Podľa informácií Okresného úradu (OÚ) Žilina došlo k presunutiu zastávky linky číslo 27 Na lány v Budatíne kvôli pôvodnému nevhodnému umiestneniu v križovatke viacerých ulíc. „Pôvodné umiestnenie bolo v takom mieste, kde sa počas státia autobusu na zastávke bránilo v rozhľade vodičom v križovatke. Z uvedeného dôvodu správca pozemnej komunikácie – Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja spolu so zriaďovateľom zastávky, ktorým je Mesto Žilina, rozhodli o presune zastávky. Išlo o trvalé preloženie tejto zastávky, pričom sa na základe informácií mesta nachádza na mestskom pozemku,“ reaguje v súvislosti s autobusovou zastávkou MHD Zuzana Polkorábová z odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií (OCDPK) Okresného úradu Žilina.
SŤAŽENÉ PODMIENKY
Varovný prst nad stavom zastávky v uplynulom období dvihli práve obyvatelia žilinskej mestskej časti Budatín. „Majiteľ pozemku pri zastávke MHD linky č. 27 Na lány v smere do Zástrania vyhrnul zeminu až po hranicu chodníka pre peších. A to ešte nepršalo. Tým znemožnil na tejto zastávke čakať školopovinnej mládeži na autobus. Keďže deti nemajú kde stáť a na chodníku neobstoja, behajú po vyhrnutej hline, ktorá sa zosýpa na chodník pre peších na zastávke,“ upozorňujú obyvatelia Budatína.
NEVHODNÉ UMIESTNENIE?
Žilinská radnica v súvislosti s autobusovou zastávkou informuje, že v súčasnosti je dobudovaná, no bez prístrešku. „Nie je možné ho vybudovať. Takýchto zastávok bez prístrešku je však na území Žiliny veľa,“ uvádza hovorkyňa mesta Barbora Zigová. Majiteľ priľahlého pozemku, ktorý je na hranici predmetnej zastávky, argumentuje, že zastávka Na lány bola údajne preložená pred jeho pozemok ako dočasné riešenie a podľa jeho vlastných slov mu bráni v riadnom užívaní pozemku.
„Umiestnenie zastávky som podmienil schválením projektu obytných domov, kde bola zastávka integrovaná, ale mesto tento projekt neschválilo, a tak sa zastávka mala preložiť na iné miesto. Do dnešnej doby som akceptoval i to, že cestujúci čakajú na autobus aj na mojom pozemku, no v súčasnosti je pozemok v projektovej príprave a zastávka bráni vjazdu na pozemok,“ vysvetľuje majiteľ susediaceho pozemku Peter Hajaš.
BEZPEČNOSŤ NA PRVOM MIESTE
Ten zároveň dopĺňa, že s podnetom sa obrátil aj na Okresný úrad Žilina, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií. „Upozorňujem v ňom na to, že v prvom rade ide o bezpečnosť premiestnenej zastávky, ako aj vôbec nezodpovedajúce parametre zastávky, ktorá nie je vybudovaná v súlade so zákonom o pozemných komunikáciách, ale ani v súlade s STN normou, čím je pre verejnosť nebezpečná minimálne šírkou nástupnej hrany a v dnešnej dobe nespĺňa podmienky zákona ani vodorovné dopravné značenie.“
ZNAČENIE OBNOVIA
Podľa Petra Hajaša je používanie nebezpečného zariadenia neprípustné a ako zároveň podotýka, je potrebné, aby okresný úrad túto situáciu bezodkladne riešil a používanie zastávky zakázal. Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií v reakcii uvádza, že premiestnenie zastávky Na lány sa zrealizovalo v zmysle projektovej dokumentácie. „Vyznačenie križovatky ulíc Lány, Cesta k vodojemu a Ulice slovenských dobrovoľníkov v Žiline-Budatíne – trvalé dopravné značenie z 02/2016 vypracovanej autorizovaným stavebným inžinierom a odsúhlasenej príslušným dopravným inšpektorátom. Uvedená projektová dokumentácia rieši aj premiestnenie predmetnej zastávky. Vzhľadom na aktuálny stav vodorovného dopravného značenia bude v čo najkratšom čase zabezpečená Mestom Žilina jeho obnova,“ uzatvára Zuzana Polkorábová z odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu Žilina.