Žilinský Večerník

22. november 2024 | Cecília
| -5°C

Automoto

TOYOTA RAV4 Hybrid – facelift v znamení príchodu hybridnej verzie

Najväčšia svetová automobilka TOYOTA patrí okrem iného aj k absolútnym globálnym lídrom v segmente alternatívnych pohonov. Nedávno spôsobil veľký ošiaľ model TOYOTA MIRAI, ktorý sa stal prvým sériovo predávaným automobilom na vodíkový pohon. Japonský výrobca patril vždy aj medzi priekopníkov s hybridnou technológiou. V týchto dňoch do predaja na našom trhu prichádza dlhoočakávaná nová generácia modelu PRIUS. A práve tento model ako prvý na svete odštartoval masovú hybridnú éru. Neskôr alternatívu v podobe hybridnej technológii dostali aj ďalšie modely TOYOTA. Najnovším prírastkom do rodiny hybridov s logom TOYOTA patrí model RAV4.

09.05.2016 | 18:10

TOYOTA RAV4 patrí medzi celosvetovo najúspešnejšie i najžiadanejšie modely v kategórii SUV. Najvýznamnejší míľnik nedávnej modernizácie okrem obligátnych zmien v dizajne či nových prvkov výbavy predstavuje určite príchod hybridnej verzie, ktorú sme aktuálne podrobili nášmu tradičnému testu. Novú TOYOTU RAV4 2,5 hybrid e CVT, ktorá v sebe kombinuje zážihový motor s hybridnou technológiou a bezstupňovou automatickou prevodovkou e CVT, vo verzii s pohonom všetkých kolies a v špičkovej výbave Executive, nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

Prvá generácia modelu TOYOTA RAV4 debutovala už v roku 1994. Tento dnes už legendárny model v tom čase prakticky založil dnes tak veľmi populárnu kategóriu vozidiel typu SUV. Najnovšia, dnes testovaná, štvrtá generácia TOYOTA RAV4, sa po prvýkrát objavila v roku 2013. Po približne troch rokoch podstúpil tento model výraznú modernizáciu. V rámci faceliftu sa po prvýkrát pri modelovom rade RAV4 objavuje v ponuke aj práve nami testovaná hybridná verzia. Novinka po technickej stránke vychádza z prémiového modelu Lexus NX. Predstavme si pre úplnosť hybridnú technológiu koncernu TOYOTA podrobnejšie. Z užívateľského hľadiska sa hybridné modely ovládajú rovnako ako každé iné auto s automatickou prevodovkou. Technológia Hybrid Synergy Drive pri modeli RAV4 využíva benzínový motor s objemom 2,5 litra s celkovým výkonom 155 koní, ktorému v závislosti od verzie sekunduje samostatne predný elektromotor (143 koní), resp. predný (143 koní) aj zadný elektromotor (68 koní). „Mozgom“ celého systému je elektronická riadiaca jednotka, ktorá v závislosti od jazdných podmienok manažuje optimálny chod agregátov. Veľmi dôležitou časťou systému je bezstupňová elektronická prevodovka e CVT planétovej konštrukcie. Tá zabezpečuje optimálny a veľmi lineárny prenos krútiaceho momentu všetkých agregátov. Technickou zaujímavosťou je, že pri verziách s pohonom všetkých kolies pohon zadnej nápravy zabezpečuje výlučne len automaticky pripájateľný elektromotor uložený na zadnej náprave. Súčasťou systému sú aj batérie novej a ľahšej konštrukcie. V nich sa uchováva elektrická energia získaná či už rekuperáciou (brzdením), alebo samostatnou činnosťou spaľovacieho motora. Rešpekt budí aj fakt, že TOYOTA po celú dobu existencie svojich hybridných modelov nemusela nikdy riešiť problémy so životnosťou batérií. Na našom trhu sa aktuálne nová TOYOTA RAV4 ponúka s troma alternatívami pohonu v štyroch veľmi rozumne odstupňovaných výbavách a vo verziách s poháňanou prednou nápravou, resp. s pohonom všetkých kolies. Zážihový variant v ponuke reprezentuje špičková motorizácia 2,0 Valvematic s výkonom 152 koní. Táto motorizácia je k dispozícii výhradne s pohonom všetkých kolies. Zákazník si môže vyberať z dvoch typov prevodoviek, a to buď klasického 6 stupňového manuálu, alebo bezstupňového automatu Multidrive S. V rámci faceliftu prešla komplexnou premenou ponuka vznetových verzií. K dispozícii je ponovom moderná a veľmi úsporná pohonná jednotka pôvodom od BMW. Ide o motorizáciu 2,0 D 4D s výkonom 143 koní. Dodáva sa výhradne vo verzii s poháňanou prednou nápravou v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Vrcholom modelového radu je podľa očakávania hybridná verzia. V ponuke nachádzame variant s poháňanou prednou nápravou FWD. Ten tvorí kombinácia zážihového motoru s jedným elektromotorom. Celkový výkon pohonnej sústavy predstavuje 197 koní. Pri hybridnej verzii existuje aj alternatíva s pohonom všetkých kolies AWD, ktorá disponuje ešte ďalším elektromotorom. Aj verzia 4x4 disponuje rovnakým kombinovaným výkonom sústavy 197 koní. Pre obe hybridné verzie je k dispozícii výhradne automatická prevodovka e CVT. My sme pri dnešnom teste ale siahli práve po top verzii celého modelového radu, teda po novom hybride s pohonom všetkých kolies. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko v praxi ponúka hybridná TOYOTA RAV4?

