Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom prináša do kín 11 celovečerných filmov a 1 krátky film vo filmovej prehliadke s názvom PROJEKT 100Ӏ2018. Na prehliadke sa divákom pravidelne predstavujú najočakávanejšie artové filmy z celého sveta, medzi ktorými nebude chýbať ani ten slovenský. Kultúrne centrum Stanica Žilina-Záriečie má v pláne premietnuť niekoľko z nich v rámci utorkového kina. „Niektoré filmy nebudeme premietať z technických a niektoré z dramaturgických dôvodov,“ vysvetlil Martin Krištof, filmový dramaturg kultúrneho centra.
NETRADIČNÁ SEBAREFLEXIA
Projekt 100 u nás otvorí snímka zo slovenskej produkcie. Známy slovenský dokumentarista po dlhých rokoch tvorivej (ne)absencie dokončil nový film Posledný autoportrét. Film Marka Kuboša, ktorý mal premiéru iba nedávno (6. septembra), premietnu na Stanici v utorok 18. septembra o 17. a o 20. h. Film Posledný autoportrét vyzerá na prvý pohľad ako dokument, čo však nie je celkom pravda. Marek Kuboš sa v tomto umeleckom hybride pokúsil o netradičnú sebareflexiu – ako umelca, syna, ale i obyčajného človeka. Prostredníctvom svojich dokončených, ale aj nezrealizovaných diel predstavuje ojedinelú úprimnú spoveď o tom, prečo veľmi vážne rozmýšľa o ukončení na poli autorského dokumentu. Spolu s mnohými, dnes už etablovanými slovenskými filmármi, ale aj ľuďmi z jeho skorších filmov sa snaží nájsť na svoje neľahké otázky nie jednoduché odpovede. „Dlhší čas som už pociťoval, že dokumentárnym filmom nedokážem povedať to, čo chcem, čo ma láka. Narazil som na vnútorné i vonkajšie hranice, ktoré ma až dokumentárne paralyzovali,“ vyslovil režisér. „A tak som sa rozhodol nakrútiť film z môjho uhla pohľadu: ako to vnímam a čo s tým... Mám rád kvantovú fyziku. A tam je bežné, že vec na danom mieste je a zároveň nie je. Vlastne je na dvoch miestach súčasne. Podobne je to aj s týmto filmom.“
CATE BLANCHETT
O týždeň na to uvedie Stanica snímku Manifesto od nemeckého režiséra Juliana Rosefeldta, ktorá skladá hold premenlivej tradícii a literárnej kráse umeleckých manifestov a zároveň kriticky skúma rolu umelca v dnešnej spoločnosti. Čerpá z textov písaných futuristami, dadaistami, členmi hnutia Fluxus, suprematistami, situacionistami, vyznávačmi hnutia Dogma 95, príslušníkmi ďalších umeleckých skupín a tiež z úvah jednotlivých umelcov, architektov, tanečníkov a filmárov. Julian Rosefeldt zostrihal a znovu poskladal trinásť koláží, ktoré pojednávajú o umeleckých manifestoch a skrz objektív kamery podávajú myšlienky tvorcov, ako sú Claes Oldenburg, Yvonne Rainer, Kazimir Malevič, AndréBreton, Sturtevant, Sol LeWitt, Jim Jarmusch a ďalší. Tieto „nové manifesty“ sa potom prostredníctvom držiteľky Oscara Cate Blanchett premieňajú na modernú výzvu k akcii. Herečka sa tu prevteľuje do trinástich rôznych postáv. Prehliadka filmov bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch až do začiatku nového roka.