Hlavným cieľom Európskeho týždňa mobility je vyzvať ľudí, aby sa okrem áut dopravovali napríklad i hromadnou dopravou, na bicykli či peši. My sme sa preto rozhodli, že si každú formu dopravy otestujeme a zistíme, čo je pre Žilinčanov v rannej špičke najvýhodnejšie. Prevetrali sme známy úsek: sídlisko Hájik – Hurbanova ulica, ktorý je ráno i podvečer počas pracovných dní pravidelne vyťažený.
USAĎTE SA, PROSÍM
Doprava autom, trolejbusom či autobusom je pre Žilinčanov už akousi tradičnou voľbou. Rozhodnutie, ktorú možnosť uprednostniť, však dokáže ovplyvniť hneď niekoľko faktorov. Rýchlosť? Komfort? Cena?
Nie je ničím výnimočným, predovšetkým počas rannej či popoludňajšej špičky, že sa hromadná doprava musí popasovať s menšími, niekedy i väčšími meškaniami. Tie sú najčastejšie zapríčinené aktuálnou dopravnou, poprípade inou mimoriadnou situáciou. Podľa Dopravného podniku mesta Žiliny sa všetky meškania vozidiel na jednotlivých spojoch zisťujú na základe údajov z palubných počítačov. „Väčšinou tieto údaje detailne sledujeme pri vyhodnocovaní nejakých sťažností alebo pri plánovaní grafikonu na konkrétnych úsekoch trás jednotlivých liniek. Všeobecné či priemerné sledovanie meškaní na linkách MHD si vyžaduje hlbšiu analýzu. Zároveň je potrebné pripomenúť, že rozdielne hodnoty meškania sú aj počas jednotlivých dní týždňa,“ vysvetlil Dopravný podnik mesta Žiliny.
Jazdu na linke smerujúcej zo sídliska Hájik sme preto absolvovali dvakrát, raz v priebehu týždňa, druhýkrát v piatok, kedy sa môže stať, že hodnota meškania bude výraznejšia. Trolejbus, ktorý začína na zastávke Stodolova s odchodom o 7.20 h a tiež 7.40 h, mal v týždni a rovnako i v piatok priemerné meškanie tri minúty. Namiesto plánovaného trvania cesty 16 minút to bolo teda 19 minút. Cesta autom trvala po rovnakej trase a v rovnaký čas 11 minút, kedy sa menšie dopravné obmedzenie vyskytlo za zastávkou Závodského. Práve na tomto úseku po kruhový objazd pred zastávkou Závodská získava v ranných hodinách hromadná doprava spomínané meškanie.
A čo komfort? Asi každému z nás záleží na tom, aby mal počas cesty do práce či do školy dostatočné pohodlie. Auto to síce zaručiť môže, no v prípade nečakaných dopravných obmedzení dokáže tento fakt vzbudiť vo vodičovi i poriadnu nervozitu. Tu by teda mala navrch hromadná doprava. No keďže vieme, že každá minca má dve strany, netreba zabúdať ani na to, že autobusy a trolejbusy zvyknú byť s pravidelnosťou v ranných hodinách poriadne preplnené. Nehovoriac o tom, že od 1. septembra sa zaviedla bezplatná doprava aj pre študentov od 15 do 26 rokov.
Nastáva tu otázka, či sa s príchodom tejto novinky stav dokonca nezhoršil. „Od začiatku septembra nepociťujem pri cestovaní v hromadnej doprave žiadnu výraznú zmenu, povedal by som, že počty ľudí sú rovnaké. To, že je to bezplatné, je len pozitívum pre tých, ktorí využívali túto dopravu aj predtým,“ uviedol študent zo Závodia, ktorý cestuje hromadnou dopravou na tejto trase denne.
Nemenej dôležitým činiteľom pri rozhodovaní sa, ako sa ráno dopraviť, je i otázka ceny. Pokiaľ vezmeme do úvahy, že dĺžka úseku od Stodolovej po Hurbanovu je približne 5 kilometrov, trasu sme absolvovali s osobným vozidlom so spotrebou v rámci mesta 8 l/100 km a priemerná cena nafty sa v súčasnosti pohybuje na úrovni 1,10 eura, cesta do cieľa nás vyšla 0,44 eura. Hodnota dvojpásmového cestovného lístka je 0,65 eura.
Čo však v prípade, ak osobné vozidlo nie je kde zaparkovať? Parkovanie v centre mesta je spoplatnené, poplatok za parkovanie si pýtajú dokonca aj obchodné centrá, a tak je v konečnom dôsledku prijateľnejšie nechať pri dopravovaní sa na takomto úseku auto doma.
„NA SAGANA“
Stačí prilba a košík na veci! Okrem auta či trolejbusu sme sa ráno skúsili dopraviť bicyklom i peši. Čerstvý vzduch je nadovšetko a v spojení s fyzickou aktivitou je pre naše zdravie iba prínosom. Čo tak skúsiť dopraviť sa do práce alebo do školy na bicykli? V mnohých krajinách je pre obyvateľov takáto forma dopravy atraktívna, no sú na to podmienky aj u nás?
„Čo sa týka žilinských cyklotrás, stav je nevyhovujúci. Máme asi 9 kilometrov cyklotrás, pričom absolútne chýba prepojenie medzi mestskými časťami a centrom, v rámci možností existuje iba cyklotrasa Vlčince – Solinky. Bohužiaľ, zatiaľ máme len čiastkové riešenia,“ uviedol Marián Gogola z dobrovoľného nezávislého občianskeho združenia Mulica. Je však dôležité vyzdvihnúť, že potrebná dokumentácia je pripravená. „Už len budovať. Plány sú, ale v rámci realizácie sú otázniky. Skutočne ideálne by bolo, keby v Žiline každý rok pribudli aspoň jeden až dva kilometre cyklotrás,“ zhodnotil.
Nakoľko na trase Hájik – Hurbanova žiadna cyklotrasa v súčasnosti vybudovaná nie je, cyklistom zostáva prispôsobiť sa podmienkam a použiť cestu alebo chodník. Priemerným tempom trvala cesta na bicykli 20 minút, pozitívom v tomto prípade je vynaložená fyzická aktivita a forma dopravy, za ktorú sa neplatí. Nevýhodou je snáď iba fakt, že počas zimných mesiacov je doprava na bicykli obmedzená.
SLUŠNÁ RANNÁ PRECHÁDZKA
Na záver sme otestovali aj to, aké je dostať sa zo sídliska Hájik do centra mesta peši. Nuž, stačí si ráno o pár minút privstať a do školy či do práce sa môžete pokojne aj prejsť! Na tejto trase to síce netrvá len 5 či 10 minút, no priemerným tempom cca 40 až 45 minút určite. Výhodou je aj fakt, že zápchy či nečakané dopravné obmedzenia naozaj nehrozia. Tak ako pôjdete zajtra ráno?