Žilinský Večerník

25. november 2024 | Katarína
| 2°C

Spravodajstvo

Stopka pre bezohľadných kolobežkárov aj v Žiline

K ráznemu kroku sa odhodlal prevádzkovateľ kolobežiek Bolt. Jeho výsledkom by mala byť zvýšená bezpečnosť nielen jazdcov, ale aj ďalších účastníkov cestnej dopravy, vrátane chodcov. Spoločnosť spustila vlastný systém hodnotenia jazdcov, ktorý vyhodnocuje ich správanie na základe množstva informácií zozbieraných z funkcií a senzorov kolobežky. Zahŕňa detekciu jazdy vo dvojici, časté prudké brzdenie a šmyk, kolízie a nelegálne parkovanie.

10.03.2023 | 09:47

Prvé varovanie

Každé z týchto správaní je v systéme označené bodmi a jazdné správanie používateľa sa vyhodnocuje vždy po piatich jazdách. Ak jazdec spadá do skupiny 2 % najviac bezohľadných zákazníkov v danom meste, Bolt zavedie opatrenia na nápravu. Tie možno rozdeliť do troch stupňov. V rámci prvého opatrenia bezohľadný jazdec dostane prostredníctvom aplikácie ďalšie vzdelávacie materiály. Prevádzkovateľ mu dá šancu sa vzdelať a bezohľadnú jazdu chce  takto riešiť zvyšovaním povedomia o nebezpečenstvách, ktorým jazdci vystavujú seba i okolie. Ak jazdci počas nasledujúcich 5 jázd nezlepšia svoje správanie, rýchlosť ich kolobežky bude počas ďalších 5 jázd obmedzená na 15 km/h. Ak tieto dve opatrenia neprinesú žiadne zlepšenie, používatelia budú na jeden týždeň zablokovaní s možnosťou odvolať sa proti rozhodnutiu na zákazníckom servise spoločnosti Bolt. Funkcia sa v súčasnosti testuje v Nemecku a Portugalsku a v priebehu sezóny sa rozšíri na ďalšie trhy.

 

Autá, alkohol a nováčikovia

Kolobežky prevádzkuje Bolt v 260 mestách v Európe. Spoluprácu s nimi považuje za veľmi  dôležitú, keďže 80 % smrteľných nehôd cyklistov a jazdcov na kolobežkách sa spája s motorovými vozidlami. Mestám chce poskytovať poznatky a poradenstvo v oblasti vytvárania infraštruktúry pre mikromobilitu. Ďalším závažným problémom je jazda pod vplyvom alkoholu. Štúdia vo Fínsku ukázala, že viac ako polovica zaznamenaných nehôd na kolobežkách súvisela s alkoholom alebo drogami. Zároveň sa zistilo, že  tretina všetkých nehôd na kolobežkách s následkom zranenia sa stala pri prvej jazde používateľa. Preto Bolt prikročí aj k možnosti obmedziť rýchlosť kolobežky na 15 km/h pre nových používateľov a zamerať sa na vzdelávanie svojej zákazníckej základne.

 

Nebezpečné parkovanie

Podľa údajov spoločnosti Bolt sa bezpečnostné incidenty v dôsledku zle zaparkovaných kolobežiek vyskytujú len o 15 % častejšie ako incidenty týkajúce sa kolobežiek v pohybe. Predstavujú osobitné riziko pre starších ľudí a osoby so zdravotným postihnutím. Preto sa spoločnosť Bolt zaväzuje, že bude ďalej rozvíjať svoj systém parkovania prostredníctvom umelej inteligencie, ako aj zvuk, ktorý kolobežky vydávajú, aby upozornili chodcov na to, že sa k nim blíži. Nehody s kolobežkármi sú veľmi časté a až 70 percent ich spôsobia oni sami. Nemajú vodičské oprávnenia a pritom sú najohrozenejšími účastníkmi cestnej premávky. Rýchlosť jazdy by nemala presiahnuť rýchlosť chôdze. Zdieľané kolobežky jazdia do 25 km/hod. Sankcie za nedodržanie podmienok voči užívateľom si nárokuje prevádzkovateľ, mesto na to nemá dosah. Ak niekto zle zaparkuje, je na prevádzkovateľovi, aby stiahol kredit alebo uplatnil sankciu, ktorá je predpísaná. V Žiline je bezmála 150 zdieľaných kolobežiek a čas ukáže, do akej miery sa sankcie za nebezpečnú jazdu či sľuby spoločnosti Bolt naplnia.

 

Foto: Daniel Stehlík - cvak.sk

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod