Stanislavovi Mikolajovi pred Vianocami dokonca vyšla knižná prvotina s názvom Kráľ Artuš v histórii a mýtoch. Nielen o nej sme sa na sklonku januára a februára pozhovárali.
Antikvariát a starožitnosti ste v Žiline otvorili v januári v roku 2008. Zaujímavé bolo, že ste prvotne vyštudovali chémiu. Čo vás k tomu viedlo?
Mojou vášňou bola vždy história, no život sa vyvinul tak, že som ako učeň SOU chemického prirodzene pokračoval v danom odbore aj na vysokej škole. Po nej som žil a pracoval v zahraničí ako veľká časť mojich rovesníkov. Históriu som vyštudoval ako svoju druhú vysokú školu až s odstupom času, čím som naplnil volanie svojho srdca. Keď som Scriptorium otvoril, prevládali v ňom knihy a až neskôr som obchod pozmenil viac na starožitníctvo. Ale nemám všetko. Venujem sa tomu, čo ma baví a čomu rozumiem, najmä obrazom, sklu, porcelánu či okrasným a úžitkovým predmetom. Starožitný nábytok u mňa nenájdete.
Prečo práve sklo a porcelán?
Porcelán mi bol vždy blízky. Mám rád, keď sa čaj či káva servírujú v peknej súprave. Dodáva to celému aktu na akejsi tajomnej magickosti. Ale ako som spomínal, prvú vysokú školu som vyštudoval so zameraním na anorganickú chémiu a technológiu výroby skla. Takže v skle sa vyznám. Myslím si, že tu sa mi podarilo prepojiť obe oblasti, v ktorých sa orientujem, a to je technológia s históriou.
Ako sa vám darí?
V Žiline, samozrejme, nie je taký dopyt po starožitnostiach ako vo väčších mestách, napríklad v Bratislave. Okrem príležitostných zákazníkov mám však aj stálych, a to nielen zo Žiliny, ale aj z iných miest, ba aj zo zahraničia. Snažím sa totiž zákazníkom ponúknuť kvalitné, najmä predvojnové veci, ideálne z 19. storočia, ktoré je mojím obľúbeným. Disponujem však aj množstvom starej grafiky, od 16. po 19. storočie. Ľudia si ma môžu nájsť aj cez internet, prostredníctvom webu: www.starozitnik.eu, www.antikvariat-scriptorium.sk.
Ako získavate exponáty?
Základnou vecou je primárny výkup od ľudí. Ale ako som povedal, sústredím sa na kvalitu. Ak ľudia nevedia, či má niečo skutočne hodnotu, odporúčam im, aby sa prišli opýtať. Ide mi predovšetkým o to, aby sa vzácne kúsky zachovali a zostali nepoškodené. Veci však viem objednávať aj cez internet, resp. ich zháňam cez kolegov alebo aj na burzách.
Aké najvzácnejšie veci máte?
Väčšinu starožitných kníh mám v dostupnej hodnote. Vzácny porcelán a obrazy od starých slovenských či českých akademikov však majú vyššiu hodnotu. Ja sa však radšej držím pri zemi a dôležitým faktorom nie je zakaždým cena, tá je otázkou trhu. Pre skutočného zberateľa je dôležitý daný objekt záujmu a tým môže byť čokoľvek.
Prakticky pri príležitosti desiateho výročia Scriptoria ste vydali knihu o kráľovi Artušovi. Prečo práve o ňom?
Od mladosti inklinujem k britskej histórii, najmä tej stredovekej. Vyše roka som žil v Londýne a precestoval som značnú časť ostrovov. Dodnes sa tam rád vraciam, pričom mám slabosť na Škótsko a najmä Wales, kde chodievam s priateľmi jazdiť na bicykli. Prvotnou inšpiráciou venovať sa Artušovi bolo vypísanie diplomovej práce na túto tému. Hneď som sa jej so záujmom a vďakou chopil. Keď bola práca dokončená, školiteľ aj oponent mi ju odporúčali publikovať. Takže prvým impulzom bolo príjemné skĺbenie mojich záujmov s výsledkami štúdia.
Ako ste knihu poňali?
Podstatou knihy je kritika prameňov od 6. do 15. storočia, pričom pramene od 6. do 12. storočia sú prevažne historiografického charakteru a pramene od 12. do 15. storočia sú najmä poézia, próza alebo lyrizovaná próza. Artuš v nich vystupuje prvotne ako neznámy vojvodca v boji proti ostrovným uzurpátorom a s nástupom kurtoáznej poézie sa transformuje na symbol dvorského života. Štúdia je zameraná na analýzu jednotlivých prameňov a poukazuje na to, že Artuš v intenciách spätých s jeho súčasným vnímaním s určitosťou nejestvoval. Neexistuje totižto žiaden relevantný dôkaz, či už písomného alebo archeologického charakteru, ktorý by napovedal o opaku.
Existuje však o ňom množstvo legiend.
Je to tak. V práci som sa snažil poukázať okrem iného i na to, ako postava dokáže preniknúť do histórie a postupom času ju samotná história v spolupráci s ľuďmi verifikuje a môže sa tak stať reálnym predobrazom kníh či filmov. Kto čítal knihu od Umberta Eca Baudolino, vie, o čom hovorím. Vystupuje v nej istý Baudolino, ktorý účelovo a svojvoľne písal svoju Chronica Baudolina, práve s úmyslom verifikovať nejestvujúce dejinné udalosti, aby si ich nasledujúce pokolenia pamätali tak, ako sa v podstate nestali. Aj toto je jeden z nebezpečných nástrojov histórie, ktorej musia čeliť nielen historici. V knihe som pátral od pramenných počiatkov po genéze Artuša a analyzoval som pramene prevažne ostrovného charakteru. Indície totiž naznačujú, že Artuš ako postava a predobraz legendy vzišiel pravdepodobne z ostrovného, konkrétne waleského prostredia. Nedostatkom tohto prostredia je, že písomným prameňom predchádzali tie orálne, ktoré sú omnoho staršieho datovania, no ich reálne prepisy sa dochovali až z neskoršieho obdobia.
K čomu ste dospeli?
Ako som už spomenul, Artuš v daných historicko-politických reáliách Britských ostrovov 6. storočia pravdepodobne nikdy nežil. Práca sa vyhýba témam o Exkalibure, Okrúhlom stole či Svätom grále, ktorých pôvod možno nájsť až v 12. storočí a ktorý sa do 15. storočia objavuje priam s exponenciálnou tendenciou. Ide vyslovene o produkty kurtoáznej poézie, ktorá reflektovala na ťažko naplniteľné ideály dobovej vyššej spoločenskej vrstvy, zajatej vo vlastnej nenaplnenej imaginácii. Ale vráťme sa k Artušovi a citujme odpoveď priamo z knihy, ktorá na otázku o existencii Artuša reaguje nasledovne: Jednoznačným zostáva jedine fakt neurčitosti, ktorý tajomnú postavu Artuša sprevádza na každom kroku. Le Goff v práci Ženy a muž v stredoveku v tejto súvislosti uvádza poznámku, ktorá problematiku Artuša dokonale vystihuje. Vraví, že historická perspektíva ho zasadzuje do miest, kde sa vytráca istota, že vôbec existoval. Michael Zink v práci Artušovské romance zase o Artušovi výstižne hovorí ako o látke pre históriu, ale tiež historikov, ktorej každý načúva, ale nikto neverí.
Kde si môžu ľudia knihu kúpiť?
Kniha uzrela svetlo sveta pred Vianocami. Vydalo ju Kysucké múzeum v Čadci aj vďaka neoblomnej podpore jeho riaditeľa – doktora Jesenského a dá sa kúpiť na ich webovej stránke v e-shope, ale taktiež aj u mňa v antikvariáte. Treba však povedať, že to nie je kniha pre každého čitateľa. Je skôr pre ľudí, ktorí sa vedia orientovať v historických prameňoch, kriticky ich hodnotiť a uvažovať v daných historických súvislostiach. Laikom zas môže poslúžiť ako vhodný sprievodca do artušovskej problematiky, ktorá je v súčasnej dobe zahmlená množstvom mýtov a rôznych konšpirácií. Jej hlavným cieľom bolo oprostiť Artuša ako postavu od balastu mýtov, ktoré sa naňho nalepili od 6. storočia až do súčasnosti. Poukázal som aj na silu a ľahkosť, s akou Artuš ako postava dokáže pracovať a transformovať sa do rôznych spoločenských odvetví, hoci reálne neexistoval.
Z čoho ste tak usúdili?
Z prameňov je zrejmé, že prvá zmienka o ňom ako o Artušovi je až z 9. storočia a spomína ho práve waleský mních Nennius, hoci mal pôsobiť v 6. storočí a byť účastníkom bitky pri Mont Badone. V nej však v historických prameňoch zo 6. storočia figuruje úplne iná postava – Aurelius Ambrosius, ale to je na dlhšie rozprávanie, ktoré je ukryté v knihe.
Aj na nášho Jánošíka sa prilepilo všeličo. Nebude ďalšia kniha o ňom?
Jánošíka prenechám iným historikom. Popísané o ňom bolo už dosť pravdivého, ale, žiaľ, i scestného. História, jej dostupnosť i metódy a tým aj pohľad na jednotlivé postavy, sa však vyvíjajú. Kedysi bol Jánošík symbolom toho, že bohatým bral a chudobným dával. Realita je však úplne iná a toto romantické tvrdenie je už dávno prekonané. Jánošík však nie je opradený toľkými mýtmi ako Artuš. U Jánošíka je zdokumentované jeho narodenie, resp. krst, v ktorom síce historici nie sú úplne jednotní, zato o jeho živote, úmrtí i spôsobe popravy pochybnosti nie sú.
Takže aká bude téma vašej ďalšej knihy?
Toto je moja prvotina a uvidíme, či budú aj ďalšie, nechávam to otvorené. Musím však povedať, že kniha o Artušovi je úžasne spestrená výbornými živými ilustráciami Stana Lajdu. Dodávajú knihe na autenticite a hĺbke. Sadli sme si a bola to veľmi plynulá spolupráca. Či sa teda pustím aj do novej knihy, to sa uvidí. Niečo už v hlave mám, ale nebudem to zatiaľ prezrádzať.