Obyvatelia Škultétyho ulice sa po rokoch dočkali víťazstva. Nákladná doprava im už viac nebude strpčovať život, mesto ju odklonilo po inej trase. V súvislosti so zákazom vjazdu došlo aj k preprogramovaniu semaforov pri Metre, čo by malo mať pozitívny dopad na ranné kolóny od Bytčice.
ŽILINA–ZÁVODIE. Obyvateľom Škultétyho ulice v mestskej časti Závodie došla trpezlivosť v januári 2013. Spísali petíciu a žiadali ňou zákaz prejazdu nákladných vozidiel. Tie im totiž za tie roky, čo tadiaľto jazdili, nezničili len domy, ale aj nervy. „Ulica je neúmerne zaťažená nákladnou dopravou v podstate 24 hodín denne. K prudkému zhoršeniu tu došlo vtedy, keď sa realizoval nadjazd pri bývalom obchode s nábytkom GEKO na Solinkách,“ povedal pred dvoma rokmi pre Žilinský večerník jeden z obyvateľov a iniciátorov petície pán Peter.
Počas výstavby nadjazdu sa Škultétyho ulica stala jedinou spojnicou s priemyselnou zónou na Kamennej, na čo si vodiči kamiónov príliš rýchlo zvykli. „Keby ktokoľvek z ľudí, ktorí sa k tomu vyjadrujú, zažil čo i len jednu noc zvuk, ktorý znie ako detonácia, lebo kamióny jazdia po upadnutých kanáloch a krytoch inžinierskych sietí, zmenil by postoj,“ bol si istý Peter.
Kompetentní dali obyvateľom za pravdu až po dvoch rokoch a koncom minulého mesiaca pribudla na ulici nová značka – zákaz vjazdu nákladným autám okrem dopravnej obsluhy. „Urobili sme tak na základe petície občanov bývajúcich na tejto ulici,“ zdôvodnil zmenu v organizácii dopravy hovorca mesta Pavol Čorba.
Nová obchádzková trasa pre kamióny vedie po uliciach Kragujevská, Mostná, Rajecká, Dlhá, Bytčická, Kamenná. V súvislosti s touto zmenou pristúpilo mesto aj k preprogramovaniu svetelnej signalizácie na križovatke pri Metre, ktorou sa schádza na Dlhú ulicu. „Zmeny v parametroch a logike spočívajú v uprednostnení príjazdu stoviek vozidiel od mestskej časti Bytčica v rannej špičke, a to pridaním cca 12 — 14 sekúnd (podľa aktuálnych prúdov) pre fázu, v ktorej je zaradený signál voľno pre uvedený smer. Po novom si vodiči ráno o niekoľko sekúnd dlhšie počkajú na výjazde od Metra aj priemyselnej zóny. Obmedzenie sa v menšej miere dotýka aj ľavého odbočenia z centra mesta smerom na Metro,“ uviedol hovorca mesta.
Mimo špičky zostáva riadenie semaforov pôvodné. „Keďže signalizácia zvláda aj súčasné 200‑percentné navýšenie intenzity dopravy v danom uzle voči dobe, kedy bola projektovaná a budovaná,“ dodal Pavol Čorba.
Michala Stehlíková
Snímka autorka
Pozri aj Komentár