VZN o dani za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta je reakciou na reguláciu vstupu do pešej zóny prostredníctvom mechanického zabezpečenia vstupov (stĺpikov). Reguláciu stĺpikmi, ktorá má znížiť počet áut v centre, spustila žilinská radnica na začiatku mája.
„Vzhľadom na končiace obdobie platnosti VZN predkladáme návrh nového VZN, ktorým sa upravujú podmienky vjazdu do pešej zóny. Prax ukázala, že systém a schválené VZN až na drobné nedostatky fungujú správne a mechanickou reguláciou sa podarilo znížiť počet vjazdov vozidiel až o 30 %. Po vyhodnotení uplynulého skúšobného obdobia sme spoločne s obyvateľmi a vybranými poslancami mestského zastupiteľstva navrhli nové znenie VZN, ktorým sa regulujú podmienky vjazdu do pešej zóny,“ informuje schválený návrh nového nariadenia.
Zmeny sa zásadne dotknú napríklad času a výšky poplatkov za jednorazové vstupy vozidiel, a to z 10 eur na 20 eur vzhľadom na to, že takúto možnosť podľa dokumentu vo veľkej miere využívajú daňovníci, ktorí v pešej zóne vykonávajú podnikateľskú činnosť.
„Definuje sa tiež priestorové obmedzenie jednotlivých vozidiel, ktoré majú oprávnenie na vjazd do pešej zóny s určením konkrétnych ulíc na státie,“ konštatuje nové VZN.
Zásadná zmena sa dotkla aj prevádzky taxislužieb, ktoré majú od začiatku roka vstup do pešej zóny zakázaný. Dôvodom boli podľa našich informácií časté konflikty medzi jednotlivými prevádzkovateľmi tejto služby najmä počas nočných hodín, ktoré mali obyvateľov v pešej zóne rušiť.