V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto testujeme vynovené SUBARU OUTBACK, ktoré len prednedávnom podstúpilo omladzovací facelift. Okrem toho je významnou novinkou i to, že nový OUTBACK prináša ako prvý pre SUBARU vôbec možnosť kombinácie dieselového agregátu s novou vynikajúcou automatickou CVT-prevodovkou Lineartronic. V rámci faceliftu novinka zaznamenala taktiež kozmetické zmeny exteriéru i interiéru, vylepšené je i nastavenie podvozka, čo zaručuje ešte lepšie jazdné vlastnosti a v neposlednom rade smerom nadol šla i spotreba paliva vybraných agregátov. Nové SUBARU OUTBACK vo výbavovom stupni Comfort s boxer turbodieselom 2,0 D v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou pod kapotou nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel SUBARU v našom regióne.
Kategória crossoverov je čoraz populárnejšia najmä preto, že tieto vozidlá v sebe kombinujú prednosti viacerých segmentov, čoho dokonalým príkladom je i SUBARU OUTBACK. To môžeme pokojne označiť ako kríženca medzi priestranným rodinne orientovaným kombi a SUV s pohonom všetkých kolies. Už v roku 1995, kedy debutovala prvá generácia modelu OUTBACK, sa stala práve ona prvým priekopníkom v kategórii crossoverov, resp. medzi vozidlami typu allroad. Momentálne sa OUTBACK predáva už vo svojej štvrtej generácii, ktorá bola predstavená v roku 2009 a ako sme spomenuli v úvode, v tomto roku podstúpila modernizáciu. Aktuálne je SUBARU OUTBACK s vyspelým pohonom všetkých kolies na našom trhu dostupné s dvoma motorizáciami. Zážihovú ponuku predstavuje agregát 2,5i s výkonom 173 koní s možnosťou voľby manuálnej 6-stupňovej prevodovky, resp. automatického CVT Lineartronic. Pre priaznivcov nafty ponúka SUBARU už tradične vynikajúci boxer diesel preplňovaný turbodúchadlom 2,0 D, ktorý je po novom okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky taktiež k dispozícii aj s novou CVT prevodovkou Lineartronic AWD. Úplnou samozrejmosťou pri všetkých verziách modelu OUTBACK je unikátny a vyspelý pohon 4x4 made in SUBARU. My dnes testujeme OUTBACK so spomínaným turbodieselom 2,0 D vo verzii so 6-stupňovou manuálnou prevodovou, ktorý by mohol byť v našich končinách častou zákazníckou voľbou.
Naša úvodná otázka tak znie jednoznačne: Čo možno v praxi očakávať od faceliftovaného SUBARU OUTBACK?
Vzhľad a rozmery
Facelift exteriéru by sme mohli označiť za kozmetický, pozornému oku však neunikne prepracovaný predný ochranný nárazník vo farbe karosérie, resp. modifikované hmlové svetlá. Inak si SUBARU OUTBACK aj naďalej zachovalo svoj typický offroadovo mohutný vzhľad. Pri pohľade spredu tak novinka pôsobí veľmi mohutne až drsne, subjektívne sa nám veľmi páči nasávací otvor na prednej kapote, ktorý emóciu „drsnosti“ ešte viac podčiarkuje. Pri pohľade zboku sú jasným dôkazom toho, že sa OUTBACK skutočne na nič nehrá, výrazné blatníky, ktoré nechávajú ešte viac vyniknúť efektne veľké kolesá. Elegantným detailom je naopak štýlový strešný nosič. To, že je OUTBACK skutočne poriadny kus auta, si najlepšie uvedomíte na parkovisku medzi ostatnými bežnými „kombíkmi“, ktoré SUBARU po všetkých stránkach rozmerovo prevyšuje. V reči čísel to znamená, že OUTBACK meria 4775 mm, jeho šírka dosahuje 1820 mm, výška atakuje 1605 mm a rázvor náprav má hodnotu 2745 mm. Objem batožinového priestoru pravidelného tvaru ponúka v základnom usporiadaní veľkorysých 526 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sofistikovaným systémom ovládaným priamo z kufra jeho objem narastie až na hodnotu 1726 litrov a úplnou samozrejmosťou je i dokonale rovná podlaha. Posledný parameter, ktorý je vhodné spomenúť, je svetlá výška vozidla. Tá pri SUBARU OUTBACK dosahuje až 200 mm, a touto hodnotou japonský crossover prekonáva i mnohé SUV.
Interiér
Interiér nového OUTBACKU zaznamenal podobne ako exteriér taktiež niekoľko kozmetických zmien. Palubná doska si zachovala aj naďalej rovnaké línie. Medzi najmarkantnejšie zmeny tak môžeme zaradiť celkom novú a veľmi peknú grafiku displeja prístrojového panela. V tejto súvislosti je možno trochu na škodu, že prakticky bezo zmien zostal miniatúrny displej palubného počítača s menej praktickým prepínaním funkcií tyčinkou umiestnenou vedľa ukazovateľa rýchlosti. Inak sa z funkčného hľadiska nedá OUTBACKU nič vytknúť. Použité materiály a ich dielenské spracovanie dosahuje veľmi vysokú úroveň. Veľmi príjemný je i posed za volantom, kde i samotný multifunkčný volant padne ideálne do rúk. Medzi najväčšie prednosti OUTBACKU však môžeme považovať priestorové pomery najmä na zadných sedadlách, kde sa pohodlne a bez problémov usadia i najväčší dlháni. I napriek tomu sa vzadu ideálne cestuje vo dvojici. strednému pasažierovi môže mierne skomplikovať situáciu pomerne výrazný stredový tunel, čo je daň za špičkový pohon 4x4. Z funkčného hľadiska nás veľmi potešil i fakt, že facelift priniesol po novom i praktickú funkciu trojbliku smeroviek. Testované vozilo bolo i napriek cenníkovo nižšej výbave Comfort vybavené viac ako slušne, za všetko spomeňme napríklad svetlomety so xenónovou technológiou, dažďový senzor, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, cúvaciu kameru, ktorej obraz sa premieta na centrálnom 4,2´´ displeji a podobne.
Jazda
Testované SUBARU OUTBACK poháňal plochý boxer-agregát spaľujúci naftu. Pre spresnenie dodajme, že výhoda tohto typu agregátu spočíva v jeho uložení v motorovom priestore, čím sa efektívnejšie využíva ťažisko vozidla, čo má za následok špičkové jazdné vlastnosti pri prejazdoch zákrutami a skvelú ovládateľnosť. Turbodiesel 2,0 D disponuje z hľadiska jazdnej dynamiky plne postačujúcim výkonom 150 koní, a medzi jeho najhlavnejšie prednosti patrí i vynikajúca spotreba paliva. Jeho spolupráca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je taktiež príkladná. Páka prevodovky sa pohybuje vo veľmi presných dráhach kulisy a vyznačuje sa pre vozidlá SUBARU typicky tvrdším mechanizmom radenia. V rámci faceliftu bol pozmenený i podvozok, ktorý je po novom tichší a ešte lepšie dokáže filtrovať terénne nerovnosti. Vďaka vynikajúcemu podvozku a najmä symetrickému pohonu všetkých kolies si SUBARU OUTBACK bez problémov poradí i s nástrahami terénu, kde taktiež dokáže zahanbiť i mnohé SUV. Pri jazde v teréne si však treba dávať pozor na relatívne obmedzujúce nájazdové uhly, čo je dôsledok pomerne dlhých previsov elegantnej karosérie. Každopádne celkové jazdné vlastnosti SUBARU sú veľmi podmanivé. Najmä vďaka podvozku a špičkovému pohonu 4x4 si OUTBACK s veľkou dávkou istoty dokáže poradiť so skutočne ľubovoľnými poveternostnými podmienkami.
A náš celkový dojem?
Nové SUBARU OUTBACK nás v našom teste presvedčilo, že je veľmi dobre pripravené na ďalšiu životnú etapu. Medzi jeho prednosti naďalej patrí priestranná rodinne orientovaná karoséria s vynikajúcimi priestorovými parametrami a tiež obrovským kufrom. Osobitnú kapitolu potom tvoria špičkové jazdné vlastnosti tohto vozidla, ktorým môže konkurovať len skutočne málokto. Za volantom SUBARU OUTBACK sa tak skutočne málokoho trápi, aké je vonku aktuálne počasie, pretože symetrický pohon 4x4 zaručuje potrebnú dávku istoty na každom povrchu. SUBARU navyše do konca tohto roka ponúka OUTBACK s cenovým zvýhodnením až 4000 €. V Žiline si nové SUBARU OUTBACK môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel SUBARU v našom regióne spoločnosti Avion, spol. s r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky SUBARU.