Žilinský Večerník

22. november 2024 | Cecília
| -5°C

Automoto

TOYOTA HILUX - Ideálna na tvrdú prácu i do spoločnosti

V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na kultový „offroad“ TOYOTA HILUX. Tento legendárny model uzrel svetlo sveta už v roku 1968. Za ten čas si získal vďaka svojej spoľahlivosti a úžitkovým hodnotám celosvetovo veľmi silnú reputáciu. HILUX sa osvedčil v chladných arktických tundrách, ako aj v nehostinných piesočných dunách. Vďaka svojej univerzálnosti je veľmi dobre využiteľný v náročnom teréne a rovnako aj na spevnených cestách. Na základe vyššie spomenutého nie je potom žiadnym prekvapením, že ide o celosvetovo najpredávanejšie a najpopulárnejšie vozidlo kategórie pick-up. Najnovšiu TOYOTU HILUX s naftovým turbodieselom 2,5 D-4D, s kabínou typu Double Cab a v prostrednej výbave Luna nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

13.12.2013 | 09:45

V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na kultový „offroad“ TOYOTA HILUX. Tento legendárny model uzrel svetlo sveta už v roku 1968. Za ten čas si získal vďaka svojej spoľahlivosti a úžitkovým hodnotám celosvetovo veľmi silnú reputáciu. HILUX sa osvedčil v chladných arktických tundrách, ako aj v nehostinných piesočných dunách. Vďaka svojej univerzálnosti je veľmi dobre využiteľný v náročnom teréne a rovnako aj na spevnených cestách. Na základe vyššie spomenutého nie je potom žiadnym prekvapením, že ide o celosvetovo najpredávanejšie a najpopulárnejšie vozidlo kategórie pick-up. Najnovšiu TOYOTU HILUX s naftovým turbodieselom 2,5 D-4D, s kabínou typu Double Cab a v prostrednej výbave Luna nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne. 

 

 

Najnovšia, v poradí už siedma generácia TOYOTY HILUX, debutovala v roku 2008. Do dnešných dní stihla absolvovať niekoľko modernizácií či vylepšení. Facelift pre modelový rok 2012 priniesol kompletne modifikovanú prednú časť a v interiéri pribudol napríklad multifunkčný systém Toyota Touch, známy i z ostatných modelov japonskej značky. To, čo však robí HILUX legendárnym, je jeho konštrukcia predurčená do najtvrdších podmienok. Jej základ predstavuje podvozková platforma s rebrinovým rámom, ktorý vďaka know-how značky TOYOTA dosahuje unikátnu tuhosť a pevnosť. Predná náprava s dvojitým lichobežníkovým zavesením poskytuje mimoriadnu odolnosť a zaručuje slušný jazdný komfort. Pevná zadná náprava s listovými perami ponúka naopak veľmi dobrú využiteľnosť v ťažkom teréne, a to i s plne zaťaženým vozidlom. TOYOTA HILUX sa na našom trhu predáva v troch stupňoch výbavy a s dvoma výkonnými turbodieselovými agregátmi. Prvým je motor 2,5 D-4D s výkonom 144 koní kombinovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa nachádzal aj pod kapotou testovaného vozidla. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje motor 3,0 D-4D s výkonom 171 koní. Ten ponúka možnosť voľby medzi 5-stupňovým manuálom, resp. 5-stupňovým automatom. Okrem toho ponúka HILUX aj tri konfigurácie kabíny. Základná je 2-miestna verzia Single Cab. Predĺženú 5-miestnu verziu predstavuje kabína Extra Cab. Z užívateľského hľadiska predstavuje najpraktickejšiu alternatívu aj dnes testovaná 5-miestna verzia Double Cab, ktorá disponuje štyrmi samostatnými dverami. Naša úvodná otázka aj preto znie jednoznačne:

Čo všetko ponúka najnovšia TOYOTA HILUX v bežnej praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery 

Nový HILUX pôsobí už na prvý pohľad majestátne a zaslúženú pozornosť vzbudzoval, kamkoľvek sme sa s ním počas testovacích dní pohli. Mohutnej prednej časti, ktorá sa veľmi ponáša na tú z modelu Land Cruiser, dominuje výrazne pochrómovaná maska chladiča. Zaujímavým a zároveň funkčným detailom môže byť i doplnkový veterný deflektor na prednej kapote, ktorým testované vozidlo disponovalo. Ten z funkčného hľadiska usmerňuje prúdenie vzduchu, prípadne nečistôt ponad čelné sklo,čo má za následok výrazne nižší aerodynamický hluk a príjemné ticho v kabíne. Testovaný HILUX vo výbave Luna ponúkal aj mnoho chrómových doplnkov, vrátane kľučiek dverí, resp. spätných zrkadiel, čo mu dodávalo vskutku originálny imidž. To, že je najnovšia TOYOTA HILUX už poriadny kus auta, prezrádzajú i jej celkové rozmery. Vozidlo meria 5260 mm, šírka dosahuje 1835 mm, výška atakuje 1860 mm a rázvor náprav má hodnotu 3085 mm. Úložný priestor HILUXU ponúka široké možnosti pre dodatočnú montáž rôznych krycích nadstavieb. V sériovej podobe je nekrytý a jeho rozmery pri verzii Double Cab sú: dĺžka 1545 mm a šírka 1515 mm (1100 mm medzi blatníkmi zadných kolies). Z užívateľského hľadiska musíme pochváliť aj plastový povrch korby. Ten je odolný proti poškodeniu a zároveň veľmi ľahko umývateľný. Ďalší potešujúci detail je, že sa vďaka pružinovému posilňovaču veľmi ľahko manipuluje so zadným čelom. Pre úplnosť ešte dodajme, že celková úžitková hmotnosť testovanej verzie dosahuje takmer 800 kg. Z hľadiska off-roadových ambícií je zaujímavý i parameter svetlej výšky, ktorá dosahuje špičkových 212 mm.  