 

Vzhľad a rozmery

Nová TOYOTA RAV4 dostala v rámci modernizácie ešte originálnejší a rozhodne neopozeraný dizajn. Facelift so sebou priniesol niekoľko podstatných zmien, ktoré dodávajú novinke citeľne dynamickejší nádych. Prepracovaná predná časť zaujme novým nárazníkom s viditeľne užšou mriežkou chladiča. Dynamika priam srší z nových predných svetlometov, ktoré v našom prípade využívali Bi-LED technológiu. Pozornému oku neunikne ani modifikovaný profil vozidla, ktorý zaujme novými prahmi. Zmenami prešla aj zadná časť. Najväčšiu pozornosť aj tu pútajú opäť nové LED svetlomety s originálnym svetelným podpisom. Pre úplnosť dodajme, že hybridná verzia sa dizajnovo prakticky nijako neodlišuje oproti modelom s konvenčným pohonom. Okrem nápisu „hybrid“ na karosérii môže byť ako poznávacím znamením aj typické domodra zafarbené fabrické logo. Ako celok pôsobí Z nášho pohľadu patrí modelový rad RAV4 v súčasnosti k dizajnovo najatraktívnejším modelom značky TOYOTA. Oproti predfaceliftovej verzii nastala mierna zmena i pri celkových rozmeroch vozidla. Porovnanie prinášame v nasledujúcom prehľade. Nová TOYOTA RAV4 meria 4605 mm (nárast +35 mm), totožná šírka vozidla dosahuje 1845 mm, výška atakuje 1675 mm (+15 mm) a nezmenený rázvor náprav má hodnotu 2660 mm. Samotná hybridná technológia má na naše prekvapenie v praxi len mierny dopad na využiteľnosť batožinového priestoru. Ten ponúka v základnom usporiadaní kapacitu až 501 litrov, čo je len o 46 litrov menej v porovnaní s modelom RAV4 s konvenčným pohonom. Rozdiel pozostáva z krytu batérií v podobe asymetrického výčnelku hneď za zadnými sedadlami. Pochvalu si v tomto smere, naopak, zaslúži dodatočný samostatný úložný priestor pod podlahou kufra, kam sa aj v prípade hybridnej verzie zmestí aj dojazdová pneumatika. Po sklopení zadných sedadiel v nami testovanej hybridnej verzii už logicky nemôže vzniknúť dokonale rovná podlaha. Maximálna prepravná kapacita aj napriek tomu narastie na veľkorysých 1633 litrov. Z užívateľského hľadiska dávame palec hore elektricky ovládaným dverám batožinového priestoru s funkciou pamäte výšky otvorenia. Posledný údaj, ktorý pri takomto type vozidla stojí za zmienku, je parameter svetlej výšky. Minimálna svetlosť nového modelu RAV4 v testovanej hybridnej konfigurácii dosahuje 177 mm.

 

Interiér a výbava


Modernizácia podľa očakávania so sebou priniesla aj niekoľko zmien v interiéri. Ako prvé musíme vyzdvihnúť citeľne kvalitnejšie materiály so špičkovou povrchovou úpravou. Oproti minulosti nachádzame mäkčené materiály aj v spodnej časti palubnej dosky. Základná koncepcia a dizajn palubnej dosky zostali pritom prakticky bezo zmien. Zaujímavosťou je aj naďalej originálny stredový výbežok, na ktorom nachádzame napr. ovládanie klimatizácie. TOYOTA v interiéri veľmi dobre prepracovala aj s ergonómiou. V tomto kontexte sa nám páči dostatočný počet prelisov, resp. odkladacích priehradiek, ktoré nachádzame na stredovom tuneli. Výraznými zmenami prešiel prístrojový panel. Teraz ponúka veľmi prehľadné analógové ukazovatele skombinované s farebným TFT displejom palubného počítača. Hybridná verzia namiesto otáčkomera disponuje tzv. analógovým ekonomerom. Obsahuje tri polia. Ak je ručička v poli ECO, jazda je čo najviac ekonomická i ekologická. Ak je, naopak, ukazovateľ v poli PWR, pohonná sústava generuje maximálny výkon. Modré pole CHG značí intenzitu rekuperácie, resp. dobíjania batérií. Vynovený je i infotainment Toyota Touch 2 (7 palcový dotykový displej), ktorý už dôverne poznáme aj z iných modelov značky. Úplnou novinkou je užitočná funkcia monitorovania okolia vozidla z vtáčej perspektívy prostredníctvom kamier, ku ktorej TOYOTA pridáva efektnú funkciu zobrazenie vozidla v priestore prostredníctvom 3D videa. Z užívateľského hľadiska veľmi kvitujeme vzdušnosť a priestrannosť interiéru, kde hybridný systém prakticky nijako neobmedzuje priestor pre posádku. Predné sedadlá s dostatočným bočným vedením sú veľmi pohodlné, teda vhodné i na dlhé presuny. Na nedostatok priestoru sa určite nebudú sťažovať ani cestujúci v druhom rade. V praxi sa za seba bez problémov a pohodlne usadia aj urastenejší pasažieri. Cestovný komfort vzadu citeľne zlepšuje napr. aj možnosť nastavenia sklonu operadiel. Praktickým detailom je dôsledné prekrytie prahov dverí, vďaka čomu nehrozí ušpinenie nohavíc. Nami testovaná top výbava Executive obsahuje prakticky všetko, na čo si spomeniete vrátane mnohých luxusných prvkov. Za všetko spomeňme automatickú dvojzónovú klimatizáciu, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, bezkľúčový prístup a štartovanie, spomínaný panoramatický monitor so sledovaním okolia vozidla, monitorovanie mŕtveho uhla, ako aj balík jazdných asistentov Toyota Safety Sence. Ten zahŕňa automatické prepínanie diaľkových svetiel, adaptívny tempomat, predkolízny systém s detekciou chodcov, upozornenie pred samovoľným opustením jazdného pruhu či čítačku dopravných značiek.

