Krátko po uvedení modernizovaného kompaktného modelu TOYOTA AURIS začala japonská značka na našom trhu ponúkať aj vynovený modelový rad TOYOTA AVENSIS. Zástupca globálne najsilnejšej automobilky v triede tzv. biznis vozidiel podstúpil nedávno v celkovom poradí už druhý, ale pre tentokrát zásadný facelift. Nový AVENSIS ponúka výrazne prepracovaný dizajn exteriéru. Dizajnéri sa pri pozmenenom vonkajšom dizajne citeľne inšpirovali menšími modelmi z portfólia značky. Vylepšení sa podľa očakávania dočkal aj interiér s výrazne pozmeneným pracoviskom vodiča. Ďalšou zmenou je upravená paleta motorov, kde všetky pohonné jednotky spĺňajú emisné normu Euro 6. V neposlednom rade treba spomenúť, že ponuku rozširujú aj nové prvky výbavy. Nový AVENSIS podobne ako menší model AURIS teraz disponuje balíkom jazdných asistentov, resp. bezpečnostných technológií s názvom TOYOTA SAFETY SENCE. Novú TOYOTU AVENSIS TOURING SPORTS so špičkovým vznetovým motorom 2,0 D-4D v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Active nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.
TOYOTA AVENSIS uzrela svetlo sveta už v roku 1997. Za približne 18 rokov od uvedenia na trh sa v Európe predalo spolu viac ako 1,7 milióna kusov modelu AVENSIS v troch generáciách. Aktuálna tretia generácia je v predaji od roku 2009. Prvá modernizácia zameraná skôr na technickú stránku prišla už po dvoch rokoch. Aktuálny druhý facelift s prívlastkom „veľký“, minimálne po stránke dizajnu, pripomína skôr novú generáciu modelu ako len výrobcom avizovanú modernizáciu. Dovolíme si preto tvrdiť, že nový AVENSIS výrazne opeknel. Okrem inovovaného dizajnu prichádza novinka aj s mnohými technickými vylepšeniami. Moderné a tiež úsporné naftové motorizácie pochádzajú z dielne BMW. Kompletnú paletu motorov pre AVENSIS si predstavíme nižšie. Okrem motorov stojí určite za zmienku už spomínaný balík moderných technológií TOYOTA SAFETY SENCE. Ten v sebe zahŕňa predkolízny systém s funkciou núdzového brzdenia, ďalej funkciu monitorujúcu samovoľné opustenie jazdného pruhu, tiež čítačku dopravných značiek a nakoniec funkciu automatického prepínania diaľkových svetiel. Nový AVENSIS sa tak ako doteraz vyrába v dvoch karosárskych verziách. Okrem klasického sedanu je v ponuke aj nami testované priestranné kombi s označením TOURING SPORTS. Aktuálne sa na našom trhu tento model predáva v troch samostatných stupňoch výbavy, ktoré sa ďalej môžu kombinovať s balíkom cenovo výhodných paketov. Adekvátna je aj paleta motorov. Cenovo najdostupnejším základom celého modelového radu je osvedčený atmosféricky zážihový štvorvalec 1,6 Valvematic s výkonom 132 koní dostupný so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je verzia 1,8 Valvematic (147 koní). Táto motorizácia je dostupná so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a tiež vo verzii s automatickou CVT prevodovkou Multidrive S. Výkonovou špičkou celého modelového radu je motorizácia 2,0 Valvematic (152 koní) dostupná výhradne s prevodovkou Multidrive S. Pre priaznivcov nafty TOYOTA ponúka dve nové pohonné jednotky. Základom je motor 1,6 D 4D s výkonom 112 koní. Výkonnejšiu voľbu predstavuje motorizácia 2,0 D 4D s výkonom 143 koní. Obe naftové pohonné jednotky sa kombinujú výhradne so 6 stupňovými manuálnymi prevodovkami. My sme pri teste vyskúšali v našich končinách pri tomto type vozidla azda najžiadanejšiu konfiguráciu. Tú predstavuje verzia kombi so špičkovým naftovým motorom pod kapotou. Naša úvodná preto znie: čo všetko ponúka faceliftovaná TOYOTA AVENSIS?