 

 

 

Interiér a výbava


Po presunutí sa do kabíny nového HILUXU musíme konštatovať, že dnešné pick-upy už nie sú len sparťansky pôsobiace pracovné nástroje. Kabína HILUXU je takmer identická s kabínou, ktorú ponúka aj klasický „osobák“. Zásadný rozdiel však predstavuje veľmi vysoký posed, vďaka ktorému máte vynikajúci výhľad a rozhľad na dianie v cestnej premávke. Z hľadiska priestorových pomerov je na tom HILUX veľmi dobre. Body navyše získava aj v priestore pre zadných pasažierov. Tu patrí rozhodne k najpriestrannejším vozidlám v danej triede. Palubná doska aj vďaka dekoračným obkladom vo výbave Luna pôsobí hodnotným dojmom. Ponúka logické rozmiestnenie všetkých ovládacích prvkov a jej dominantou je multifunkčný 6,1´´ dotykový displej  ultimediálneho systému Toyota Touch, ktorý okrem iného premieta i obraz parkovacej kamery. To, že je HILUX skutočným off-roadom, len podčiarkuje samostatná páka ovládania režimov pohonu 4x4 vedľa páky
klasickej manuálnej prevodovky a tiež tlačidlo uzávierky zadného diferenciálu na prístrojovej doske. Z hľadiska výbavy je na tom prostredný výbavový stupeň Luna veľmi dobre, za všetko spomeňme napríklad sklopné a vyhrievané zrkadlá, manuálnu klimatizáciu, USB/AUX vstup, zatmavené sklá zadnej časti kabíny, multifunkčný volant, palubný počítač, spomínaný systém Toyota Touch s parkovacou kamerou a podobne.

 

 

Jazda


Po jazdnej stránke nás nová TOYOTA HILUX veľmi príjemne prekvapila vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami v ľahkom i ťažkom teréne a rovnako i na spevnených komunikáciách. Motor si veľmi dobre
rozumie s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Ponúka tiež dostatočný výkon a mohutnú porciu krútiaceho momentu, ktorú oceníte najmä v teréne. HILUX bez problém a komfortne zvláda i rýchle
diaľničné presuny a vozidlo sa veľmi dobre ovláda i pri vyšších rýchlostiach. Veľmi odolný podvozok umožňuje rýchlu a komfortnú jazdu i po nespevnených komunikáciách s horším povrchom. Tu i na ceste si vystačíte s režimom 2H, čo z hľadiska úspory paliva predstavuje len pohon zadnej nápravy. Pri zhoršených adhéznych podmienkach, resp. v ľahkom teréne odporúčame zvoliť režim 4H
– rýchla štvorkolka s uzávierkou medzinápravového diferenciálu. Vo veľmi ťažkom teréne je na voliči redukčnej prevodovky k dispozícii poloha 4L, pri ktorej sa aktivuje redukcia. Poslednou inštanciou
využiteľnou v ťažkých podmienkach je uzávierka zadnej nápravy, s ktorou už prekonáte takmer všetky nástrahy ťažkého terénu. 

 

 

A náš celkový dojem?
 

TOYOTA HILUX v našom teste potvrdila, že je právom legendou a kráľom medzi vozidlami typu pick-up. Testovaná verzia Double Cap ponúka nadštandardné priestorové pomery, veľmi pekný interiér, ale najmä úžitkové vlastnosti s veľmi širokou škálou využitia. HILUX je priam stvorený do náročných terénnych podmienok, v ktorých rozhodne nesklame. No čo je dôležité, nestratí sa ani na ceste. Veľmi široké spektrum príslušenstva z neho zároveň robí vozidlo vhodné na pracovné využitie. Na druhej strane vďaka príslušenstvu však HILUX dokáže byť aj vyslovene „imidžovým“ vozidlom vhodným na každodenné používanie. V Žiline si novú TOYOTU HILUX môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s., Žilina na Dlhej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky TOYOTA. 

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: TOYOTA HILUX 2,5 D-4D Luna (Double Cab)
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 106/144
Krútiaci moment Nm: 343
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 7,3 l na 100 km
Výbava: 2,5 D-4D Terra (Single Cab) Cena: od 23 880 €
Výbava: 2,5 D-4D Luna (testovaný model) Cena: od 30 420 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod