Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -5°C

Automoto

ŠKODA Superb Combi – Priestorový fenomén

Modelový rad ŠKODA Superb tretej generácie prednedávnom rozšíril druhy karosársky variant. Po elegantnom liftbacku je k dispozícii už i priestranná verzia ŠKODA Superb Combi, ktorú sme akruálne podrobili nášmu tradičnému testu.

18.01.2016 | 17:17

Česká automobilka ŠKODA sa môže pochváliť vskutku bohatou históriou. Aj napriek tomu predstavuje najnovšia ŠKODA Superb významný míľnik v dejinách značky. Podľa samotných predstaviteľov automobilky s okrídleným šípom v znaku ide dokonca o najlepšiu a najdokonalejšiu ŠKODU všetkých čias! Už dnes je jasne že nová vlajková loď je pre značku ŠKODA jednoznačný zásah do čierneho. A na veľký úspech základného modelu bezpochyby dokáže nadviazať aj karosársky variant kombi. Novú ŠKODU Superb Combi so špičkovou turbodieslovou motorizáciou 2,0 TDI (190 koní), v kombinácii so 6-stupňovou automatickou DSG, vo verzii 4x4 s pohonom všetkých kolies prevodovkou a top výbave Laurin & Klement, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

V roku 2001 v Mladej Boleslavy znovu oživili slávne modelové označenie Superb, ktoré niesol najväčší model značky ŠKODA patriaci do strednej triedy. Pomerne veľkej obľube sa tešila aj druha novodobá generácia z roku 2008. Za skutočné revolučnú ale možno označiť až aktuálnu novinku. Konštruktéri a dizajnéri tretej generácie dostali po prvý krát voľne ruky. A aj vďaka modulárnej koncernovej platforme MQB uzrel svetlo sveta vskutku vydarený a výnimočný Superb, ktorého predzvesťou bol už minuloročný atraktívny koncept ŠKODA Vision C. Nová ŠKODA Superb má množstvo komponentov a prvkov výbavy ako vôbec prvý model ŠKODA v histórii. Za všetko spomeňme adaptívny podvozok resp. množstvo jazdných asistentov. Nový Superb môže po prvý krát disponovať vyspelým parkovacím asistentom pre priečne i pozdĺžne parkovanie s funkciou manévrovania s prívesným vozíkom, ďalej pribudla multikolízna brzda (City Safety), s automatickým zabrzdením pri nízkych rýchlostiach, tiež priaktívna ochrana pred blížiacou sa kolíziou (Crew Protect Assist), monitorovanie jazdných pruhov (Line Assist), monitorovanie mŕtveho uhla (BSD), čítačka dopravných značiek, výstraha pred bočným nárazom pri vycúvaní z parkovacieho miesta, adaptívne svetla, monitorovanie únavy vodiča spojená s funkciou Emergency Assist. Tá v prípade že vodič nereaguje dokáže vozidlo úplne zastaví. Revoluciou je tiež adaptívny tempomat s funkciou Traffic Jam Assist, ktorá dokáže vozidlo posúvať v kolónach. Veľmi bohatá je tradične aj ponuka jednotlivých verzii. Novinka je dostupná v štyroch samostatných výbavách a s pohonom predných resp. všetkých kolies. Okrem klasickej karosérie typu liftback ponuku ideálne dopĺňa práve dnes testované priestranné kombi. Veľmi pestrá je i motorová paleta, ktorá je totožná pre obe karosárske verzie. Úplným základom je zážihová verzia 1,4 TSI (125 koní) dostupná so 6 st. manuálnou prevodovkou. Motorizácia 1,4 TSI existuje aj vo výkonnejšej verzii (150). Tento agregát sa kombinuje buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, alebo 7-st. automatickou prevodovkou DSG, resp. existuje aj vo verzii 4x4 výhradne v kombinácii so 6-st. DSG prevodovkou. Prostrednou benzínovou voľbou je motorizácia 1,8 TSI (180 koní), dostupná vo verzii so 6 st. manuálnou prevodovkou ako aj so 7 st. DSG prevodovkou. Zatiaľ top verziou celého modelového radu je benzínová motorizáciou 2,0 TSI (280 koní). Dostupna buď vo verzii s poháňanou prednou nápravou alebo tiež s pohonom 4x4. V oboch pripadoch sa top verzia kombinuje zásadne so 6 st. DSG prevodovkou. Pre priaznivcov nafty ŠKODA do ponuky zaradila hneď niekoľko osvedčených a úsporných motorizácii. Základ predstavuje verzia 1,6 TDI (120 koní) dostupná buď so 6 st. manuálom alebo 7 st. DSG prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je motorizácia 2,0 TDI v ponuke v dvoch verziách s výkonom 150 resp. 190 koní. Pre obe je podľa očakávania k dispozícii buď 6 st. manuálna prevodovka resp. 6 st. DSG prevodovka. Naviac obe výkonové verzie figurujú v ponuke aj s pohonom všetkých kolies. Verzia 4x4 s výkonom 150 koni je k dispozícii so 6 st. manuálom a naopak verzia 4x4 s výkonom 190 koní sa dodáva výhradne so 6 st. DSG prevodovkou. My sme si pri teste siahli po veľmi atraktívnej ŠKODE Superb Combi s motorom 2,0 TDI (190 koní), so 6 st. DSG prevodovkou a s pohonom 4x4, ktorá by z nášho pohľadu mohla byť veľmi žiadanou zákaznícku voľbouu. Naša úvodná otázka aj preto znie: Čo všetko sa v praxi ponúka prívlastok Combi v modelovom rade ŠKODA Superb ?