 

Jazda

Najciteľnejší rozdiel medzi konvenčnou a hybridnou verziou predstavuje samotná jazda. Už po naštartovaní zostáva v interiéri dokonalé ticho. Pripravenosť vozidla vyštartovať prezrádza rozsvietená ikona „Ready“ na prístrojovom paneli. Hybridná TOYOTA pri pokojnom rozjazde maximálne využíva elektrickú energiu uloženú v batériách. Riadiaca jednotka sa aj pri bežnej jazde snaží zakaždým automaticky maximálne využívať potenciál hybridnej sústavy, čím sa výrazne šetrí palivo. Vodič má možnosť prostredníctvom tlačidiel prednastaviť niektorý z jazdných režimov. Okrem štandardného režimu sú k dispozícii aj režimy ECO, EV či Sport. V režime EV sa hybridný model RAV4 mení na 100 % elektromobil. Spomínaný režim funguje len pri nižších rýchlostiach a v závislosti od stavu batérií je možné prejsť v optimálnom prípade len na elektrinu dokonca aj kratšiu vzdialenosť. Opačný extrém predstavuje režim Sport. V tomto prípade vozidlo pocitovo veľmi pohotovo reaguje na intenzitu stláčania akcelerátora. Hybridná TOYOTA RAV4 pri maximálnom výkone pohonnej sústavy zrýchľuje až prekvapivo pružne a energicky. Výkonový potenciál hybridnej sústavy (197 koní) je v režime Sport, resp. pri prudkom zošliapnutí akcelerátora reálne cítiť. V tomto smere sa si zaslúži pochvalu tiež optimálne nastavený podvozok. Spaľovací atmosferický motor s objemom 2,5 litra okrem pohonu predných kolies v prípade potreby prostredníctvom generátora zároveň aj dobíja batérie. Najväčším benefitom hybridnej sústavy je v konečnom dôsledku príjemná spotreba paliva. V tomto smere TOYOTA RAV4 hybrid ponúka skutočne zmysluplnú alternatívu oproti mnohým konkurenčným SUV so vznetovými motormi. Vďaka pohonu 4x4 si novinka dokáže taktiež poradiť aj s nástrahami ľahkého až stredne ťažkého terénu.

 

A náš celkový dojem?

Nová TOYOTA RAV4 Hybrid v našom teste presvedčila. Bez zaváhania ju radíme medzi najlepšie rodinne orientované SUV dostupné na trhu. Novinka boduje štýlovým, ale pritom neopozeraným dizajnom. Vyspelá hybridná technológia značky TOYOTA dokáže byť už dnes zmysluplnou alternatívou oproti vznetovým motorizáciám. A to nielen spotrebou paliva, ale aj nadobúdacou cenou. Aj napriek testovanej konfigurácii s pohonom všetkých kolies sa z nášho pohľadu hybridné SUV cíti ako ryba vo vode predovšetkým v mestskej premávke. V Žiline si novú TOYOTU RAV4 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s. na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky TOYOTA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor


Technické parametre

Model: TOYOTA RAV4 2,5 Hybrid AWD (E-FOUR) Executive
Motor: benzínový + elektrický
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Kombinovaný Výkon kW/koní: 145/197
Krútiaci moment Nm: 210
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: bezstupňová automatická e-CVT
Kombinovaná spotreba 5,0-5,1 l na 100 km

Výbava Cena
Výbava: RAV4 2,5 Hybrid AWD (E-FOUR) (testovaný model) Cena: od 37 000 €
Výbava: RAV4 2,0 D-4D FWD Live (diesel)Cena: od 22 500 €
Výbava: RAV4 2,5 Hybrid FWD ActiveCena: od 28 000 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod