Žilinský Večerník

22. november 2024 | Cecília
| -4°C

Z regiónu

TÉMA - Podvodníci nepoznajú hranice ani v našom regióne: Zistite, ako sa pred nimi ochrániť

Starší ľudia sú oveľa častejšie obeťami sofistikovaných podvodníkov, ktorí zneužívajú ich dôveru a nedostatok skúseností s modernými technológiami. Preto je dôležité, aby mali informácie o podvodných telefonických hovoroch, ale najmä o tom, ako ich rozpoznať a predchádzať negatívnym následkom.

24.10.2024 | 23:40

ĽAHKÝ TERČ VĎAKA POKROČILÉMU VEKU

Seniori sú ľahkým terčom podvodníkov. Svojou nevedomosťou sa často stávajú obeťami rôznych online či telefonických podvodov. Za minulý rok bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda spôsobená týmito podvodmi presiahla 2,2 milióna eur. „Raz som musel zaplatiť za mesiac asi 400 eur, lebo som len zdvihol telefón a niekto sa so mnou rozprával. Odvtedy nedvíham neznáme čísla a deti ma naučili, že si mám pýtať smsku,“ hovoril nám v reakcií pre tento článok pán Vincent z Lalinka, ktorý čoskoro v decembri oslávi krásnych 85 rokov. Aj my sme sa mu pokúšali telefonovať pre potreby jedného zo športových článkov, no nedvíhal nám až po urgencií vlastných detí, že nejde o podvodníkov.


 

VZDELÁVANIE SENIOROV JE KĽÚČOVÉ

Podvodníci často využívajú tzv. „šokové telefonáty”, preto je vzdelávanie seniorov v oblasti digitálnych zručností kľúčové. Okrem toho je dôležité vzdelávať seniorov aj o množiacich sa podvodoch, ktoré sú na nich páchané, ako sú najmä tie telefonické alebo online. Pri svojom konaní podvodníci vytvárajú na seniorov tlak, aby nekontaktovali príbuzných a dodržiavali ich pokyny. Taktiež im opakovane volajú, aby zabránili seniorom preveriť si to, čo im povedali.


 

 

KAMPAŇ PROTI PODVODNÝM VOLANIAM

Slovak Telekom prichádza s novinkou určenou najmä seniorom, ako sa môžu lepšie ochrániť pred podozrivými telefonátmi. Od októbra spúšťa kampaň, počas ktorej seniorom poradia predajcovia v predajných Telekom centrách, technici operátora budú poskytovať informačné letáky a na špeciálnej stránke www.enter.study/svet-seniorov nájdu rady formou videí s herečkou Ľudmilou Swanovou.

Súčasťou kampane je aj vyhlásenie grantového programu na zvýšenie digitálnych zručností a povedomia seniorov o bezpečnosti v online prostredí, v rámci ktorého sa prerozdelí 50 000 €. Viac informácií na www.nadacnyfondtelekom.sk.

 

TAKTIKA PODVODNÍKOV JE JASNÁ 

Najčastejšie situácie, ktoré používajú podvodníci na vylákanie peňazí od seniorov:

• Podvodníci často používajú príbehy o členoch rodiny, ktorí mali dopravnú nehodu alebo sú v inej kritickej situácii a údajne potrebujú peniaze, aby im pomohli. Vydávajú sa za lekárov, policajtov, právnikov, bankárov alebo sudcov.

• Podvodníci presviedčajú seniorov, aby napr. vyhodili peniaze z okna, nechali ich na dohodnutom mieste alebo ich zastrašujú vykradnutím bytu.

• Podvodníci sa vydávajú za pracovníkov elektrární, plynární, poisťovní a pod., pričom ponúknu seniorom na overenie svojej totožnosti iné, zdanlivo vierohodné číslo, kde však odpovie ďalší komplic podvodníka.

• Podvodníci prezváňajú seniorov s cieľom donútiť ich zavolať späť na čísla so zvýšenou tarifou.

• Podvodníci navštevujú seniorov a vylákajú od nich peniaze pod zámienkou ochrany pred vykradnutím.

• Počas hovoru podvodníci navádzajú seniorov, aby zavolali na tiesňové číslo bez prerušenia hovoru, aby tak dodali telefonátu autenticitu.

 

Autor: - r -

Zdroj: PR

Foto: archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod