Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -4°C

Automoto

SUBARU OUTBACK – citeľné zlepšenie

Automobilka SUBARU na náš trh v týchto dňoch uvádza úplne nový model SUBARU LEVORG. Ešte predtým, ako reálne vyskúšame toto atraktívne kombi, sme stihli preveriť ďalšiu významnú novinku japonskej automobilky so súhvezdím "Plejády" v znaku − nové SUBARU OUTBACK. Nový OUTBACK plní v Európe funkciu vlajkovej lode značky. V poradí už piata generácia tohto univerzálneho modelu zaznamenáva globálne obrovský úspech. Nový OUTBACK sa vybral cestou evolúcie. Tá sa vyznačuje postupným dobrusovaním detailov smerom k dokonalosti. Tvarmi, ako aj celkovými proporciami sa nový model ponáša na predchodcu. Oproti nemu sa ale novinka citeľne zlepšila. Ponúka uhladenejší dizajn exteriéru, hodnotnejší interiér a napokon pridáva aj špičkové bezpečnostné technológie ukryté v balíku pod názvom EyeSight. Za zmienku stojí aj nová, oveľa výhodnejšia cenová politika značky SUBARU. V praxi je preto celé modelové portfólio SUBARU cenovo výrazne prístupnejšie ako v minulosti. Nové SUBARU OUTBACK s typickým plochým vznetovým motorom typu Boxer 2.0D v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou a vo výbave Exclusive NAVI nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel SUBARU v našom regióne.

02.11.2015 | 14:57

Automobilka SUBARU na náš trh v týchto dňoch uvádza úplne nový model SUBARU LEVORG. Ešte predtým, ako reálne vyskúšame toto atraktívne kombi, sme stihli preveriť ďalšiu významnú novinku japonskej automobilky so súhvezdím "Plejády" v znaku − nové SUBARU OUTBACK. Nový OUTBACK plní v Európe funkciu vlajkovej lode značky. V poradí už piata generácia tohto univerzálneho modelu zaznamenáva globálne obrovský úspech. Nový OUTBACK sa vybral cestou evolúcie. Tá sa vyznačuje postupným dobrusovaním detailov smerom k dokonalosti. Tvarmi, ako aj celkovými proporciami sa nový model ponáša na predchodcu. Oproti nemu sa ale novinka citeľne zlepšila. Ponúka uhladenejší dizajn exteriéru, hodnotnejší interiér a napokon pridáva aj špičkové bezpečnostné technológie ukryté v balíku pod názvom EyeSight. Za zmienku stojí aj nová, oveľa výhodnejšia cenová politika značky SUBARU. V praxi je preto celé modelové portfólio SUBARU cenovo výrazne prístupnejšie ako v minulosti. Nové SUBARU OUTBACK s typickým plochým vznetovým motorom typu Boxer 2.0D v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou a vo výbave Exclusive NAVI nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel SUBARU v našom regióne.

 

Automobilka SUBARU s modelom OUTBACK predbehla dobu. Vozidlo, ktoré by sa v dnešnom ponímaní dalo označiť ako crossover, ponúkalo medzi prvými práve SUBARU. Vyvýšené kombi s pohonom všetkých kolies odvodené od modelu LEGACY debutovalo totiž už v roku 1994. Neskôr sa stal OUTBACK samostatným modelom. Aktuálne SUBARU ponúka v poradí piatu generáciu tohto modelu. Kombinácia špičkového stáleho pohonu všetkých kolies s plochou motorizáciou typu Boxer zaručuje aj naďalej bezkonkurenčné jazdné vlastnosti. Novinka k tomu pridáva ďalej reprezentatívnejší zovňajšok a zásadne pozmenený interiér. Najväčšou ozdobou modelu SUBARU OUTBACK je bezpečnostný balík inteligentných jazdných asistentov, ktorý SUBARU volá EyeSight. Aj keď globálne SUBARU spomínanú technológiu vyvíja a zdokonaľuje už dlhšiu dobu, nový OUTBACK je prvým SUBARU, ktorý technológiu EyeSight prináša aj na náš trh. EyeSight − na rozdiel od konkurenčných systémov − pracuje s dvoma farebnými stereo kamerami umiestnenými na čelnom skle. Tie dokážu spracovať pomerne široké okolie aj po stranách vozidla. V priestore pred vozidlom reagujú dokonca aj na brzdové svetlá pred ním idúceho automobilu. Tým sa drvivá väčšina konkurenčných systémov pochváliť nemôže. Technológia v sebe zahŕňa inteligentný prednárazový systém. Ten prostredníctvom spomínaných kamier neustále skenuje rýchlosť predmetov v potenciálnej jazdnej dráhe vozidla, či už ide o ostatné automobily alebo o chodcov či cyklistov. V prípade núdze dokáže EyeSight zabrániť potenciálnej zrážke, resp. pri vyššej rýchlosti zmierniť jej následok. Okrem prednárazového systému táto technológia disponuje aj adaptívnym tempomatom, či funkciou nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu. Aktuálne na našom trhu nové SUBARU OUTBACK ponúka dve motorizácie s trojicou veľmi dobre odstupňovaných samostatných výbav. Zážihovú voľbu predstavuje motorizácia 2.5i s výkonom 175 koní, ktorá sa kombinuje výhradne s automatickou CVT prevodovkou. V našich končinách sa podľa očakávania najväčšej popularite teší vznetová motorizácia. Tou je prepĺňaný Boxer Diesel 2.0D s výkonom 150 koní. Základná verzia je k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ostatné sa kombinujú s už spomínanou automatickou CVT prevodovkou so siedmimi prednastavenými stupňami v manuálnom režime. Pre úplnosť dodajme, že technológia EyeSight je dostupná len pri verziách s automatickou prevodovkou. My sme pri teste siahli po naftovej verzii s CVT prevodovkou, s už viackrát spomínanou technológiu EyeSight. Naša úvodná otázka tak znie: čo všetko v praxi ponúka piata generácia SUBARU OUTBACK?

 

Vzhľad a rozmery
 

Nové SUBARU OUTBACK má už na prvý pohľad prepracovaný i krajší dizajn. Vozidlu dominujú elegantné a uhladené línie. Prednú časť zdobí výrazná šesťuholníková maska chladiča s pochrómovaným dekórom. Veľmi moderne pôsobia aj elegantne tvarované predné svetlomety s LED technológiou. Z prednej kapoty zmizol výrazný otvor slúžiaci na prívod vzduchu k motoru. To, že sa OUTBACK nebojí ani terénu, dokazuje výrazné, ale pritom stále štýlové ochranné oplastovanie po celom obvode spodnej časti karosérie. Pri pohľade z profilu zostali zachované totožné proporcie, aké ponúkala aj predchádzajúca generácia. Pozornému oku ale neunikne, že kvôli lepšej aerodynamike sa o niečo nižšie presunulo uchytenie spätných zrkadiel. Vďaka združeným svetlám s prepracovaným dizajnom pôsobí novinka moderne aj pri pohľade zozadu. Vonkajší dizajn nového SUBARU OUTBACK sa podľa nás veľmi podaril. Svojimi elegantnými líniami ničím neurazí, ale pritom je stále primerane konzervatívny. Medzigeneračné zmeny vystihuje taktiež následné porovnanie celkových rozmerov vozidla. Nový OUTBACK meria 4815 mm (medzigeneračne +25 mm), šírka vozidla dosahuje 1840 mm (+20 mm), výška s hodnotou 1605 mm ostala totožná, podobne ako aj rázvor náprav s hodnotu 2745 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní veľkorysý objem s hodnotou 560 litrov. Kufor vyniká najmä špičkovou dĺžkou úložnej plochy. Z praktických riešení sa nám páči podlaha z dvojitým dnom vhodným na odloženie drobností, ako aj systém sklápania delených zadných operadiel ovládaný priamo z kufra. Samozrejme, vďaka pohonu všetkých kolies, treba počítať s mierne vyššou nakladacou hranou. To ale z nášho pohľadu nepredstavuje žiadny problém. Pri sklopených zadných sedadlách je k dispozícii úplne rovná podlaha a maximálna prepravná kapacita vzrastie na hodnotu 1848 litrov. Z užívateľského hľadiska chválime aj komfortnú novinku, ktorou je automatické ovládanie dverí kufra, ktorým testované vozidlo disponovalo. To, že sa nové SUBARU OUTBACK nebojí ani terénu a v realite ďaleko prevyšuje význam slova „crossover“, najlepšie odzrkadľuje posledný uvádzaný parameter. Tým je údaj o svetlej výške. OUTBACK totiž disponuje špičkovou svetlosťou s hodnotou až 200 mm.

 

 

Interiér a výbava
 

V porovnaní s decentnými medzigeneračnými zmenami zovňajšku sa skutočná revolúcia odohrala v interiéri vozidla. Kabína novinky teraz pôsobí omnoho hodnotnejším a elegantnejším dojmom ako u predchodcu. V miestach, kde sme v minulosti nachádzali tvrdé plasty, dnes SUBARU používa zmäkčené materiály. Kvalita interiéru aj preto zaznamenala vo všeobecnosti veľký pokrok. Vynikajúce je taktiež prevedenie a opracovanie jednotlivých dielov. Nový OUTBACK má bravúrne zvládnutú aj ergonómiu s intuitívnym rozmiestnením ovládacích prvkov. Prístrojový panel ponúka dva výrazné tubusy, ktoré ukrývajú tradičné analógové „budíky". Uprostred nich sa nachádza plnofarebný LCD displej s prehľadným vyobrazením jednotlivých údajov. V grafickej podobe displej vyobrazuje aj aktuálne zásahy systému EyeSight s adaptívnym tempomatom. Úplnú revolúciu predstavuje rovnako nový multimediálny infotainment systém so 7 palcovou dotykovou obrazovkou a navigáciou, ktorý sa nazýva SUBARU Starlink. Systém ponúka veľmi prehľadnú grafiku, a čo je dôležité, aj pohotovú reakciu na dotyk. Prijemným spestrením sú aj niektoré jeho funkcie. Okrem zobrazenia aktuálneho stavu režimu pohonu všetkých kolies, SUBARU Starlink disponuje napr. aj manažmentom plánovania údržby vozidla. Na veľkom displeji sa teraz premieta tiež obraz parkovacej kamery. Medzigeneračne sa vďaka novému uchyteniu spätných zrkadiel zlepšil i výhľad šikmo vpred. Posed za volantom je aj vďaka tomu veľmi príjemný. Športový multifunkčný volant s optimálnou hrúbkou venca padne ideálne do rúk. Obrovským benefitom modelu OUTBACK je tradične aj veľkorysý vnútorný priestor vrátane priestoru zadných sedadiel. Za seba sa tu bez problémov usadia aj nadpriemerne urastení jedinci. Pre zadných pasažierov po novom vzadu pribudli samostatné výduchy ventilácie. Prostredného pasažiera v druhom rade môže v oblasti chodidiel obmedzovať výraznejší stredový tunel. To je logická daň za symetrický pohon všetkých štyroch kolies, s ktorou treba jednoducho počítať. Najvyššia výbava nami testovaného vozidla, Exclusive NAVI, v sebe zahŕňa prakticky všetko, na čo si spomeniete. Napr. aj: kožený interiér, elektricky nastavovateľné predné sedadlá s pamäťou vodičovho sedadla, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú 2 zónovú klimatizáciu, dažďový senzor, automatické svetlá, elektricky ovládané strešné okno, vyhrievanú plochu v oblasti stieračov na čelnom skle, parkovaciu kameru, systém EyeSight a podobne. Pre úplnosť dodajme, že väčšina zo spomínaných prvkov, vrátane technológie EyeSight, je dostupná už aj v základe, resp. pri nižších výbavách.

 

Jazda
 

Vozidlá značky SUBARU mali oproti konkurencii vždy navrch svojimi špičkovými jazdnými vlastnosťami. Inak to nie je ani pri novom SUBARU OUTBACK. Symetrický pohon všetkých kolies spolu s nízkym ťažiskom, ktorému veľmi napomáha práve plochý motor, sú zárukou špičkovej ovládateľnosti. SUBARU OUTBACK aj preto ponúka mimoriadne jazdné schopnosti. Tie predstavujú potrebnú dávku istoty aj v kritických situáciách, kedy je SUBARU stále veľmi dobre ovládateľné. Osvedčený prepĺňaný Boxer Diesel 2.0D generuje pre OUTBACK plne postačujúci výkon 150 koní. Príjemným benefitom tejto motorizácie je aj priaznivá spotreba paliva. Pochváliť musíme aj spoluprácu spomínanej motorizácie s CVT prevodovkou. Bezstupňová prevodovka od SUBARU patrí z nášho pohľadu k tomu najlepšiemu vo svojej kategórii. Pri pokojnej jazde, resp. plynulej akcelerácii nie sú jej zásahy rušivé. Pri dynamickej jazde s použitím manuálneho radenia pádlami pod volantom sú zmeny prednastavených siedmich prevodových stupňov, naopak, veľmi citeľné. Nové SUBARU OUTBACK sa rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest. Terénne nástrahy pomáha novinke zdolávať funkcia X-MODE známa už z modelu FORESTER. Pri aktivovanom režime X-MODE sa pre čo najlepšiu trakciu zmení nastavenie prevodovky, motora a tiež pohonu 4x4. X-MODE okrem toho dokáže automaticky regulovať aj zjazd dole prudkým svahom. Príjemným a užitočným pomocníkom pre každodenný život je aj funkcia EyeSight. Tá na naše prekvapenie funguje veľmi dobre, a to aj pri silnom daždi, ktorý nás počas testovacích jázd taktiež neobišiel.

 

A náš celkový dojem?
 

SUBARU OUTBACK piatej generácie v našom teste naplno presvedčilo o svojich kvalitách. Z nášho pohľadu je to veľmi univerzálne vozidlo s pestrou škálou potenciálneho využitia. Osvedčená koncepcia SUBARU ponúka špičkové jazdné vlastnosti na ceste a rovnako aj v teréne. Technologický balík EyeSight predstavuje pre SUBARU značnú konkurenčnú výhodu. Po našej osobnej skúsenosti ho neváhame zaradiť k tomu najlepšiemu, čo dnešné automobily dokážu ponúknuť. V Žiline si nové SUBARU OUTBACK môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel SUBARU v našom regióne, spoločnosti Avion, spol. s r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky SUBARU.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: SUBARU OUTBACK 2.0D-S CVT Exclusive NAVI
Palivo: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 350
Maximálna rýchlosť km/h: 192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: bezstupňová automatická
Počet simulovaných stupňov: 7
Kombinovaná spotreba: 6,1 l/ 100 km

Výbava: OUTBACK 2.0D-S CVT Exclusive NAVI (testovaný model) Cena: od 38 990 €

Výbava: OUTBACK 2,0D MT Comfort Cena: od 32 990 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod