V aktuálnom roku sa medzi najočakávanejšie novinky značky TOYOTA radí facelift modelových radov AURIS a AVENSIS. Novinkou týchto dní je nová TOYOTA AURIS, ktorá sa len prednedávnom začala predávať aj na našom trhu. Modernizácia sa okrem citeľnej optickej retuše zamerala aj na veci, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť. Kompaktný AURIS môže napríklad po prvýkrát disponovať balíkom jazdných asistentov pod názvom TOYOTA SAFETY SENCE. Najväčšia revolúcia sa ale odohrala pod prednou kapotou. Vynovená a modifikovaná paleta motorov ponúka teraz okrem tradičných atmosférických pohonných jednotiek aj dve novinky. Tou prvou je turbodiesel pôvodom od BMW, ktorý už poznáme z modelu VERSO. Ešte zásadnejšou novinkou je ale celkom iste úplne nový, turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,2 litra z vlastnej dielne automobilky. Novú TOYOTU AURIS s moderným a zároveň úsporným zážihovým motorom 1,2 Turbo v kombináciu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Active nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.
Kompaktné modely sa na starom kontinente stále tešia obrovskej popularite. Zástupca najväčšej svetovej automobilky v kategórii rodinných hatchbackov nesie označenie TOYOTA AURIS. Od roku 2012 je v predaji v poradí už druhá generácia tohto modelu, ktorá len prednedávnom podstúpila modernizáciu. Pre úplnosť dodávame, že faceliftom prešiel kompletný modelový rad. Ten okrem dnes testovaného hatchbacku zahŕňa aj praktické kombi s názvom TOURING SPORT. A ako je u automobilky TOYOTA už tradíciou, pre oba karosárske varianty je k dispozícii aj hybridná verzia. Dizajnové zmeny nového modelu AURIS si podrobnejšie predstavíme nižšie. Medzi ďalšie významné inovácie sa radí bezpečnostný balík TOYOTA SAFETY SENCE. Ten zahŕňa predkolizný bezpečnostný systém, rozpoznávanie dopravných značiek, upozornenie pri samovoľnom opustení jazdného pruhu a tiež automatické diaľkové svetlá. Túto technológiu si podrobnejšie predstavíme už čoskoro pri niektorom z ďalších testov modelu TOYOTA. Ako sme už naznačili v úvode, dnes sa zameriame na novú maloobjemovú prepĺňanú motorizáciu. Pre značku TOYOTA boli vždy príznačné špičkové atmosférické pohonné jednotky. Pre mnohých je preto celkom iste prekvapením, že do ponuky pribudol nečakane aj maloobjemový turboagregát. Z nášho pohľadu to až také prekvapujúce nie je. Ani TOYOTA v rámci konkurenčného boja nechcela zostať dlhodobo pozadu v duchu aktuálne nastoleného trendu v podobe dowdsizingu. Každopádne, ako je to zaužívaným zvykom, TOYOTA si dala na novinke skutočne záležať. Motor sa vyznačuje variabilným časovaním nasávacích i výfukových ventilov VVT iW. Vzhľadom na čo najnižšiu spotrebu paliva dokáže táto pohonná jednotka pracovať pri nízkej záťaži v tzv. Atkinsonovom cykle. Pri vyššej záťaži sa motor prepína do štandardného Ottovho cyklu s vyšším krútiacim momentom a citeľne lepšou dynamikou. Aktuálne je na našom trhu nová TOYOTA AURIS dostupná v troch stupňoch výbavy a veľmi pestrou motorovou paletou. Benzínový základ predstavuje atmosféricky štvorvalec 1,33 Dual VVT i s výkonom 99 koní. Výkonnejšou voľbou je práve spomínaná novinka 1,2 TURBO s výkonom 116 koní. Tá sa okrem verzie so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou ponúka aj s bezstupňovou automatickou prevodovkou Multidrive S. Benzínovú špičku reprezentuje obľúbená motorizácia 1,6 Valvematic (132 koní), ktorá je rovnako k dispozícii so 6 stupňovým manuálom, resp. s bezstupňovou prevodovkou. Vznetový základ predstavuje motorizácia 1,4 D 4D s výkonom 90 koní. Výkonnejšou dieselovou verziou je taktiež už spomínaná novinka od BMW s označením 1,6 D 4D (112 koní). Obe naftové verzie sa ponúkajú výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Nakoniec nemôžeme opomenúť ani tradičnú zážihovú hybridnú verziu 1,8 HYBRID s výkonom 136 koní. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko prináša faceliftová TOYOTA AURIS v kombinácii s novou motorizáciou?
Vzhľad a rozmery
Japonská automobilka v minulosti produkovala vozidlá s pomerne konzervatívnym a nenápadným dizajnom. Príchodom druhej generácie modelu AURIS sa aj TOYOTA zamerala viac na dizajn s cieľom útočiť na ľudské emócie. Aj keď vnímanie dizajnu je do značnej miery subjektívne, nová TOYOTA AURIS z nášho pohľadu rozhodne nie je nudná. Facelift so sebou priniesol výrazne pozmenenú prednú časť. Nová a výrazne užšia je maska chladiča, opticky ešte viac prepája nové predné svetlomety. Výraznými zmenami prešiel i predný nárazník. Nový AURIS preto pôsobí opticky širšie a zároveň dynamickejšie. Zmeny neobišli ani zadnú časť vozidla. Pozornému oku neunikne nový zadný nárazník, ako ani originálne tvarované zadné svetlomety, ktoré dostali kompletne novú grafiku. V rámci faceliftu do ponuky pribudli tiež nové disky kolies, resp. nové farby karosérie. Na nás modernizovaná TOYOTA AURIS preto pôsobí sviežejším a športovejším dojmom, ako to bolo doposiaľ. Z hľadiska celkových rozmerov sa s prihliadnutím na dizajnové zásahy mierne predĺžila celková dĺžka vozidla. Nový AURIS meria 4315 mm (+40 mm), šírka dosahuje 1760 mm, výška vozidla je 1460 mm a rázvor náprav má hodnotu 2600 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní na danú triedu vozidiel priemernú hodnotu s objemom 360 litrov, resp. 1199 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Pre tých, ktorým spomenuté hodnoty nepostačujú, je k dispozícii praktickejšie orientované kombi TOYOTA AURIS TOURING SPORTS.
