Tunel Višňové je súčasťou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý celkovo meria 13,5 km. Samotný tunel je dlhý viac ako polovicu, má vyše 7000 metrov. Stavbu v júni 2014 prebralo konzorcium Salini Impreglio a Dúha. V priebehu výstavby však boli medializované správy o geologicky nestálom podloží, a tiež o problémoch s vyplácaním subdodávateľov. Vďaka týmto skutočnostiam naberala stavba zdržanie.
Ako na základe vlastných zistení informoval minulú stredu denník Hospodárske noviny, ministerstvo dopravy len pred pár dňami vyhovelo žiadosti talianskeho zhotoviteľa z júla tohto roku o predĺženie stavebného povolenia. Pritom len začiatkom leta dal rezort dopravy stavebníkom ultimátum, že tunelové rúry musia preraziť do konca augusta tohto roka. Ako informovali HN-ky, minister Árpád Érsek vtedy dokonca sľúbil, že si to príde v septembri osobne skontrolovať.
Žilinská županka Erika Jurinová považuje kroky ministerstva dopravy za neprijateľné. „Ministerstvo predĺžilo stavebné povolenie a aj keď zatiaľ nezmenilo zmluvne dohodnutý termín, dali stavebníkovi do ruky tromf pri možnom vyjednávaní o predĺžení zmluvy. Zaráža nás, že ministerstvo v odôvodnení tvrdí, že Višňové bude hotové až v decembri 2022. Jednoducho prebrali veľmi nekriticky celú argumentáciu staviteľa diela. Ešte donedávna pritom sám minister hovoril o ročnom meškaní. Verím, že tunel sa dá dokončiť s pôvodným oneskorením,“ povedala pre Žilinský večerník Erika Jurinová.
Županka nám potvrdila, že proti rozhodnutiu aktuálne zvažuje podanie rozkladu. Momentálne túto možnosť konzultuje s právnikmi, pretože síce nejde o zmenu zmluvných podmienok, ale o predĺženie stavebného povolenia.
„V našom stanovisku zaslanom ministerstvu sme vyjadrili nesúhlas s predĺžením stavebného povolenia a vyjadrili presvedčenie, že ďalšie odklady budú mať nepriaznivý vplyv na kvalitu života, podnikateľského prostredia, rozvoj regiónu, stav súčasnej infraštruktúry, ale najmä predĺži zhoršenú bezpečnostnú situáciu na cestách,“ dodala Erika Jurinová.
Podľa župy je totiž neustále odsúvanie dokončenia súvislej diaľnice medzi západom a východom krajiny veľkou hanbou nášho štátu. Zvlášť to platí v Žilinskom kraji, kde mešká hneď niekoľko úsekov na dôležitých medzinárodných koridoroch a, žiaľ, patrí k nim aj tunel Višňové. „Pri neustálom zvyšovaní intenzity dopravy, predlžovanie lehoty zhorší už aj tak kritickú situáciu pod Strečnom a v Žiline. Tunelom sme mali už niekoľko rokov jazdiť, namiesto toho sa to odkladá o ďalšie roky. Len pripomínam, že prvý základný kameň tunela bol poklepkaný v roku 1998, odvtedy ubehlo už dvadsať rokov,“ uzavrela županka.
Ministerstvo dopravy nám dôvody, ktoré staviteľ uviedol v žiadosti, nezaslalo. Namiesto toho sme od hovorkyne Karolíny Duckej dostali takúto formálnu odpoveď: „Termín dostavby tunela je zmluvne stanovený na december 2019 a do dnešného dňa nebol upravovaný. NDS však eviduje meškanie zhotoviteľa približne v dĺžke jedného roka oproti zmluvnému termínu. Argumenty zhotoviteľa na nárok na predĺženie doby výstavby boli NDS a stavebnému dozorcovi oznámené v zmysle zmluvy o dielo a do dnešného dňa sa o nich nerozhodlo.“
O tom, či ministerstvo stavebníkovi vyhovie a termín ukončenia výstavby posunie až na rok 2022, vás budeme informovať v ďalších vydaniach Žilinského večerníka.