Značka Jeep patrí najnovšie pod krídla koncernu Fiat, kde sa jej, mimochodom, veľmi darí. Pozitívne je, že i napriek tomuto spojeniu si Jeep stále zachováva svoju pravú tvár a kult s výraznou príchuťou Ameriky. Jeep Compass, ktorý dnes testujeme, podstúpil výrazný facelift či modernizáciu exteriéru a interiéru v roku 2011. Pri tejto omladzovacej kúre sa dizajnéri výrazne inšpirovali úspešným modelom Grand Cherokee. Toto najlepšie vystihuje predná časť Compassu s typicky tvarovanými svetlami a neodmysliteľnými siedmimi prieduchmi na maske chladiča, čím je takmer na nerozoznanie od väčšieho brata. Otázka teda znie veľmi jasne: Potvrdí vynovený Compass i v našom teste, že je právoplatným členom rodiny Jeep?
Dizajn:
V predchádzajúcom odseku sme si už priblížili najvýraznejšie zmeny, ktoré zaznamenal Compass pri facelifte. Aj naďalej však karosérii najmenšieho jeepu jednoznačne dominujú hranaté tvary, ktoré mu dodávajú svalnatý nádych. Mohutnosť a silu ešte viac dotvárajú i výrazne hranaté blatníky všetkých štyroch kolies. Pri pohľade zboku zaujmú i pomerne zamaskované kľučky otvárania zadných dverí, čo je pri vozidle tejto kategórie vcelku netradičné riešenie. Zadnej časti zase veľmi pristane nový výrazný spojler nad zadným oknom. Osobitný punc vozidlu dodávajú i pochrómované časti. Že ide jednoznačne o jeep, asi najlepšie vystihuje svetlá výška vozidla, ktorá ma viac ako 200 mm, čím Compass strčí do vrecka väčšinu konkurentov. Celkovo môžeme skonštatovať, že Jeep Compass vďaka originálnemu a hranatému dizajnu priaznivcov kultu jeep rozhodne nesklame, ba dokonca opticky pôsobí väčším dojmom, než v skutočnosti je. Keď už sme pri rozmeroch, Jeep Comppass meria 4448 mm, široký je 1812 mm, vysoký 1718 mm a rázvor náprav má hodnotu 2635 mm. Objem batožinového priestoru je 328 litrov. Síce nejde o nijakú „ohnivú“ hodnotu, na druhej strane má kufor pravidelný tvar a pozitívom je tiež plnohodnotné rezervné koleso v jeho spodnej časti. Pri sklopení zadných sedadiel vznikne úplne rovná plocha a objem pre batožinu sa zväčší na 1357 litrov. Pri kufri musíme vyzdvihnúť i výklopné reproduktory audio sústavy Boston Acoustic zabudované vo vnútornej časti piatych dverí. Tá hrá veľmi slušne, čo určite ocenia všetci priaznivci hudby.
Interiér:
Po presunutí sa do interiéru zaujme nový multifunkčný volant, ktorý taktiež pochádza z modelu Grand Cherokee. Pomerne veľký volant sa vďaka hrubému vencu drží veľmi príjemne a je naozaj radosť
ním otáčať. Ďalšou dominantou interiéru je stredový multifunkčný dotykový displej, ktorý slúži okrem navigácie i na ovládanie spomenutého audia Boston Acoustic a ponúka širokú škálu nastavení.
Displej je navyše výklopný, pod ním sa ukrýva pevný disk s kapacitou 30 GB a DVD menič. K samotnému posedu za volantom v Compasse nemáme i vďaka pohodlným koženým sedadlám žiadne
výhrady. Výhľad z vozidla je slušný a pochváliť musíme i dostatočne veľké spätné zrkadlá. Z hľadiska ergonómie a rozmiestnenia jednotlivých ovládačov je v Compasse tiež všetko tak, ako má byť.
Sympatické je i dostatočné množstvo rôznych odkladacích priestorov na drobnosti. Tu hrá prím otvorená úložná plocha nad priehradkou na strane spolujazdca. Priestorové pomery vpredu i vzadu
sú veľmi slušné, v oblasti hlavy nadštandardné. Ako jediný problém vnímame priestor pre nohy pre stredného pasažiera na zadných sedadlách, ktorý značne obmedzuje výrazný stredový tunel. Palec
hore dávame aj veľmi praktickej funkcii, ktorá monitoruje tlak v pneumatikách. Mimochodom, Jeep Compass nemá kompas len v názve, ten skutočný je možné kedykoľvek zobraziť na displeji palubného počítača stlačením príslušného tlačidla na volante.
Jazda:
Jazda v Jeepe Compass je asi najväčším zážitkom. Pod kapotou testovaného modelu pracoval vynikajúci turbodiesel CRD s výkonom 163 koní. Agregát je veľmi kultivovaný s príjemným zvukovým prejavom, využiteľný v širokom spektre otáčok, a navyše potešil nízkou spotrebou paliva. K danému motoru sa ideálne hodí i 6-stupňová manuálna prevodovka. Samotné ovládanie vozidla je bezproblémové ale nie je preposilňované, vyžaduje si teda určitý stupeň sily a pritom naozaj cítite, že ozidlo ovládate - aj to robí "džíp džípom". Testovaný Compass disponoval inteligentným pohonom 4x4 Freedom drive s možnosťou manuálneho uzavretia elektronického medzinápravového diferenciálu, ktorý sa v kombinácii s vypnutým ESP môže hodiť pri jazde v snehu či na klzkom
povrchu. V tejto konfigurácii spolu s dostatočnou svetlou výškou a slušnými nájazdovými uhlami má tiež Compass oproti konkurencii navrch.
Celkový dojem?
Jeep Compass rozhodne nesklamal, naopak, milo prekvapil a to po každej stránke. Na záver musíme jednoznačne skonštatovať, že ponúka skvelý imidž a tiež i ostatné prednosti legendárnej značky Jeep. Je to v menšom vyhotovení ideálna a dostupnejšia alternatíva ku Grand Cherokee.
V Žiline si Jeep Compass môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Jeep v našom regióne, spoločnosti MOTOR-CAR Žilina, a. s. na Rosinskej ceste, kde
na vás čakajú i ďalšie modely značiek Mercedes-Benz, Jeep a Lancia.