V roku 2006 uviedla Toyota na trh model Auris prvej generácie ako nástupnícky model legendárnej Corolly. Testovaná novinka je teda v poradí už druhou generáciou, ktorá nesie toto označenie. Mimochodom, názov Auris je odvodený od latinského slova aurum, čo v preklade znamená zlato. Ak novinku porovnáme so svojím predchodcom, okrem prepracovaného dizajnu zaujme zmenou
rozmerov. Významná je najmä znížená výška vozidla až o 55 mm, čo logicky znamená zníženie ťažiska a celkové vylepšenie jazdných vlastností. Naopak, do dĺžky novinka svojho predchodcu prekonáva o 30 mm, ostatné rozmery zostali prakticky nezmenené. Otázka teda znie: Ako nový Auris funguje v bežnej praxi ?
Dizajn
Po dizajnovej stránke boli v posledných rokoch modely od Toyoty označované skôr ako konzervatívne, možno až nudné. Tieto predsudky sa ale pri novom Aurise rozhodne rúcajú. I keď je ponímanie dizajnu značne subjektívne, myslíme si, že už nikto nepovie o novom Aurise, že je to nuda. Znížená celková výška vozidla je viditeľná už na prvý pohľad, takže i stojace vozidlo pôsobí veľmi dynamicky. Prednej časti dominujú pomerne úzke a dlhé svetlomety elegantných tvarov, ktoré výrazne zasahujú až do bočnej časti vozidla. Ešte viac sa však dizajnéri odviazali pri zadnej časti, najmä zadné svetlá majú veľmi atypický tvar a celkovo vozidlo opticky ešte viac rozširujú. Okrem toho zaujme i úzke zadné okno s komicky malým stieračom, cez ktoré je však na naše prekvapenie vcelku slušný výhľad smerom dozadu. Celkovo je dizajn nového Aurisu nielen odvážny, ale aj funkčný. Toyota sa totiž môže popýšiť špičkovou aerodynamikou, ktorou sa radí k lídrom segmentu, čo má v praxi za následok zníženú hlučnosť i nižšiu spotrebu. Ak sa na Auris pozrieme v reči čísel, potom novinka meria 4275 mm, šírka dosahuje 1760 mm, výška vozidla je 1460 mm a rázvor náprav má hodnotu až 2600 mm. Batožinový priestor dosahuje pri základnom usporiadaní hodnotu 360 litrov. Keď už sme pri kufri, pri jeho každodennom používaní poteší i jeho polohovateľné dno, a tiež napríklad kotviace oká na upevnenie predmetov.
Interiér
Po presunutí sa do interiéru ako prvé padne do oka až netradične kolmá palubná doska, ktorá svojím tvarom pripomína roky minulé. Z celého interiéru nového Aurisu je cítiť aj istú podobnosť či inšpiráciu s interiérom prekrásneho športiaka Toyota GT86. Posed za volantom a samotné sedadlá v novom Aurise sú vynikajúce, dobrý pocit ešte viac dotvára a umožňuje solídny výhľad z vozidla. Z hľadiska ergonómie chválime umiestnenie a logiku jednotlivých ovládacích prístrojov, kde máme miernu výhradu snáď len k ovládaniu tempomatu. Ovládač sa nachádza v spodnej pravej časti na volante, v istých situáciách môže táto páčka prichádzať do styku s pravým kolenom vodiča. Naopak, samotný multifunkčný volant obšitý kožou padne príjemne do rúk a je radosť s ním manévrovať. Ďalšou dominantou vozidla je stredový multifunkčný a dotykový displej, chválime jeho grafiku i funkčnosť, a ak by bol umiestnený trošku vyššie, viac v zornom poli vodiča, bolo by to dokonalé. Pochváliť musíme i dostatočný počet odkladacích priestorov na drobnosti po celej kabíne. Ak sa na novú Toyotu pozrieme z hľadiska priestoru pre posádku, potom konštatujeme, že vpredu je priestoru naozaj dostatok. Na zadných sedadlách je pre vyššie osoby paradoxne limitujúci skôr priestor na hlavu a nie pre nohy či kolená. Osobitnú pochvalu si zaslúžia i pomerne doširoka sa otvárajúce dvere, ktoré uľahčujú nastupovanie. Testovaný Auris bol vo výbavovom stupni Active s niekoľkými príplatkovými paketmi navyše. Takto vybavené vozidlo už obsahovalo takmer všetko, na čo si pomyslíte; spomeňme napríklad bezkľúčový prístup do vozidla a štartovanie tlačidlom, cúvacie senzory vpredu i vzadu, cúvaciu kameru, parkovacieho asistenta, vyhrievané predné sedadlá, automatickú klimatizáciu a podobne.
Jazda:
Ako sme spomenuli v úvode, pod prednou kapotou testovaného Aurisu pracoval špičkový benzínový agregát 1,6 Valvematic, ktorý disponuje celkovým výkonom 132 koní. Motor na ľahký Auris s rezervou postačuje a bez problémov si poradí i s plne naloženým vozidlom. Agregát disponuje krásne lineárnym ťahom a nebráni sa ani vyšším otáčkam. Jeho spolupráca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je ukážková a ak budete jazdiť s rozumom a sledovať indikátor optimálneho preradenia, tak vás motor nesklame ani spotrebou paliva. Ďalšiu veľkú pochvalu nový Auris zožal za skvelé odhlučnenie interiéru, kde je príjemne i pri vyšších rýchlostiach a tiež za skvelý podvozok s novou viacprvkovou zadnou nápravou, ktorý je veľmi komfortný a pritom krásne zvláda i svižnú jazdu po ceste plnej zákrut.
Celkový dojem?
Nová Toyota Auris veľmi prekvapuje sebavedomým dizajnom exteriéru či interiéru, ďalej ponúka veľmi slušné jazdné vlastnosti, a veľa zábavy za volantom. A ak k tomu pripočítame
ešte slušné priestorové pomery a širokú škálu motorizácie či výbav a v neposlednom rade povestnú kvalitu značky Toyota, je zrejmé a jednoznačné, že sa nový Auris radí k špičke v triede kompaktov.
V Žiline si novú Toyotu Auris môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti AT, a. s., kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.
Peter Hlačik