V poslednom období sa s novinkami z dielne SUBARU akoby roztrhlo vrece. Radíme sem napr. novú generáciu modelu OUTBACK, ako aj modernizované modely XV, resp. FORESTER, ktorý sa už onedlho začne predávať aj u nás. Tou najčakávanejšou novinkou sa ale bezpochyby stal úplne nový model s novým označením, teda SUBARU LEVORG. Filozofia tohto vozidla je pritom veľmi jasná a priama. Novinka v sebe kombinuje dva svety typické pre túto japonskú automobilku. Tým prvým je vnútorný priestor a praktická stránka. Aj preto sa LEVORG ponúka výhradne len vo verzii kombi. A tým druhým je podľa očakávania dokonalý pôžitok z jazdy. Teda typická vlastnosť, ktorou sa už dlhé roky vyznačujú špičkové modely SUBARU a dnes ich reprezentuje už legendárny model WRX STI. Nie je preto žiadnym prekvapením, že aj toto vozidlo využíva permanentný pohon všetkých kolies, agregát s protibežnými piestami, ako i ďalšie technologické riešenia charakteristické pre značku SUBARU. Nové SUBARU LEVORG s úplne novým plochým zážihovým turbomotorom typu Boxer 1,6 DIT v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou a v špičkovej výbave GT-S Sport nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel SUBARU v našom regióne.
Na starom kontinente v modelovom portfóliu značky SUBARU podľa očakávania dominujú SUV, resp. ak chcete, crossovery. Nové SUBARU LEVORG je v tomto smere príjemným spestrením európskeho modelového radu japonskej automobilky so súhvezdím v znaku. Z praktického hľadiska ide svojím spôsobom o duchovného nástupcu modelu Legacy Wagon. Zaujímavosťou je tiež vznik samotného označenia. Názov LEVORG je odvodený zo slovného spojenia Legacy Revolution Touring. Tento model pritom vznikol na platforme modelu Imreza, presnejšie od nej odvodenej verzie STI. Nie je ani žiadnym prekvapením, že po technickej stránke má tento model blízko aj k spomínanej špičkovej verzii WRX STI. Veľkosťou toto vozidlo zapadá do kategórie kombi modelov v nižšej strednej triede. V modeli LEVORG si odbil svoju premiéru aj úplne nový zážihový turbodúchadlom prepĺňaný plochý motor typu boxer s protibežnými piestami s objemom 1,6 litra. Ten poháňa podľa očakávania všetky štyri kolesá. Samozrejmosťou je, že aj nový model LEVORG využíva symetrický pohon 4x4 s nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies typickým pre túto značku. Permanentný pohon 4x4 je v praxi nielen zábavný, ale významne tiež prispieva aj k bezpečnosti spojenej s ovládateľnosťou. Zaujímavosťou je že SUBARU len prednedávnom oslávilo významné jubileum, keďže vo svojej histórii vyrobilo už viac 15 miliónov vozidiel s pohonom všetkých kolies. Novinka ďalej ponúka aj výrazne zvýšenú tuhosť karosérie, čo má rovnako Významný vplyv na špičkové jazdné vlastnosti. Na našom trhu sa aktuálne LEVORG ponúka v dvoch verziách, s jednou motorizáciou a rovnako jedným typom prevodovky. Pod prednou kapotou pracuje výhradne už spomínaný nový benzínový agregát 1,6 DIT (DIT - priame vstrekovanie a prepĺňanie turbodúchadlom) s výkonom 170 koní. Daná motorizácia sa kombinuje s CVT prevodovkou Lineatronic s možnosťou sekvenčného radenia šiestich prednastavených stupňov. Orientácia v cenníku pre prípadných záujemcov je V konečnom dôsledku aj preto veľmi jednoduchá. Vyberajú si len medzi dvoma líniami výbavy, a to dostupnejším variantom GT, resp. špičkovým GT-S Sport. My sme v rámci testu mali k dispozícii práve druhú alternatívu. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko sa v praxi ponúka nové SUBARU LEVORG?
Vzhľad a rozmery
Už len letmý pohlaď jasne naznačuje, že SUBARU LEVORG rozhodne nepatrí medzi „tuctové kombíky“ nižšej strednej triedy. Je to skrátka klasické SUBARU s výrazne športovým nádychom. Výkon a emócie priam sršia z predných partií, ktoré sa veľmi podobajú práve na model VRX STI. Poznávacím znamením je výrazná 6-uholníková maska chladiča, športový nárazník, ale najmä obrovský sací otvor na prednej kapote. Ten zásobuje medzichladič turbodúchadla dostatočnou porciou vzduchu. Atleticky pôsobí aj profil vozidla. Páčia sa nám výrazné prahy, efektné kolesá z ľahkých zliatin (v našom prípade s rozmerom 18 palcov) či neprehliadnuteľný náznak strešného spojlera. Zreteľne športová je i zadná časť. Tu zaujme najmä nárazník s náznakom difúzora, ako aj dvojica jednoduchých, ale pritom výrazných koncoviek výfukového systému. Dizajnu modelu LEVORG dávame jednoznačne palec hore. Športovým vzhľadom až agresívnosťou, ktorá sa musí páčiť, nás dokonale chytil za srdce. Jasnú príslušnosť k segmentu kompaktných kombi dokazujú okrem iného i celkové rozmery vozidla. SUBARU LEVORG meria 4690 mm, šírka vozidla dosahuje 1780 mm, výška atakuje 1490 mm a rázvor náprav má hodnotu 2650 mm. Batožinový priestor je pri každom modeli kombi bezpochyby veľmi dôležitý. V tomto smere má čo ponúknuť aj nové SUBARU. LEVORG disponuje v základnom usporiadaní solídnym objemom na úrovni 522 litrov. Aj napriek konfigurácii s pohonom všetkých kolies nachádzame na naše dodatočne objemne odkladacie priestory aj pod úrovňou podlahy. V SUBARU si dali záležať aj na užívateľskú stránke. Batožinový priestor okrem pravidelného tvaru disponuje nakladacou hranou v príjemnej výške. Z praktických riešení chválime efektné sklápanie zadných sedadiel priamo z kufra. Takáto konfigurácia potom ponúka dokonale rovnú podlahu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni až 1446 litrov.
Interiér a výbava
Emócie je cítiť aj z prvého kontaktu s interiérom modelu LEVORG. Samotná koncepcia palubnej dosky je veľmi podobná s ostatnými súčasnými modelmi z dielne SUBARU. V kabíne sa aj preto stretávame s hodnotne pôsobiacimi materiálmi, ktoré ponúkajú vysokú úroveň dielenského opracovania. Za veľmi príjemný považujeme posed za volantom. Novinka k tomu pridáva naviac špičkový výhľad z vozidla. Sedadlá disponujú dostatočným bočným vedením, čo sme ocenili predovšetkým pri dynamickejšej jazde. Absolútnu pochvalu si zaslúži športový multifunkčný volant. Disponuje príjemnou hrúbkou venca a v jeho spodnej časti sa nachádza efektné sploštenie. Najväčšiu radosť podľa očakávania spôsobuje samotná práca s volantom spojená s príjemnou spätnou väzbou a až chirurgicky presným riadením. K charakteru vozidla sa ideálne hodí i športový a zároveň prehľadný prístrojový panel. Palubnej doske dominuje 6,2 palcový dotykový displej infotaimentu SUBARU STARLINK, ku ktorého fungovaniu nemáme z užívateľského hľadiska žiadne pripomienky. Zaujímavé funkcie vrátane momentálneho zobrazenia práce symetrického pohonu všetkých kolies, resp. dynamických funkcií, ako je napr. aktuálny plniaci tlak turbodúchadla či intenzita stláčania akcelerátora atď., sa zobrazujú na samostatnom displeji v hornej časti palubnej dosky. Jednotlivé zobrazované údaje je možné prepínať prostredníctvom ovládača umiestneného na vrchnej časti palubnej dosky medzi výduchmi ventilácie. Aj keď ide z ergonomického hľadiska o pomerne kostrbaté, alebo ak chcete „neštandardné“ ovládanie, v praxi sa naň dá veľmi rýchlo zvyknúť. Novinka príjemne šokuje aj priestorovými pomermi v druhom rade. Vzadu sa na nedostatok životného priestoru preto nebudú sťažovať ani urastenejší pasažieri. Pri dlhých cestách dokážu určite oceniť napr. možnosť polohovania zadných operadiel. Príjemným detailom hodným prémiového segmentu, za ktorý dávame LEVORGU palec hore, je dostupnosť dvoch USB slotov. Prostredníctvom nich si môžu mobilné zariadenia dobíjať aj zadní pasažieri. Rodinnú orientáciu tohto modelu potvrdzujú tiež veľmi dobre prístupné úchyty typu isofix. Novinka nás nesklamala ani z hľadiska celkovej výbavy, ktorá bola v našom prípade (verzia GT-S Sport) vskutku bohatá. Z výbavy nami testovaného vozidla vyberáme prvky, ako sú napríklad automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, parkovacia kamera, bezkľúčový prístup i štartovanie vozidla, strešné okno s elektrickým ovládaním, LED svetlomety s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Jazdné asistenty reprezentuje aj funkcia monitorovania mŕtveho uhla, či veľmi užitočná pomôcka, ktorou je detekcia pohybujúcich sa objektov v priestore za vozidlom.
Jazda
Každý nový model značky SUBARU sprevádzajú vždy veľké očakávania z dokonalého zážitku z jazdy. K špičkovým jazdným výkonom vozidlá SUBARU predurčujú okrem koncepcie so symetrickým pohonom všetkých kolies, špičkovým podvozkom či plochými motormi typu boxer aj bohaté skúsenosti značky z motoristického športu, predovšetkým z rally. Na tomto mieste sme už v minulosti velebili jazdné výkony modelov OUTBACK či FORESTER. LEVORG posúva zážitok z jazdy zásluhou nižšej stavby karosérie spojenej logicky s nižším ťažiskom ešte o pomyselný stupienok vyššie. Pre suverénny podvozok, ktorý je tradičnou ozdobou modelov SUBARU, sa v praxi skutočne len ťažko hľadá adekvátna konkurencia. Nový LEVORG je pritom zároveň až prekvapivo komfortný. Vozidlo v praxi dokázalo precízne filtrovať drobné nerovnosti vozovky, a to aj napriek 18 palcovým nízkoprofilovým pneumatikám testovaného vozidla. Samozrejme, na vyslovené hrubé nerovnosti našich ciest sú predsa len vhodnejšie pneumatiky s vyšším profilom. Za ďalšiu ozdobu nového modelu považujeme novú motorizáciu 1,6 DIT. Pocitovo by sme tejto pohonnej jednotke hádali dokonca viac „koníkov“, ako je výrobcom udávaný výkon 170 koní. Dynamika jazdy je priam príkladná. Aj vďaka automatickej CVT prevodovke je agregát pripravený kedykoľvek po zošliapnutí pedála akcelerátora energicky zrýchľovať, čo je doprevádzané krásnym zvukovým efektom. Veľmi presné riadenie s adekvátnou spätnou väzbou sme už spomínali vyššie. Na volante si je možne prostredníctvom tlačidiel SI drive prednastaviť tiež jeden z dvoch jazdných režimov. A to buď šetrnejší Inteligent alebo vyslovene dynamický Sport. Pre ešte väčší zážitok z jazdy je možne prostredníctvom pádiel pod volantom sekvenčne meniť 6 prednastavených stupňov prevodovky. Aj keď bezstupňové prevodovky SUBARU považujeme za najlepšie vo svojej kategórii, v tomto prípade je škoda, že v ponuke zatiaľ chýba klasický manuál. V prípade modelu LEVORG by bola totiž alternatíva v podobe klasickej mechanickej prevodovky určite prijemným i žiadaným spestrením.
A náš celkový dojem?
Nové SUBARU LEVORG v našom teste jednoznačne potvrdilo svoje kvality. Tento model je z nášho pohľadu vítaným spestrením aktuálneho modelového portfólia japonskej automobilky. Po jazdnej stránke patrí tento model podľa očakávania k tomu najlepšiemu, čo segment kompaktných kombi modelov momentálne ponúka. Okrem toho z praktického hľadiska nesklame ani rodinne orientovaných záujemcov. Klasická koncepcia automobilky SUBARU na čele so symetrickým pohonom všetkých kolies nie je v tomto prípade predurčená na prekonávanie terénnych nástrah. Naopak ponúka dokonalý zážitok z jazdy na spevnených komunikáciách spojený s potrebnou dávkou istoty pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, resp. pri zhoršenej adhézii. V Žiline si nové SUBARU LEVORG môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel SUBARU v našom regióne, spoločnosti Avion, spol. s r. o., na Košickej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky SUBARU.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre
Model: SUBARU LEVORG 1,6 CVT GT-S Sport
Palivo: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 125/170
Krútiaci moment Nm: 250
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Prevodovka: bezstupňová automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 7,1 l na 100 km
Výbava: LEVORG 1,6 CVT GT-S Sport (testovaný model) Cena: od 29 640 €
Výbava: LEVORG 1,6 CVT GT Cena: od 26 316 €