Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -9°C

Zaujalo nás

Spoluprácu záchranárov preverila simulovaná letecká nehoda

Letiskom v Dolnom Hričove sa uplynulý týždeň rozozvučali sirény, ktoré signalizovali letecké nešťastie. Nešlo však o reálnu udalosť, ale o cvičenie, ktorého cieľom bolo preveriť súčinnosť všetkých záchranných zložiek.

25.10.2018 | 09:12

Podľa predpisov sa musí nácvik zvládania mimoriadnych situácií uskutočňovať kaž­dé dva roky, a hoci simu­lovanú nehodu záchranári zvládli úspešne, realita už býva podľa nich najmä po psychickej stránke oveľa zložitejšia. Zásah pri neho­de na žilinskom letisku bol tento rok o niečo odlišnejší, záchranné zložky sa totiž museli popasovať s neho­dou reálneho lietadla, kto-rým bol bývalý vládny špe­ciál s viac než dvadsiatkou cestujúcich. Pasažiermi boli dobrovoľníci z vyso­kej školy, ktorí počas ne­šťastia utrpeli rôzne druhy úrazov od ľahších odre­nín až po vážne zranenia. Počas akcie sa zároveň tré­noval aj priebeh vyrozume­nia o vzniknutej situácii, výmena informácií medzi záchranárskymi zložkami či reálne dojazdové časy zložiek integrovaného zá­chranného systému.

BOJOVALO S MOTOROM

Reálny čas dojazdu je podľa záchranárov 15 až 20 minút, ovplyvňuje ich však najmä celkový počet záchranných zložiek, ktoré pri udalos­ti pomáhajú. „V rámci na­šej spolupráce vidím veľmi pozitívny vývoj, pria­mo na mieste lepšie ko­munikujeme a zároveň sme sa poučili aj z pred­chádzajúcich skúseností, ktoré sa dnes snažíme uviesť do praxe,“ hodnotí akciu na letisku v Dolnom Hričo­ve Oleksandr Opanasenko, regionálny lekár z Falck Zá­chranná pre oblasť sever. Scenár cvičenia pozostá­val z pristávania lietadla po technickom probléme, kto­rý vznikol po nasatí vtáctva do motora. Došlo tak k jeho deštrukcii a požiaru.

POVINNÉ CVIČENIE DVAKRÁT DO ROKA

Požiar motora sa pod­ľa výkonného riadite­ľa Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., Ronalda Wil­czeka rozšíril aj do priestoru s cestujúcimi, výsledkom čoho bolo „tvrdé pristátie“ na pristávacej dráhe. V rám­ci letiska v Dolnom Hričove ide podľa neho o azda naj­pravdepodobnejší scenár. Ako zároveň priznáva, spo­lupráca záchranných zložiek má určité rezervy a zlepšiť by sa mohli podľa neho pre­dovšetkým časy ich dojazdov.

ROZHODUJÚCA JE KAŽDÁ MINÚTA

Veliteľ zásahu Ľuboš Vlček konštatuje, že situácia pri leteckej nehode je značne komplikovanejšia a zásah v trupe lietadla z hľadiska dostupnosti oveľa nároč­nejší. „Pri každom takom­to cvičení sa vždy nájde nejaký nedostatok, no na realitu sme pripravení, hoci tá by bola najmä psychicky zložitejšia,“ konštatuje Ľuboš Vlček, podľa ktorého pravidel­ne absolvujú špecializova­né výcviky aj na letiskách s výcvikovými centra­mi napríklad vo Viedni či Frankfurte.

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod