Podľa šoférov najmä po večeroch áno. Napríklad dva najfrekventovanejšie priechody pri Bille na Hlinách neosvetľuje žiadna lampa.
ŽILINA. Nepríjemný zážitok, ktorý, našťastie, dopadol dobre, má na jednom z týchto priechodov naša čitateľka Anna. „S priateľom sme išli autom z Hlín smerom do mesta. Bola už tma. Zrazu priateľ prudko zabrzdil, všimol si totiž až na poslednú chvíľu, že na priechode pri MHD zastávke Mostná smerom do centra je človek. Bolo to na centimetre, taká tam bola tma! Sú tam síce lampy, ale tie nefungujú. Nerozumiem tomu, prečo doteraz na tomto i na priechode pri Bille nič nesvieti. Veď tadiaľ denne prejde horda ľudí. Naozaj je to tam nebezpečné,“ rozhorčila sa.
Osvetlené priechody sú v mnohých slovenských mestách už bežnou realitou. Niekoľko takých nájdeme aj v Žiline, napríklad na Predmestskej ulici, na Ulici sv. Cyrila a Metoda na Vlčincoch, na Rosinskej ceste i v mestskej časti Považský Chlmec. „Tento rok sa ešte realizuje nasvietenie priechodov v Budatíne a tiež na Hôreckej ceste. Tieto priechody boli v minulosti vytipované ako nebezpečné a bolo potrebné ich nasvietiť,“ uviedol hovorca mesta Pavol Čorba.
Mesto bude v tejto aktivite,do ktorej zahrnie aj „zebry“ na Hlinách, ďalej pokračovať, všetko však závisí od finančných možností. „Jedno takéto nasvietenie stojí cca 5-tisíc eur,“ vysvetlil hovorca.
Šoféri by sa však podľa Martina Bolu z Výskumného ústavu dopravného v Žiline nemali vyhovárať na neosvetlené priechody. „Vodiči sú v zmysle zákona o cestnej premávke povinní rýchlosť jazdy prispôsobiť okrem iného svojim schopnostiam, poveternostným podmienkam a stavu a povahe vozovky. Priechod pri bývalej Stavebnej fakulte je jedným z najlepšie vyznačených priechodov pre chodcov v Žiline. Vodičov na priechod upozorňujú reflexné gombíky aj červené podfarbenie,“ povedal.
Rovnako opatrní by mali byť aj chodci, ktorým taktiež zo zákona vyplývajú určité povinnosti. Napríklad na priechod nesmú vstupovať, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôžu cez vozovku bezpečne prejsť. „Táto formulácia zákona je pre chodcov pomerne nepriaznivá, no vodiči často nedávajú prednosť ani chodcom, ktorí už na priechode stoja, dokonca aj na tomto konkrétnom priechode. Je potrebné dbať aj na prevenciu a výchovu ako u chodcov, tak aj u vodičov,“ doložil Martin Bolo.
-ms-, snímka autorka