svojmu výkonu ideálny i na dlhé diaľničné presuny, no nestratí sa ani v meste. Jeho kombinácia s dvoj-spojkovou 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG je veľmi komfortná a pohodlná. Vďaka dvoj-spojkovej technológii prebieha zmena prevodov priam bleskurýchle. Okrem klasického módu „D“ ponúka DSG aj režim S (Sport), po ktorého aktivovaní sa prejavia ostrejšie reakcie na stáčanie akcelerátora a motor sa nechá vytáčať do vyšších otáčok. Pre náročných je tu samozrejme i možnosť manuálneho radenia siedmich predvolených prevodových stupňov. Testovaný Rapid Spaceback musíme pochváliť i za vynikajúce brzdy, ktoré sú kotúčové na oboch nápravách.
A náš celkový dojem?
Spaceback v našom teste potvrdil, že ide skutočne o karosársky variant, ktorý dáva zmysel a umne rozširuje modelový rad Rapid. Karoséria typu hatchback sa aj u nás teší obzvlášť veľkej popularite
a Spaceback tak po novom dokáže osloviť i ľudí, ktorí zatiaľ o Rapide vôbec neuvažovali. V Žiline si novú ŠKODU Rapid Spaceback môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o. na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: ŠKODA RAPID SPACEBACK 1,4 TSI Ambition
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 90/122
Krútiaci moment Nm: 200
Maximálna rýchlosť km/h: 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická DSG
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba: 5,8 l na 100 km
Výbava: 1,2 MPI Active Cena: od 11 430 €
Výbava: 1,4 TSI Ambition (testovaný model) Cena: od 17 330 €