Bežci, cyklisti či prechádzajúci cez lesopark, všetci si všimli po zime zlámané a vyduté chodníky. Niektorí sa domnievajú, že dôvodom je pohyb ťažkej mechaniky, ktorá odtiaľto po chodníkoch odvážala drevo z výrubu. Mesto to však dementuje. „Správca lesoparku Chrasť v rokoch 2016 a 2017 nevykonával žiadnu ťažbu dreva, ktorá by vyžadovala pohyb ťažkých mechanizmov po asfaltových cestách. Realizované boli len jednotlivé výruby stromov, ktoré ohrozovali bezpečnosť návštevníkov lesoparku pohybujúcich sa po vyznačených chodníkoch. Taktiež bola vykonaná ťažba kalamitného dreva, ktorá bola realizovaná v okrajových častiach lesoparku Chrasť. Z tohto dôvodu nebol potrebný odvoz po asfaltových cestách,“ podotýka hovorca mesta Pavol Čorba. Ťažba dreva sa vykonávala použitím viacnápravových zbližovacích prostriedkov, čím je minimalizovaný negatívny vplyv na lesnú pôdu. Vyťažená drevná hmota je zbližovaná zásadne v krátených výrezoch tak, aby nedochádzalo k poškodeniu zvyškov lesného porastu.
„Je zrejmé, že existujúce chodníky nie sú prispôsobené na pohyb akýchkoľvek mechanizmov, technológia použitá pri výstavbe chodníkov a projektom schválené parametre cesty i hrúbka asfaltu pravdepodobne nepočítali s pohybom osobných motorových vozidiel, napríklad mestskej polície, vozidiel údržby či vozidiel na odvoz odpadkov,“ dodáva.
V lesoparku Chrasť zatiaľ neboli rekonštruované chodníky. Prečo sú momentálne také poškodené? „Zo skúseností počas tejto zimy vieme, že najviac poškodené sú chodníky na podmočených lokalitách. Predpokladáme, že jedným z dôvodov mohli byť aj extrémne mrazy v januári 2017, ktoré vymŕzaním vrchných pôdnych horizontov spôsobili vydutie a tým aj rozpad asfaltového krytu,“ spresňuje hovorca.
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje trvácnosť asfaltového krytu, je existujúci koreňový systém stromov v blízkosti chodníkov. Ide najmä o dospelé stromy, ktoré v dôsledku rozpínavosti koreňového systému nadvihujú asfaltový kryt.
IŠLO O VYNÚTENÉ ZÁSAHY
Nedávno sa v okrajovej časti lesoparku konal výrub stromov. Podľa mesta je ťažba dreva vykonávaná v súlade so schváleným plánom starostlivosti o les, ktorý určuje vlastníkom lesa práva a povinnosti pri hospodárení v lesných porastoch. „Najčastejším dôvodom ťažby je zlý zdravotný stav stromov vyvolaný najmä poškodením podkôrnym hmyzom (drevina smrek), ale aj hubovými nákazami (hynutie jaseňov), porasty sú poškodzované taktiež komplexom abiotických škodcov, najmä pri vetrových a snehových kalamitách,“ spresnil Pavol Čorba.
Pri prácach v rokoch 2016 a 2017 išlo podľa poskytnutých informácií výlučne o vynútené zásahy. Vyrúbané boli len odumreté a napadnuté stromy, zásah bol vykonaný v intenzite zabraňujúcej rozšíreniu hmyzových škodcov na okolité zdravé stromy. Osobitným prípadom bol výrub v blízkosti trolejového vedenia v lokalite Veľký diel. „Na základe podnetu správcu komunikácie a Dopravného podniku mesta Žiliny bolo v rámci mimoriadnej ťažby vykonané odstránenie stromov bezprostredne ohrozujúcich bezpečnosť a životy osôb pohybujúcich sa po priľahlej cestnej komunikácii,“ uzatvára hovorca mesta.