 

 

Vzhľad a rozmery 
 

Podobne ako je tomu pri liftbacku aj pri verzii Combi patrí vonkajší vzhľad medzi najsilnejšie zbrane novej generácie modelu ŠKODA Superb. Vďaka krátkym previsom vpredu aj vzadu pôsobí i Combi z každého uhla pohľadu proporčne vyvážene a zároveň dynamicky. Novinka ponuka okrem toho reprezentatívny a veľmi sebavedomý dizajn. Prednej časti dominujú originálne predné svetlomety s efektnými prvkami inšpirovanými v českom krištáli. Veľmi zaujímavá a atraktívna je aj predná kapota s množstvom prelivov či štýlovým zalícovaním s dielmi predných blatníkov. Pri pohľade zboku vyniká karoséria typu kombi s pozvoľna klesajúcou líniou strechy. Zadnej časti znova dodávajú osobitný nádych pomerne úzke svetla s full LED technológiou a tradičnou grafikou v tvare písmena „c“. Z nášho pohľadu vyvážený dizajn verzie Combi nijako nezaostáva za základným modelom. Naopak, Superb Combi ponuka osobitný charakter, ktorý dokáže v každom z nás vzbudiť veľké množstvo emócii. Obe karosárske verzie modelu Superb sú z nášho pohľadu tým najkrajším čo ponúka súčasne modelové portfólio značky ŠKODA. Z hľadiska celkových rozmerov patri ŠKODA Superb Combi medzigeneračné povyrástla. Vďaka čomu sa radí k absolútnej priestorovej špičke vo svojom segmente. Pre zaujímavosť prinášame porovnanie verzie kombi so základným modelom. Nová ŠKODA Superb Combi meria 4856 mm (-5 mm), šírka vozidla dosahuje 1864 mm (+3 mm), výška atakuje 1477 mm (+15 mm) a rázvor náprav má totožnú hodnotu 2841 mm. Dôležité je že aj napriek rozmerovému rastu je novinka v porovnaní s minulou generáciou citeľne ľahšia. Skutočné kladivo na konkurenciu predstavuje veľkorysý batožinový priestor, ktorého prepravnou kapacitou sa ŠKODA Superb Combi radi k absolútnej špičke v danej triede. Kufor v základnom usporiadaní ponuka rekordný objem až 660 litrov, čo predstavuje nárast o 27 litrov v porovnaní s taktiež rekordnou minulou generáciou. Z užívateľského hľadiska poteší okrem dokonale symetrického a pravidelného pôdorysu kufra napr. aj možnosť efektného  sklápania sedačiek priamo z batožinového priestoru.  V tejto konfigurácii sa prepravná kapacita navýši na úctyhodných 1950 litrov. Za zmienku stoji určite aj cele množstvo praktických Simply Clever riešení. Tie v našom prípade reprezentovali napr. fixačne elementy resp. prakticky vyberateľná LED baterka s magnetom. Veľmi príjemným a komfortným prvkom je tiež elektronické ovládanie dverí kufra ktorým nami testované vozidlo disponovalo.
 

 

