ŠUJA. Zriadenie bioplynovej stanice už pred niekoľkými týždňami odsúhlasilo obecné zastupiteľstvo. Hneď po tom však proti nej začali vyvíjať iniciatívu občania. Cítili sa totiž byť neinformovaní a obávali sa možných rizík. Pod petíciu sa podpísalo 60 občanov.
„Vec, ktorá má na desiatky rokov zasiahnuť do života obce, sa nemôže urobiť za 5 dní. Nemali sme k dispozícii podklady, nemohli sme si naštudovať, či je to rizikové, nemohli sme si pozrieť iné bioplynové stanice. Najviac nás trápi dopravná záťaž. Máme tu obrovský kameňolom aj skládku. To všetko znamená množstvo áut chodiacich po uliciach. Teraz by k nim pribudli ďalšie. Existuje možno spôsob vytvorenia obchvatu, ktorým by sa to všetko vyriešilo. Ale to chce čas na hľadanie riešení a diskusiu. Momentálne je v obci nálada taká, že to nechceme,“ povedal jeden z organizátorov petície Juraj Jantoška.
Člen predstavenstva Agroregiónu Ľuboš Gabčík však tvrdí, že nepôjde o klasickú „bioplynku“, ktorá využíva vzniknutý plyn pre spaľovacie motory vyrábajúce elektrinu. „Ako prví na Slovensku plyn prečistíme a vo forme 90 % metánu ho budeme dodávať do rozvodu SPP, ktorý ide asi 100 metrov odtiaľ. Je to veľmi ekologické, nie sú tam žiadne emisie, žiaden hluk z motorov, žiaden zápach, pretože všetko prebieha hermeticky uzavreté a neprebieha žiadne spaľovanie,“ hovorí. Podľa jeho slov je to ekologicky úplne neškodný proces, preto ani Obvodný úrad životného prostredia v Žiline (ObÚŽP) nevyžaduje posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).
Agroregión je spoločnosť, ktorá v Rajeckej doline prevádzkuje poľnohospodárske družstvá. Tie sú v súčasnosti v ťažkej situácii. Ľuboš Gabčík tvrdí, že ak chcú vyrovnane hospodáriť, „bioplynka“ je pre nich ideálna možnosť, ako obsiať viac polí, aby nezostali nevyužité a ako dopestované plodiny efektívne využiť.
Ako problém naozaj pociťujú iba dopravu. Aj tu však majú návrh na riešenie. „Cesta je veľmi frekventovaná, jazdí po nej veľa kamiónov a naše stroje by zaťaženie ešte zhoršili. My však vlastníme pozemky, ktoré nám umožnia prejsť po poľnej ceste. Tadiaľ môžeme voziť všetok materiál, takže dedinu úplne obídeme. K tomu sa môžeme zaviazať a dať to aj do stavebného povolenia,“ uviedol.
V stredu sa petíciou občanov zaoberalo obecné zastupiteľstvo. Poslanci sa dohodli, že na mimoriadnom zasadnutí v piatok povolenie firme pozastavia. Tak aj urobili a petíciu spolu so žiadosťou o posúdenie EIA zaslali na ObÚŽP.
Starostke Marte Veselskej je to ľúto. „Autori petície občanov zavádzali zlými informáciami. Je to veľká škoda pre občanov. Firma by totiž zaplatila na daniach zo začiatku 5-tisíc eur ročne. My sme malá obec a peňazí nazvyš nemáme,“ uviedla.
Ľuboš Gabčík však zbrane neskladá. „Konanie sa pozastavilo, ale my určite budeme pokračovať po získaní stanoviska z ObÚŽP, ktoré si poslanci vyžiadali,“ informoval.
Spokojný bol naopak Juraj Jantoška. Situácia sa vraj vyvinula podľa priania občanov. Podľa jeho slov obec zvolá po získaní posudku verejné zhromaždenie, kde projekt podrobne preberú a posúdia ďalšie kroky. S Ľubošom Gabčíkom si vraj vysvetlili aj riziko dopravného zaťaženia, ale k dohode zatiaľ nedospeli.
„Poľná cesta, ktorú navrhujú, nie je ideálne riešenie. Čo sa stane v prípade nepriaznivého počasia? Kto zaručí, že traktoristi vtedy nebudú prechádzať cez dedinu? Druhá vec by bola, ak by sa vybudoval obchvat s asfaltovou cestou. To by sme privítali a občanom by sa uľavilo, lebo by sa odklonila doprava,“ uviedol.
Aj keby však poslanci svoje povolenie nezrušili, stavať by firma ešte nemohla. Podľa prednostky ObÚŽP Daniely Hančíkovej totiž úrad ešte nevydal súhlasné stanovisko z hľadiska ochrany ovzdušia, pretože nemal k dispozícii všetky podklady. Urobil tak ale už na úseku ochrany prírody a krajiny a na úseku štátnej vodnej správy.
„Taktiež je potrebné ešte stanovisko z úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie. Takže stavba do dnešného dňa ešte nebola zo všetkých úsekov kladne posúdená a z toho dôvodu nemôže ani stavebný úrad vydať stavebné povolenie,“ uzavrela prednostka.
Michal Filek
Snímka archív