Vzhľad a rozmery
Vďaka výrazne pozmenenému dizajnu pôsobí nový AVENSIS mladistvo. V prednej časti neostal po modernizácii, ako sa hovorí, kameň na kameni. Po vzore ostatných modelov značky ponúka teraz predná maska novinky siluetu v tvare písmena „x“. Dynamikou priam sršia nové Bi LED predné svetlomety s výrazným svetelným podpisom denného svietenia. Úzke svetlomety v kombinácii s výrazne tvarovaným predným nárazníkom dodávajú novinke moderný nádych. Zasadné zmeny zaznamenala i zadná časť vozidla. Kompletne prepracované sú zadné svetlomety. Tie aktualne ponúkajú výrazne dynamickejšie tvarovanie a logicky i novú grafiku. Pozornému oku ďalej neuniknú ani jemné zmeny na piatych dverách, resp. zadnom nárazníku. Nová TOYOTA AVENSIS tak už rozhodne dizajnovo nie je žiadna „nuda“. Spomedzi konkurentov v danej triede sa, naopak, radí k zástupcom s najvýraznejším dizajnom. S prihliadnutím na spomínanú dizajnovú premenu novinka oproti predchádzajúcej verzii mierne vyrástla v parametri celková dĺžka vozidla. Nová TOYOTA AVENSIS meria 4820 mm (+40 mm), šírka dosahuje 1810 mm, výška vozidla je 1480 mm a rázvor náprav má hodnotu 2700 mm. Pri rodinne orientovanom kombi je veľmi dôležitá aj využiteľnosť batožinového priestoru. Nový AVENSIS ponúka v základom usporiadaní objem s vynikajúcou hodnotou až 543 litrov. Po sklopení zadných sedadiel do úplnej roviny sa prepravná plocha zväčší až na 1609 litrov. Z praktického hľadiska chceme vyzdvihnúť symetricky tvarovaný batožinový priestor s výraznou vnútornou dĺžkou. Potešila nás aj nízka nakladacia hrana a dvojitá podlaha s vynikajúco zvládnutými samostatnými priehradkami na drobnosti v spodnej časti kufra. Súčasťou výbavy je tiež ochranná sieť oddeľujúca batožinový priestor od kabíny. Príjemným detailom sú posuvné fixačné oká na upevnenie nákladu, resp. otvor umožňujúci prepravu dlhých predmetov. K dokonalosti praktického využitia AVENSISU v konečnom dôsledku chýba len možnosť sklápania operadiel priamo z batožinového priestoru.
Interiér a výbava
V rámci modernizácie sa výrazných zmien dočkala aj kabína modelu AVENSIS. Vykonané zmeny posúvajú novinku citeľne o krok vpred. Palubná doska dostala nové tvarovanie s využitím kvalitnejších i hodnotnejšie pôsobiacich materiálov. Nové sú napríklad výduchy ventilácie. Omnoho modernejšie a zároveň športovejšie pôsobia aj ozdobné dekory palubnej dosky. Vodiča poteší nový multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca. Chválime aj prehľadné a intuitívne rozmiestnenie jednotlivých ovládacích tlačidiel na volante. Zásadnú premenu podstúpil prístrojový panel s moderným TFT displejom palubného počítača. Ten dokáže priamo v zornom poli vodiča vo veľmi prehľadnej a dobre čitateľnej podobe zobrazovať širokú škálu praktických údajov. Tradičné analógové ukazovatele s veľmi peknou grafikou sa presunuli do dvojice štýlových tubusov. Dominantou palubnej dosky je tradičné multimediálne rozhranie Toyota Touch 2 s 8 palcovým dotykovým displejom. Systém komunikuje kompletne v slovenskom jazyku a okrem iných funkcií v našom prípade disponoval aj veľmi dobre fungujúcou navigáciou. Z užívateľského hľadiska sa nám páči rozmiestenie klasických tlačidiel v okolí displeja, prostredníctvom ktorých je možný rýchly návrat do želaného rozhrania. Kladné hodnotenie získal nový AVENSIS aj za cestovný komfort. Žiadne výhrady nemáme ani k výhľadu z vozidla. Predné