Žilinský Večerník

28. november 2024 | Henrieta
| 1°C

Spravodajstvo

Slávnostne prerazili tunel Ovčiarsko

Posledné centimetre tunela zdolali stroje v piatok o 11. h. Tunelovú rúru razili baníci v náročnom teréne 21 mesiacov. Podarilo sa im to po 18 rokoch od prerazenia prieskumnej štôlne.

03.05.2016 | 12:32

Posledné centimetre tunela zdolali stroje v piatok o 11. h. Tunelovú rúru razili baníci v náročnom teréne 21 mesiacov. Podarilo sa im to po 18 rokoch od prerazenia prieskumnej štôlne.

 


Tunel je dlhý 2367 metrov a bude dvojrúrový pre oba smery jazdy. Z technického pohľadu sa na 11 km dlhom diaľničnom úseku strieda popri dvoch tuneloch 11 mostov. Cena za vybudovanie diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je 427 miliónov eur. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Zmluvné ukončenie výstavby je naplánované na začiatok roka 2018.

 


„Najintenzívnejšia výstavba v rámci slovenských diaľnic prebieha v súčasnosti práve v žilinskom regióne. Dokončenie úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je plánované na rok 2018. Verím, že obyvatelia Žiliny pocítia odľahčenie preťaženej dopravy vo svojom meste,“ povedal počas slávnostnej prerážky tunela minister dopravy Roman Brecely (Sieť).

 


Na úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sa pripojí privádzač Lietavská Lúčka, ktorého výstavba by sa mala začať už tento rok a dokončenie je plánované v roku 2018. Južný obchvat Žiliny bude finálne dokončený až po dostavbe nadväzujúceho úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorý má byť odovzdaný do prevádzky koncom roka 2019.

 


Diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je jeden z najťažších, ktorý bude z veľkej časti vedený nadzemnými estakádami a vo dvoch tuneloch (Ovčiarsko, Žilina). Projekt je fázovaný, pričom 1. fáza projektu bola zrealizovaná a financovaná z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. Druhá fáza projektu bude financovaná z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020.

 


Technický popis projektu
Južný obchvat Žiliny má od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku celkovú dĺžku 11,32 kilometra. Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí v križovatke diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava – Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka. Morfologický výbežok Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Od tejto križovatky sa už začína ďalší úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

 


Michal Filek
Snímka MDVRR

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod