V dnešnom ďalšom teste sme mali možnosť vyskúšať veľmi zaujímavé SUV od kórejskej značky SSANGYONG, model KORANDO. Pomerne veľa ľudí v našich končinách stále veľmi nepozná tradičnú značku z Južnej Kórey SSANGYONG. Tá sa od samého začiatku svojej existencie zameriava práve na vozidlá kategórie SUV, ktoré tvoria väčšinu jej modelového portfólia. V prospech tejto značky okrem dlhoročných skúseností s výrobou vozidiel typu SUV hovorí napríklad aj pomerne úzka spolupráca s nemeckým Mercedesom, ktorý okrem iného dodáva aj motory, ktoré majú SSANGYONGy pod kapotou. Nový SSANGYONG KORANDO vo výbavovom stupni Comfort, s pohonom 4x4, 2-litrovým turbodieselom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel SSANGYONG v našom regióne.
Zaujímavosťou značky SSANGYONG je, že ako vôbec prvý kórejský výrobca, ponúkal vozidlo kategórie SUV. Bol ním práve model KORANDO prvej generácie. KORANDO, ktoré dnes testujeme, je však už v poradí V. generáciou tohto modelového radu. Tak ako väčšina dnešných SUV, aj nové KORANDO strávi najviac času na asfaltových komunikáciách, určite aj preto sa pri ňom v SSANGYONGu rozhodli upustiť od podvozku s pevným rámom a namiesto neho má novinka samonosnú karosériu s prednou nápravou typu McPherson a viacprvkovým zavesením vzadu. Veľmi zaujímavé je i momentálne cenové zvýhodnenie až do výšky 3000 €, ktoré činí z KORANDA jedno z najdostupnejších SUV na našom trhu.
Naša úvodná otázka tak znie veľmi jasne: Ako nový SSANGYONG KORANDO funguje v bežnej praxi?
Dizajn:
Značka SSANGYONG v minulosti už neraz výstredným dizajnom svojich modelov doslova šokovala. Pri novom KORANDE tak možno aj práve preto nechceli nechať nič na náhodu a dizajn nového KORANDA zverili do rúk renomovaného talianskeho dizajnéra Giorgetta Giugiara. Práve Giugiarov podpis má za následok nezameniteľný a ľúbivý dizajn nového KORANDA. Pri pohľade spredu zaujme výrazná chrómovaná maska chladiča s fabrickým logom uprostred a tiež mohutný nárazník. Bočnej línii zase dominujú vyčnievajúce svalnaté blatníky a veľké kolesá z ľahkých zliatin. Vzadu sa nám páčia výrazné pochromované dvojité koncovky výfuku, ktoré prezrádzajú výkonný motor. Ak sa na SSANGYONG KORANDO bližšie pozrieme po rozmerovej stránke, zisťujeme, že vozidlo meria 4410 mm, široké je 1830 mm, jeho výška dosahuje 1710 mm a rázvor náprav má hodnotu 2650 mm. Z hľadiska praktického využitia je zaujímavý aj batožinový priestor s objemom 486 litrov. Ak sa sklopia delené operadlá zadných sedadiel, vznikne rovná podlaha a objem kufra citeľne narastie. Posledný údaj, ktorý sa patrí pri vozidlách kategórii SUV spomenúť, je minimálna svetlá výška, tá pri SSANGYONG KORANDO dosahuje 180 mm.
Interier:
Po presunutí sa do interiéru SSANGYONG v prvom rade prekvapuje priestrannosťou. Vpredu je podľa očakávania miesta viac ako dosť, no veľmi dobre a pohodlne sa sedí aj zadným pasažierom. V KORANDE sa za seba pohodlne usadia aj dvaja pasažieri s výškou viac ako 180 cm. Aj napriek pohonu 4x4 potešila vzadu úplne rovná podlaha a tiež možnosť polohovania operadiel delených zadných sedadiel, čo zvyšuje cestovný komfort. Pochvalu si zaslúži i naozaj veľmi vysoký posed so skvelým rozhľadom. Palubná doska nového KORANDA sa nesie v pomerne jednoduchom duchu. Použité materiály síce nepatria do kategórie najluxusnejších, no ich dielenské spracovanie je veľmi dobré. Z hľadiska ergonómie je všetko tak, ako má byť, jednotlivé ovládače sú veľmi prehľadné a ich umiestnenie je logické, snáď až na prepínač palubného počítača. Ten sa v SSANGYONGu, ako u väčšiny áut z Ázie, nachádza na palubnej doske, aj na to sa však dá ľahko a rýchlo zvyknúť. Samotný prístrojový panel je veľmi prehľadný a dobre čitateľný, subjektívne sa nám však nepáčila až príliš jednoduchá grafika displejov a ešte jedna drobnosť, ktorou je dnes už nemoderný kľúčik od zapaľovania. Naopak, SSANGYONG KORANDO veľmi boduje bohatou výbavou. Testované vozidlo s výbavou Comfort obsahovalo okrem iného napríklad 17´´ disky kolies, parkovacie senzory vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, automatickú klimatizáciu, rádio s BLUETOOTH, USB a AUX konektorom, multifunkčný volant a podobne.
Jazda:
Testované KORANDO, tak ako všetky ostatné, malo pod kapotou špičkový 2-litrový turbodiesel s celkovým výkonom 175 koní pôvodom od Mercedesu. Motor ponúka dostatok sily a výkonu a vozidlu dodáva patričnú dynamiku a do KORANDA sa priam hodí. Daný agregát tiež príkladne spolupracoval so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Podvozok je naladený pomerne tvrdšie, čo znamená, že vozidlo sa v zákrutách príliš nenakláňa, ale pritom je stále komfortný. SSANGYONG KORANDOsi dokáže bez problémov poradiť i s ľahkým terénom. Tu sa môže hodiť funkcia „lock“, ktorá prostredníctvom elektronickej spojky dokáže za istých podmienok prerozdeľovať krútiaci moment v pomere 50/50 medzi prednú a zadnú nápravu. Inak, KORANDO jazdí ako „prednokolka“ a ak je treba, zadná náprava sa pripája automaticky, napríklad pri zhoršených adhéznych podmienkach.
Celkový dojem?
Ako sme už spomenuli v titulku, SUV SSANGYONG KORANDO nás veľmi milo prekvapil. Bez problémov sa hodí do mesta, poradí si i s diaľničnými presunmi a dokáže uspokojiť i „off-road“ potreby väčšiny ľudí. Ďalej ponúka veľmi vydarený dizajn exteriéru, slušnú výbavu, skvelé priestorové pomery a hlavne solídnu techniku so špičkovým motorom. Nakoniec spomeňme, že momentálne veľmi zaujímavé cenové zvýhodnenie a tiež až 5-ročná záruka dávajú KORANDU ďalšiu podstatnú konkurenčnú výhodu, preto by ho všetci, ktorí sa obzerajú po novom SUV, rozhodne nemali prehliadnuť.
V Žiline si nový SSANGYONG KORANDO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel SSANGYONG v našom regióne, spoločnosti Avion, spol. s r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky SSANGYONG či SUBARU.
Autor: Peter Hlačik
Snimky: Autor
Technické parametre:
Model: SSANGYONG KORANDO e-XDI 200 AWD
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon pri ot./min.: kW/koní 129/175
Točivý moment.: Nm 360
Maximálna rýchlosť: km/h 179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 6,4 l na 100 km
Výbava: D20DTF MT Comfort (testovaný model) Cena: od 21 000 €
Výbava: D20DTF AT Comfort (automatická prevodovka) Cena: 22 640 €