sedadlá sú veľmi príjemné i pohodlné, vhodné na dlhé presuny. V druhom rade panujú taktiež nadštandardne veľkorysé priestorové pomery. Pri cestovaní v trojici v druhom rade poteší absencia stredového tunelu, ktorý teda nijako neobmedzuje prostredného pasažiera. Novinka ponúka aj dostatočné množstvo odkladacích priečinkov na drobnosti. Pochvalu si zaslúži najmä vtipné riešenie, ktoré predstavuje protišmyková podložka v priestore pred pákou manuálnej prevodovky. Tu sa bez problémov zmestí moderný smartphone každej veľkosti. Testované vozidlo v prostrednom stupni výbavy Active vrátane príplatkového paketu Trend+ ponúkalo vskutku bohatú výbavu. Za všetko spomeňme napr.: automatickú klimatizáciu, automatické svetlá, dažďový senzor, zadnú parkovaciu kameru, tempomat, parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie čelného skla v priestore pod prednými stieračmi, čalúnenie v kombinácii koža + alcantara, bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla atď. Súčasťou výbavy bol aj nový bezpečnostný balík technológií Toyota Safety Sence. Pre úplnosť dodávame, že funkcia predkolízneho bezpečnostného systému je pre nový AVENSIS k dispozícii už pri najnižšej výbave.
Jazda
Z hľadiska jazdy sme pri novinke boli najviac zvedaví na novú vznetovú motorizáciu 2,0 D 4D, pôvodom od BMW. Turbodiesel disponuje dostatočným výkonom 143 koní a mohutnou porciou krútiaceho momentu s hodnotou 320 Nm. Nová TOYOTA AVENSIS vďaka nemu disponuje za každých podmienok slušnou jazdnou dynamikou. Tej pomáha aj veľmi dobre odstupňovaná manuálna 6 stupňová prevodovka s veľmi dlhým 5. a najmä 6. prevodom ideálnym pre diaľničné tempo. Novinka pod kapotou sa okrem toho vyznačuje aj kultivovanosťou s vynikajúcou kultúrou chodu a v neposlednom rade aj priaznivou spotrebou paliva. Okrem toho nový AVENSIS prekvapil aj vynikajúcim a istým podvozkom, ktorý veľmi dobre filtruje nerovnosti, ale nevadí mu pritom ani dynamická jazda. Cestovný komfort na palube umocňuje tiež veľmi dobré odizolovanie priestoru pre posádku. V neposlednom rade chceme vyzdvihnúť aj funkciu systému Toyota Safety Sence. V praxi na rozdiel od mnohých konkurentov veľmi dobre funguje napr. čítačka dopravných značiek s maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorá vynikajúco reaguje aj na dočasné, resp. neštandardne umiestnené dopravné značenie. Vyslovene komfortnou pomôckou pri jazde v noci je taktiež veľmi dobre fungujúce prepínanie diaľkových svetiel.
A náš celkový dojem?
Nová TOYOTA AVENSIS z nášho pohľadu podstúpila viac ako len facelift. Vozidlo totiž v porovnaní s minulosťou zaznamenalo vskutku veľký pokrok vo všetkých smeroch. Novinka sa preto stáva vyrovnaným konkurentom pre ostatné modely v danej triede. A aj keď tento model u nás nepatrí k najžiadanejším modelom strednej triedy, ten, kto sa AVENSIS v konečnom dôsledku rozhodne kúpiť, neurobí žiadnu chybu. V Žiline si novú TOYOTU AVENSIS môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s., na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky TOYOTA.
Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: TOYOTA AVENSIS TOURING SPORTS 2,0 D-4D Active
Palivo: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 105/143
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,5 l na 100 km
Výbava: 2,0 D-4D Active (testovaný model) Cena: od 27 900 €
Výbava: 1,6 Valvematic Live (sedan) Cena: od 22 970 €