Rozhodne sa nedá povedať, že by sa už Žilina vylízala z najhoršieho. Dlh je stále pomerne vysoký, aj keď treba povedať, že jeho podstatnú časť tvorí záväzok voči štátu za výstavbu tzv. Kórejskej dediny. Objektívne treba priznať, že vedenie mesta pod Igorom Chomom odvádza pri jeho znižovaní dobrú prácu.
Mesto totiž prebrali na hranici nútenej správy, keď celkový dlh predstavoval takmer 149 % bežného rozpočtu, no a dnes sú financie mesta v zásade zdravé. V roku 2014 totiž predstavoval dlh po odrátaní Kie 59,7 %. Potiaľ dobré správy. Horšou správou je, že priemer zadlženosti samospráv v SR bol v roku 2014 (operujeme s číslami, ktoré sú známe a potvrdené) 18,87 %. Čiže v Žiline sme stále zadlžení o 40 % viac, ako je priemer. O praktických dôsledkoch sa presviedčame v reálnom živote takmer denne. Nespokojní sú učitelia, ktorým sa o odmenách môže len snívať, neporiadok v meste, nepohrabané lístie, málo peňazí na kultúru, šport... A v tejto situácii bude zastupiteľstvo rokovať o bezplatnej MHD s reálnym dopadom na mestský rozpočet vo výške mínus 2,5 milióna eur ročne. Rozhodovať budú o výstavbe Areálu žilinského športu (AŽIŠ) s predpokladanými nákladmi 59 miliónov eur, ktorá by rozhodne nevyriešila potreby amatérskeho športu, školského športu ani športovania detí a mládeže. Auto pre mestský úrad v maximálnej výške 80-tisíc eur je už len čerešničkou na torte. Prečo sa do toho primátor mesta v tejto situácii púšťa? Iste, sľuby treba plniť, obzvlášť tie predvolebné. Veď sa dá argumentovať, že zvolením Igora Chomu mu dali Žilinčania na tieto kroky mandát. Treba si však uvedomiť, že hlas mu odovzdala výrazná menšina z 87-tisíc obyvateľov mesta. Obrátiť pozornosť treba skôr na skutočnosť, že bezplatnú dopravu pre všetkých sľubuje primátor v roku 2018, teda v čase blížiacich sa volieb. Rovnako aj AŽIŠ by mohol byť dokončený práve vtedy. Nie je náhodou toto skutočný dôvod?
Michal Filek