Podľa predpisov sa musí nácvik zvládania mimoriadnych situácií uskutočňovať každé dva roky, a hoci simulovanú nehodu záchranári zvládli úspešne, realita už býva podľa nich najmä po psychickej stránke oveľa zložitejšia. Zásah pri nehode na žilinskom letisku bol tento rok o niečo odlišnejší, záchranné zložky sa totiž museli popasovať s nehodou reálneho lietadla, kto-rým bol bývalý vládny špeciál s viac než dvadsiatkou cestujúcich. Pasažiermi boli dobrovoľníci z vysokej školy, ktorí počas nešťastia utrpeli rôzne druhy úrazov od ľahších odrenín až po vážne zranenia. Počas akcie sa zároveň trénoval aj priebeh vyrozumenia o vzniknutej situácii, výmena informácií medzi záchranárskymi zložkami či reálne dojazdové časy zložiek integrovaného záchranného systému.
BOJOVALO S MOTOROM
Reálny čas dojazdu je podľa záchranárov 15 až 20 minút, ovplyvňuje ich však najmä celkový počet záchranných zložiek, ktoré pri udalosti pomáhajú. „V rámci našej spolupráce vidím veľmi pozitívny vývoj, priamo na mieste lepšie komunikujeme a zároveň sme sa poučili aj z predchádzajúcich skúseností, ktoré sa dnes snažíme uviesť do praxe,“ hodnotí akciu na letisku v Dolnom Hričove Oleksandr Opanasenko, regionálny lekár z Falck Záchranná pre oblasť sever. Scenár cvičenia pozostával z pristávania lietadla po technickom probléme, ktorý vznikol po nasatí vtáctva do motora. Došlo tak k jeho deštrukcii a požiaru.
POVINNÉ CVIČENIE DVAKRÁT DO ROKA
Požiar motora sa podľa výkonného riaditeľa Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., Ronalda Wilczeka rozšíril aj do priestoru s cestujúcimi, výsledkom čoho bolo „tvrdé pristátie“ na pristávacej dráhe. V rámci letiska v Dolnom Hričove ide podľa neho o azda najpravdepodobnejší scenár. Ako zároveň priznáva, spolupráca záchranných zložiek má určité rezervy a zlepšiť by sa mohli podľa neho predovšetkým časy ich dojazdov.
ROZHODUJÚCA JE KAŽDÁ MINÚTA
Veliteľ zásahu Ľuboš Vlček konštatuje, že situácia pri leteckej nehode je značne komplikovanejšia a zásah v trupe lietadla z hľadiska dostupnosti oveľa náročnejší. „Pri každom takomto cvičení sa vždy nájde nejaký nedostatok, no na realitu sme pripravení, hoci tá by bola najmä psychicky zložitejšia,“ konštatuje Ľuboš Vlček, podľa ktorého pravidelne absolvujú špecializované výcviky aj na letiskách s výcvikovými centrami napríklad vo Viedni či Frankfurte.