Väčšina miestnych komunikácií patrí obciam a je možné užívať ich ako verejný majetok. Obec zabezpečuje ich správu a údržbu zo svojho rozpočtu. My sa zameriame na situácie, kedy potreba spoločnej komunikácie vzniká pri individuálnej bytovej výstavbe.
Pri rozparcelovaní územia rieši túto otázku developer. Pre komunikáciu sa vytýči samostatná parcela. Najlepšie je dohodnúť sa s obcou, v ktorej sa výstavba realizuje, aby cestu spoločne s pozemkom nadobudla do vlastníctva a zabezpečovala jej správu a údržbu.
Pozemky a cestu si môže ponechať aj developer. Z jeho pohľadu nejde o pragmatický krok. Aby mohli vlastníci nehnuteľností v IBV s právnou istotou cestu užívať, mali by k nej mať zriadené vecné bremená. Developerovi teda ostáva vo vlastníctve pozemok, ktorý mu neprináša osoh, je zaťažený právami tretích osôb a je s ním spojená povinnosť platiť daň z nehnuteľností. Developer by mohol riešiť otázku užívania cesty nájmom (spoplatniť ju). To by však individuálni vlastníci nemuseli akceptovať. Ešte by mohli vzniknúť problémy s údržbou a správou cesty, pretože vlastníci nie sú oprávnení zasahovať do vlastníctva developera.
Najčastejšie sa miestna komunikácia rozpredá v rovnakých podieloch vlastníkom individuálnych nehnuteľností, a tak vznikne podielové spoluvlastníctvo. Podiel vyjadruje mieru, akou sa spoluvlastníci podieľajú na právach a povinnostiach vyplývajúcich zo spoluvlastníctva k spoločnej veci. O bežnom hospodárení so spoločnou vecou rozhodujú spoluvlastníci väčšinou, počítanou podľa veľkosti podielov. Pri rovnosti hlasov, alebo ak sa dohoda nedosiahne, rozhodne súd. Zákon totiž nepojednáva len o právach (o možnosti cestu užívať), ale aj o povinnostiach (o povinnosti podieľať sa na údržbe a nákladoch).
Nie každý však využíva cestu rovnako. Prečo by teda mali platiť rovnako? Spoluvlastníkom nič nebráni, aby sa dohodli na inom znášaní povinností súvisiacich s nákladmi vynaloženými na vec, než ako vyplýva z ich podielov. V praxi však môže byť efektívna a rýchla vynútiteľnosť tejto dohody problematická. K dohode vôbec nemusí dôjsť, pretože každý má inú predstavu, akou mierou by sa mal na povinnostiach podieľať.
Otázka rozdielneho rozsahu užívania komunikácie sa dá riešiť aj rozdielnym rozvrhnutím spoluvlastníckych podielov. Spoluvlastníci s väčšími podielmi sa budú nielen väčšou mierou podieľať na nákladoch, ale budú mať aj väčšie hlasovacie právo.
Ďalším problémom môže byť prevod podielu. Ak sa rozhodnete predať svoju nehnuteľnosť v IBV, musíte s ňou prevádzať aj podiel v ceste. Vtedy majú ostatní podieloví spoluvlastníci zákonné predkupné právo. Každého zo spoluvlastníkov by ste preto mali vyzvať s ponukou na odkúpenie podielu v ceste. Ak niektorý svoje právo využije, môže to viesť k nelogickému záveru, že o podiel v ceste „prídete“. Ak spoluvlastníkov nevyzvete, kúpna zmluva nebude hneď neplatná. Dotknutí spoluvlastníci sa môžu neplatnosti domáhať na súde do 3 rokov. Riešenie, v rámci ktorého sa spoluvlastníci dohodnú vopred, že si predkupné právo nebudú voči sebe uplatňovať, je možné spochybniť ako neplatné.
Vyhnúť sa spoluvlastníctvu je možné zriadením tretieho subjektu, ktorý by cestu vlastnil a spravoval. To si však vyžaduje určitú dávku konsenzu vlastníkov. Keďže zákon problematiku spoločných ciest špecificky neupravuje, efektívne riešenie bude záležať na dohode a racionalite dotknutých subjektov.