Interiér a výbava
 

Dizajn interiéru novej ŠKODY Superb sa v porovnaní s exteriérom pôsobí o niečo konzervatívnejšie. Kabíne dominujú moderné, čisté línie. Tvarovaním jednotlivých časti palubnej dosky zapadá nová ŠKODA Superb Combi do rodiny medzi ostatné nové modely českej automobilky. Všetky použité materiáli pôsobia hodnotne a kvalitne. Ich dielenské opracovanie dosahuje tradične špičkové hodnoty. V praxi sa podľa očakávania pri novinke stretávame so špičkovou ergonómiu a veľmi logickým rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Výnimočný interiér s krásnymi koženými sedačkami v hnedej farbe testovanej verzie Laurin & Klement, zdobilo v hojnej miere práve logo nesúce mená zakladateľov značky. V interiéry sa pracovalo aj s ďalšími detailmi. Osobitnú atmosféru na palube dotvára napr. ambientné osvetlenie. To si je možné individuálne prispôsobiť s pomedzi troch ponúkaných farieb. Palec hore dávame už tradične veľmi prehľadnému prístrojovému panelu. Dominantou palubnej dosky je špičkový a veľmi dobre fungujúci dotykový displej infotaimentu Columbus s navigáciou o priemere 8 palcov. Systém okrem množstva zaujímavých funkcii ponuka intuitívne ovládanie so špičkovou odozvou na dotyk. Samostatnú kapitolu predstavuje priestor pre posádku a komfort cestovania. Vo veľmi pohodlných predných kreslách so širokou škálou nastavenia si nie je problém nájsť ideálnu polohu. Novinka má okrem už spomínaného batožinového priestoru oproti konkurencii vyniká aj vďaka nadštandardným priestorovým pomerom. Priam kráľovský priestor pre nohy zadných pasažierov bol ozdobou každej generácie modelu ŠKODA Superb a inak tomu nie je ani teraz. Nami testovaná verzia Combi ponuka vďaka pozvoľnejšie klesajúcej streche značnú priestorovú rezervu tiež v oblasti hlavy. V neposlednom rade si novinka medzigeneračne citeľné polepšila aj v parametri vnútornej šírky v druhom rade. Zaujímavým a zároveň praktickým prvkom top výbavy predstavuje možnosť posúvania pravého predného sedadla pre vzadu sediaceho pasažiera. To je možné prostredníctvom združeného ovládača, ktorý je situovaný vtipne na boku spolujazdcového operadla. Celkovo môže ponúkať nová ŠKODA Superb až 29 riešení typu Simply Clever. Okrem už tradičné známych vychytávok z iných modelov disponuje novinka napr. aj dvoma dáždnikmi ktoré sú tentokrát vtipne ukryté v predných dverách. Z hľadiska celkovej výbavy disponuje nami testovaná top výbava Laurin & Klement mnohými luxusnými prvkami. O užitočných bezpečnostných asistentoch píšeme v úvode. Okrem toho je tu ďalej: trojzónova automatická klimatizácia, adaptívny podvozok, adaptívny tempomat, vyhrievanie a ventilácia predných sedadiel, vyhrievané zadné sedadla, aparatúra CANTON s 12 reproduktormi, spomínané ambientné osvetlenie, kožený interiér, parkovací asistent, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho ďalších prvkov.
 

 

Jazda

Testovaná ŠKODA Superb Combi nás presvedčila aj po stránke jazdných vlastností. Jednu z najzásadnejších inovácii predstavuje adaptívny podvozok, ktorý bol súčasťou testovanej výbavy Laurin & Klement. Nový Superb ho dostal ako vôbec prvá ŠKODA v histórii. Prostredníctvom tlačidla pri voliči automatickej prevodovky pripadne dotykového displeja si je možne prednastaviť jeden z piatych jazdných režimov a to: Eco, Comfort, Sport, Normal resp. Individual. Posledný spomínaný režim jazdy umožňuje konkrétnejšie personalizovať jednotlivé nastavanie podľa potreby konkrétneho vodiča. Hneď na úvod musíme konštatovať že aj napriek veľkým príplatkovým 19 palcovým kolesám fungovali v praxi adaptívne tlmiče výborne. Vskutku citeľný rozdiel nastáva majme medzi režimami Comfort a Sport. V prvom spomínanom dokáže vozidlo až neuveriteľne presvedčivo žehliť nerovnosti našich ciest. Pocit komfortu sa ešte viac násobí pri sedení vzadu. Pri režime Sport naopak celé vozidlo stvrdne a dokonale drží jazdnú stopu i pri vysokých rýchlostiach. Kompromisom medzi oboma režimami je režim Normal. V praxi sme často využívali aj režim Eco, ktorý disponuje užitočnou funkciou voľnobežky. Testovaná motorizácia 2,0 TDI s výkonom 190 koní udeľuje aj takej veľkej „lodi“ ako je nový Superb Combi vynikajúcu jazdnú dynamiku. Obzvlášť sa nám páčil mohutný záťah pri rozbiehaní ktorý Superb ponuka vďaka výraznému krútiacemu momentu. Veľmi prijemne sme ostali prekvapený aj s celkovej manevrovateľnosti s vozidlom. Vďaka pohonu všetkých kolies sa je možne na nový Superb Combi bezproblémov spoľahnúť aj pri zhoršených adhéznych podmienkach. Pohon 4x4 funguje plne automaticky a zabezpečuje ho už tradične najnovšia generácia medzinápravovej spojky Haldex.

 


A náš celkový dojem?
 

Nová generácia modelu Superb je v praxi veľmi dôstojnou vlajkovou loďou Českej automobilky. Nami testovaná ŠKODA Superb Combi je v súčasnosti taktiež tým najpriestrannejším vozidlom aké táto značka ponuka. Medzi jej najväčšie prednosti podľa nás patri elegantný a reprezentatívny dizajn, vďaka ktorému nebude Superb Combi „len“ voľbou rozumu ale zároveň aj voľbou srdca. Okrem toho môže novinka v závislosti od výbavy disponovať veľkým množstvom prvkom ktoré sa vo vozidle s okrídleným šípov v znaku objavujú vôbec po prvý krát. Modelový rad Superb má všetky predpoklady nato aby sa stal predajným lídrom vo svojej triede. V Žiline si novú ŠKODU Superb Combi môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: ŠKODA Superb Combi 2,0 TDI Lanrin & Klement
Palivo: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 228
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,1 l na 100 km

Výbava: ŠKODA Superb Combi 2,0 TDI 4x4 L&K (testovaný model)       Cena: od 41 990 €
Výbava: ŠKODA Superb Combi 1,4 TSI Active                                             Cena: od 22 790 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod