Legendárny model VITARA sa počas doby svojej existencie stal rešpektovanou značkou s vynikajúcim renomé. Japonská automobilka SUZUKI prednedávnom predstavila najnovšiu generáciu modelu VITARA, ktorý sme aktuálne podrobili nášmu tradičnému testu. V modelovej hierarchii značky novinka nahrádza obľúbený model SUZUKI SX4. Oproti minulosti sa nová VITARA predáva okrem tradičnej verzie s pohonom všetkých kolies alternatívne aj vo verzii s pohonom kolies prednej nápravy určenej prevažne do mestskej „džungle“. Ako už napovedá titulok, novinka sa prispôsobila potrebám dnešnej doby, čím sa viac priblížila klasickým cestným SUV, resp. crossoverom. Medzi silné stránky nového modelu patrí aj naďalej nezameniteľný imidžový dizajn, bohatá výbava s modernými jazdnými asistentmi a v neposlednom rade atraktívna nadobúdacia cena. Nové SUZUKI VITARA s vynikajúcim zážihovým motorom 1,6 VVT v kombinácii s 5 st. manuálnou prevodovkou, vo verzii s poháňanou prednou nápravou a v druhej najdostupnejšej výbave Premium, nám na test zapožičala spoločnosť A-AUTO, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel SUZUKI v našom regióne.
SUZUKI VITARA sa po prvýkrát objavilo už v roku 1988. Dnes bez preháňania môžeme povedať, že tento model svojím spôsobom predbehol dobu, keďže mal veľmi blízko k dnes modernej a obľúbenej kategórii mestských crossoverov. A práve nami testované SUZUKI VITARA štvrtej generácie v sebe nesie odkaz na pôvodný model VITARA. V aktuálnom modelovom portfóliu japonskej značky sa novinka veľkostne radí tesne pod obľúbenú vlajkovú loď SUZUKI SX4 S CROSS. Z tohto modelu novinka preberá okrem iného aj platformu a pohon všetkých kolies Allgrip. Nová generácia modelu VITARA vďaka vydarenému dizajnu výrazne útočí na emócie. Z nášho pohľadu je tak práve VITARA najvydarenejším aktuálnym modelom s logom SUZUKI. Novinka navyše dovoľuje aj pomerne širokú škálu vlastnej personalizácie. Tú predstavujú najmä dostupné dvojfarebné variácie exteriéru, resp. interiéru. SUZUKI tiež ponúka i dva osobitné dizajnové pakety s odlišne tvarovanými nárazníkmi, resp. ochrannými lištami. Prvou možnosťou je mestský štýl „urban“, ktorým disponovalo aj nami testované vozidlo. Druhý variant predstavuje štýl „rugged“ inšpirovaný terénnymi „off roadmi“. Nové SUZUKI VITARA ide s dobou aj ponukou moderných bezpečnostných systémov aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Podľa metodiky Euro NCAP ide o najbezpečnejšie vozidlo vo svojej triede. Novinka okrem dostupného špičkového pohonu 4x4 Allgrip ponúka aj asistent zjazdu dole prudkým svahom, ďalej adaptívny tempomat, resp. radarom ovládaný prednárazový systém s funkciou núdzového brzdenia. Na našom trhu sa momentálne táto novinka ponúka so štvoricou výbav a s dvoma dostupnými motorizáciami. Oba motory ponúkajú objem 1,6 l a rovnaký výkon 120 koní. Prvý 1,6 VVT disponuje atmosférickým nasávaním a spaľuje benzín. Je k dispozícii vo verzii s poháňanou prednou nápravou, ako aj vo verzii 4x4. Kombinuje sa buď s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s úplne novou 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má SUZUKI v ponuke motor 1,6 DDiS (120 koní), ktorý sa kombinuje výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ale rovnako je k dispozícii vo verziách 4x2, resp. 4x4. My sme si pre test zvolili verziu určenú prevažne do mesta s benzínovou motorizáciou, 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňanou prednou nápravou. Naša úvodná otázka tak znie: Aké je nové SUZUKI VITARA?
Vzhľad a rozmery
Prvé plusové body získava novinka za svoj nezameniteľný vzhľad. Dizajn nového modelu VITARA ponúka pomerne jednoduché, ale pritom neopozerané línie, ktoré budú pôsobiť moderne aj s odstupom času. Novinka pôsobí z každého uhla pohľadu robustne a odolne. Masívny dojem podčiarkuje najmä predná kapota a nárazník s charakteristickým vertikálnym denným LED svietením, podľa ktorého je nová VITARA ľahko identifikovateľná. Originálne pôsobí aj mriežka chladiča výrazným fabrickým logom, pod ktorým sa ukrýva už spomínaná radarová technológia. Pri pohľade zboku zaujme efektný plastový dekor v hornom rohu predného blatníka, ako aj ochranné oplastovanie s pochromovanými lištami verzie urban. K charakteru vozidla sa hodia aj originálne 17 palcové kolesá z ľahkých zliatin. Zadnej časti dominujú pomerne veľké delené svetlomety a tiež masívny nárazník. Z hľadiska celkových rozmerov sme SUZUKI VITARA pre zaujímavosť porovnali s modelom SUZUKI SX4 S CROSS. Novinka meria 4175mm (-125mm), šírka vozidla dosahuje 1775mm (+10mm), výška atakuje 1610mm (+30mm) a rázvor náprav má hodnotu 2500mm (-100mm). Symetricky tvarovaný batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní slušných 375 litrov. Po sklopení zadných sedadiel táto hodnota vzrastie až na 1120 litrov. Dvojité dno batožinového priestoru umožňuje v tejto konfigurácii vytvorenie takmer úplne rovnej podlahy. Posledný údaj, ktorý rozhodne stojí za zmienku, je maximálna svetlosť podvozka. Tu nová VITARA disponuje hodnotou 185 mm.
Interiér a výbava
Kabína a interiér nového SUZUKI VITARA sa nesie v typicky japonskom racionálnom duchu so zameraním predovšetkým na funkčnosť. Pomerne jednoduchá palubná doska ponúka prehľadné umiestnenie všetkých ovládacích prvkov. Oživenie predstavuje možnosť voľby kontrastného farebného spracovania niektorých častí palubnej dosky. Z užívateľského hľadiska chceme vyzdvihnúť veľmi prehľadný prístrojový panel. Ten zobrazuje v analógovej podobe všetky dôležité údaje vrátane teploty chladiacej kvapaliny. Ovládanie palubného počítača je zo starej školy. Jednotlivé údaje sa prepínajú prostredníctvom „tyčinky“ priamo na prístrojovom paneli. Naopak, veľmi moderný je centrálny dotykový displej s priemerom 7 palcov. Ten dostala práve VITARA ako vôbec prvý model SUZUKI dostupný na našom trhu. Displej ponúka vynikajúcu odozvu na dotyk. Pochváliť musíme aj veľmi dobrú čitateľnosť údajov za každých svetelných podmienok. Systém disponuje okrem štandardných funkcií rádia, resp. multimédií aj funkciou mirror link so zrkadlením obsahu smartphonu. Okrem toho je samozrejme dostupný aj navigačný modul. Veľmi príjemný je v novej VITARE aj vyvýšený posed za volantom so solídnym výhľadom do všetkých strán. To je najmä v hustej mestskej premávke na nezaplatenie. Z praktickej stránky si pochvalu zaslúžia aj odkladacie boxy vo všetkých dverách, do ktorých sa zmesti PET fľaša s obsahom 1,5 litra. V neposlednom rade nové SUZUKI VITARA nesklame ani v role rodinného auta. Okrem postačujúceho batožinového priestoru sú vďaka strmšiemu posedu vzhľadom na veľkosť vozidla príjemným prekvapením aj priestorové podmienky v druhom rade. Z hľadiska celkovej výbavy je na tom pomerne slušne už základný model. Nami testovaná verzia v druhom výbavovom stupni Premium pridáva k prvkom, ako je audiosystém so 7 palcovým dotykovým displejom, funkciou zrkadlenia mirror link, USB vstupom a parkovacou kamerou napr. aj vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie všetkých okien, asistent rozjazdu do kopca, tempomat či automatickú klimatizáciu.
Jazda
Hneď na úvod musíme konštatovať, že si nás najnovšia generácia SUZUKI VITARA získala aj množstvom suverénnych jazdných vlastností. Tie majú aj napriek vyššej stavbe karosérie veľmi blízko ku klasickým kompaktom. Z novinky je už po prvých kilometroch cítiť určitú ľahkosť. Nami testované vozidlo má pohotovostnú hmotnosť len 1150 kg. To sa logicky odzrkadľuje najmä pri prejazdoch zákrutami, kedy vozidlo až prekvapivo ochotne zatáča a drží zvolenú stopu. Okrem presvedčivého jazdného prejavu na ceste sa novinka nezľakne ani vozoviek s horším povrchom, kde podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti. Verzia s pohonom prednej nápravy je určená prevažne do mesta. Ten, kto sa bude častejšie pohybovať mimo spevnených ciest, siahne po verzii s vynikajúcim pohonom všetkých kolies Allgrip. Atmosférický motor s objemom 1,6 litra obľubuje vysoké otáčky, kedy je z neho najlepšie cítiť výkon 120 koní. Pri pokojnej jazde s ľahkou nohou dokáže byť daná motorizácia, naopak, až prekvapivo úsporná. Počas nášho testu sme sa so spotrebou nemali problém držať v pásme, ktoré deklaruje výrobca, za čo si novinka zaslúži veľkú pochvalu. Nakoniec prichádza na rad prevodovka. Aj keď sa jej len 5 stupňov papierovo javí ako nevýhoda, po našej praktickej skúsenosti konštatujeme, že si novinka najmä vďaka veľmi dlhému piatemu stupňu bez problémov vystačí aj s danou konfiguráciou.
A náš celkový dojem?
Nové SUZUKI VITARA v našom teste jednoznačne potvrdilo, že patrí momentálne k najlepším crossoverom, resp. malým SUV, ktoré sú dostupné na našom trhu. Ponúka zaujímavý a neopozeraný dizajn s prekvapujúco priestranným interiérom a zábavným jazdným prejavom. Medzi jeho najväčšie prednosti ale patrí veľmi atraktívna cena. Pomerom výbavy vozidla a nadobúdacej ceny patrí nová VITARA podobne ako ostatné modely SUZUKI k tomu najlepšiemu dostupnému v danej triede vozidiel. V Žiline si nové SUZUKI VITARA môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel SUZUKI v našom regióne A-AUTO, s. r. o. na Kvačalovej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky SUZUKI.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: SUZUKI VITARA 1,6 VVT 2WD Premium
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 156
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba 5,3 l na 100 km
Výbava: 1,6 VVT Comfort 2WD (predný pohon) Cena: od 14 200 €
Výbava: 1,6 VVT Premium 2WD (testovaný model) Cena: od 15 400 €
Výbava: 1,6 VVT Comfort 4WD (4x4) Cena: od 16 200 €