Interiér a výbava
Facelift okrem pozmeneného exteriéru so sebou priniesol rovnako pomerne výrazné zmeny aj v interiéri. Tie nový AURIS rozhodne posúvajú o výrazný krok smerom vpred. Najzásadnejšie inovácie podstúpila samotná palubná doska. Jej originálne kolmé tvarovanie zostalo zachované. Zmenou je ale využitie nových, hodnotnejších materiálov a tiež niektoré nové riešenia. Pozmenené tak boli napríklad kruhové výduchy ventilácie, ktoré teraz pôsobia viac prémiovo. Zmenami prešiel aj prehľadný prístrojový panel, ktorý po novom disponuje TFT displejom s priemerom 4,2 palca a veľmi peknou grafikou zobrazovaných údajov. Zrejme tou najzásadnejšou zmenou je však nové multimediálne rozhranie Toyota Touch 2 so 7 palcovým dotykovým displejom, ktorý teraz splýva s palubnou doskou. Systém komunikuje kompletne v slovenskom jazyku, disponuje peknou a ostrou grafikou s veľmi dobrou odozvou na dotyk. Novinkou sú aj virtuálne tlačidlá po bokoch displeja. Prostredníctvom nich sa je možné rýchlo vrátiť do želaného rozhrania. V neposlednom rade je nové aj ovládanie panela klimatizácie a ventilácie, ktoré taktiež pôsobí omnoho hodnotnejším dojmom, ako to bolo doposiaľ. V TOYOTE už tradične zvládli na výbornú i ergonómiu s rozmiestnením jednotlivých ovládačov. Posed za volantom aj samotné sedadlá sú veľmi pohodlné, dobrý pocit ešte viac dotvára a umožňuje solídny výhľad z vozidla. Vzhľadom k veľkosti vozidla nemáme námietky ani k priestoru na zadných sedadlách. V tejto kategórii je na tom nový AURIS približne rovnako ako väčšina konkurentov z daného segmentu. Testované vozidlo vo výbave Active disponovalo pomerne bohatou výbavou. Za všetko spomeňme napríklad automatickú klimatizáciu, automatické svetlá, dažďový senzor, zadnú parkovaciu kameru, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, prednú lakťovú opierku.
Jazda
Asi najväčšie očakávania sme mali od už viackrát spomínanej novej motorizácie 1,2 TURBO. Hneď na úvod konštatujeme, že nový motor od TOYOTY sa medzi konkurenciou rozhodne nestratí. Naopak, neváhame ho zaradiť k tomu najlepšiemu v danej objemovej triede. Maximálny výkon 116 koní a špičkový točivý moment 185 Nm je pre kompaktný AURIS plne dostačujúci. Motor sa vyznačuje veľmi kultivovaným chodom s veľmi lineárnym nástupom výkonu a tiež krútiaceho momentu, čo nie je pri maloobjemových prepĺňaných motorizáciách pravidlom. Medzi jeho silné stránky bude z nášho pohľadu patriť aj spotreba paliva. Počas testu sme sa presvedčili, že pri pokojnej jazde v Atkinsonovom cykle dokáže byť príjemne úsporný. Naopak, v prípadoch, keď je to potrebné, nechá sa ochotne vytáčať do vyšších otáčok a vtedy dokáže novému AURISU udeliť dostatočnú jazdnú dynamiku. Vynikajúca je i jeho spolupráca s veľmi dobre odstupňovanou manuálnou prevodovkou. Šiesty prevodový stupeň výrazne pomáha priaznivej spotrebe paliva napr. pri diaľničných presunoch. Ďalšou silnou stránkou novinky je suverénny podvozok. TOYOTA ako už jeden z mála výrobcov zostala pri výkonnejších verziách verná drahšiemu viacprvkovému zaveseniu zadných kolies. To sa pozitívne prejavuje na suverénnom jazdnom prejave, ktorému pomáha aj vylepšená odozva elektronického posilňovača riadenia. Z hľadiska cestovného komfortu dávame novinke v neposlednom rade palec hore aj za vynikajúco odizolovanú kabínu.
A náš celkový dojem?
Nová TOYOTA AURIS v našom teste jasne dokázala, že podstúpila zmysluplný facelift. Vylepšený dizajn jej dodáva dynamickejší nádych. Vynovený interiér pôsobí podstatne hodnotnejšie, ako to bolo doposiaľ. Najzásadnejšou zmenou je však jednoznačne nový zážihový turbomotor, ktorý v našom teste potvrdil svoje kvality. Nová TOYOTA AURIS aj vďaka motorovej palete, kde si vyberie skutočne každý, patrí momentálne k veľmi silným hráčom v kategórii kompaktných vozidiel. V Žiline si novú TOYOTU AURIS môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s. na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky TOYOTA.
Peter Hlačik
Snímky autor
Technické parametre:
Model: TOYOTA AURIS 1,2 TURBO Active
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/116
Krútiaci moment Nm: 185
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 5,7 l na 100 km
Výbava: 1,2 TURBO Active (testovaný model) Cena: od 15890 €
Výbava: 1,33 Dual VVT-i Live Cena: od 13490 €