Žilinský Večerník

26. december 2024 | Štefan
| -1°C

Spravodajstvo

TÉMA: Budúci rok prinesie reguláciu parkovania na dvoch sídliskách - Tretie bude pred spustením

Od 11. decembra si budú môcť obyvatelia sídliska Hájik vybaviť parkovacie karty pre nový systém rezidenčného parkovania. Najmladšie žilinské sídlisko nabehne na zmenu už 1. januára. Po ňom sa mesto chystá podchytiť parkovanie aj na Solinkách a Hlinách. To všetko sa chystá v priebehu budúceho roka.

06.12.2024 | 10:40

Spustenie rezidenčného parkovania na Hájiku, ktoré sa začne už o necelý mesiac, je podľa primátora kompletne pripravené. „Parkovanie je citlivá téma v každom meste, no chcem potvrdiť, že pokračujeme v ceste, na ktorú sme nastúpili a od 11. decembra si ľudia budú môcť online alebo fyzicky vybaviť parkovacie karty a všetky povolenia, ktoré potrebujú. Týka sa to rezidentov aj nerezidentov. Sme kompletne pripravení aj čo sa týka dopravného značenia, vyznačenia parkovacích miest, aj rozšírenia parkovacích miest. Sľub ohľadne dobudovania parkovacích kapacít na Ul. Mateja Bela, ktorý mi bol často vyčítaný, je tiež úplne reálny. Máme vysúťaženého zhotoviteľa, pripravené financie, a akonáhle to umožní počasie, najneskôr po zime budúci rok sa môže začať stavať. Verím, že do leta pribudne ešte aj toto parkovisko ako možnosť parkovania na sídlisku Hájik,“ uviedol minulý týždeň primátor Žiliny Peter Fiabáne.

Hliny sú komplikované

Samospráva má veľké očakávania, pretože ak sa celý proces ukáže ako úspešný a dobre fungujúci, budú ho môcť s dôverou aplikovať na ďalších sídliskách. Ďalšie mestské časti, ako Solinky a Hliny, totiž čakajú na zavedenie rezidenčného parkovania v roku 2025 a 2026. „Snažíme sa tento systém urobiť jednoduchý, nekomplikovaný, chceme sa vyhnúť prezónovanosti a množstvu všelijakých výnimiek a výhod, lebo to komplikuje úspešnosť zavedenia parkovacej politiky. Čo sa týka ďalších krokov, naša predstava je, že po prvom polroku 2025 chceme prísť za občanmi Soliniek - tam by sme radi spustili rezidenčné parkovanie začiatkom jesene 2025. Rýchlo za tým,  ideálne od 1. 1. 2026, by sme chceli spustiť reguláciu parkovania na Hlinách. Tam je to veľmi komplikované, pretože ide o staré sídlisko a parkovacie parametre ulíc, chodníkov a miest nie sú priaznivé. Bojujeme s tým, ale pevne verím, že to spoločne so Žilinskou univerzitou zvládneme,“ pokračuje primátor.

Plány na budúci rok zahŕňajú aj riešenie a projektovanie sídliska Vlčince, kde reguláciu parkovania plánujú zaviesť až v roku 2027. „Vnímam, že v zónach, kde je problém s parkovaním, by boli ľudia radi, keby to bolo možné zaviesť hneď. Chcem ich ale požiadať, aby rešpektovali náš plán. Ten proces má svoje zákonitosti čo sa týka prípravy projektov, realizácie, rozšírenia parkovania, dopravného značenia. Skúsenosti z iných miest a zo zahraničia tiež hovoria, že to nie je dobré spustiť všade naraz. Lepšie je postupovať po etapách,“ vysvetľuje. 

Aj v časti mesta, ktorá je historicky a dlhodobo spoplatnená, by mali čoskoro nastať úpravy. Mestské zastupiteľstvo sa bude už v decembri zaoberať zmenou VZN, ktoré upravuje podmienky návštevníkov parkujúcich v centre mesta. Za pomerne jednoduchých finančných podmienok budú môcť v centre zaparkovať a navštíviť svojich príbuzných. Primátor dodáva, že samospráva je pripravená systém aj naďalej podľa potreby dolaďovať.

Na podjazd si ešte počkáme

Jedným z hlavných projektov najbližších dvoch rokov bude dokončenie železničného uzla. „Mal by byť dokončený do konca roka 2026. Týka sa to najmä križovatky a podjazdu na Kysuckej ulici, ktorý bude rozšírený na štyri pruhy, plus ďalšie dva pruhy pre cyklistov a chodcov. My sme si želali, aby bol celý tento priestor sfunkčnený už počas Majstrovstiev Európy vo futbale do 21 rokov, ktoré budú u nás v júni budúceho roka. Zhotoviteľ to pravdepodobne nestihne spustiť pre automobily, pre chodcov a cyklistov áno. Takisto by už budúci rok mala byť dokončená ulica Uhoľná okolo futbalového štadiónu a križovatka Kysucká – Uhoľná, takisto napojenie z týchto ulíc na Ľavobrežnú. Určite ešte nebude dokončený nadjazd k autobusovej stanici, ale pozitívna správa je, že rekonštrukcia už prebieha a pevne verím, že v jarných mesiacoch nám majiteľ ponúkne novú autobusovú stanicu, za ktorú sa nebudeme musieť hanbiť, čo je ďalší príspevok do skvalitnenia dopravy v meste,“ dodáva primátor.


 

Malé i veľké projekty           

Budúci rok prinesie do Žiliny aj ďalšie, menšie, no pozitívne zmeny v doprave. Čoskoro sa dokončí podchod pod Rondlom, ktorý spája centrum mesta s mestskou časťou Závodie. Investícia za viac ako 580-tisíc eur zahŕňala výmenu povrchov, zábradlí, osvetlenia a  obnovenia bezpečnostného kamerového systému. Mesto tiež získalo financie na rekonštrukciu dvoch dôležitých chodníkov na Ul. Spanyola a Predmestskej. Tieto úseky sa majú vydláždiť a budú vodozádržné. „Takisto sme získali finančné prostriedky zo zdrojov EÚ na pokračovanie v budovaní cyklotrás - jedna by mala prepojiť súčasnú lávku na Vlčincoch na cyklotrasu smerom na Rosinskú cestu a ďalší úsek by mal prepojiť sídlisko Vlčince s Vodným dielom Žilina. Ďalšie úseky pripravujeme,“ uzatvára Peter Fiabáne.

Medzi významné zmeny, ktoré ovplyvnia dopravu nielen v meste, ale v celom kraji, patrí spustenie tunela Višňové v roku 2026 a realizácia diaľničného privádzača, ktorý spojí Rajeckú dolinu s diaľnicou D1 pri Lietavskej Lúčke. To v konečnom dôsledku ovplyvní aj obyvateľov prímestskej časti Bytčica, ktorí roky trpia prehustenou dopravou pred svojimi domami.

Autor: Veronika Cvinčeková, redaktorka

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod