V dnešnom teste sa nám dostala do rúk novinka od japonskej značky TOYOTA, model RAV4, ktorý sa predáva už vo svojej IV. generácii. Pôvodná TOYOTA RAV4 je vlastne zakladateľom dnes veľmi populárneho segmentu SUV. A tak sa nemožno čudovať, že za ten čas sa už stal model RAV4 akousi legendou a pojmom, kde s každou novou generáciou prichádzajú i veľké očakávania. My hneď na začiatku dodávame, že tieto očakávania naplnila aj testovaná IV. generácia RAV4, ktorú charakterizuje najmä nárast priestoru pre posádku a batožinu. Novú TOYOTU RAV4 s naftovým motorom 2,2 D-4D, s konfiguráciou pohonu 4x4, nám na test zapožičala Žilinská spoločnosť AT, a. s., autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.
Ako sme už spomenuli v úvode, značka TOYOTA medzi prvými začala písať históriu vozidiel typu SUV. Sem radíme vozidlá s vyššou stavbou karosérie, priestranným interiérom, obvykle s konfiguráciou pohonu všetkých kolies, ktoré väčšinu času strávia na cestách s pevným povrchom, ale ak je treba, poradia si aj s ľahším terénom. Pôvodná TOYOTA RAV4 uzrela svetlo sveta už v roku
1994. Pre zaujímavosť spomeňme, že za skratkou RAV sa skrýva akési synonymum SUV. V preklade je to skratka pre „rekreačné aktívne vozidlo“, čo dokonale spĺňa každá generácia tohto modelu,
vrátane najnovšej IV. generácie, ktorú dnes testujeme. Nová RAV4 je však na rozdiel od minulých generácii už postavená v duchu globálneho a jednoliateho dizajnu značky TOYOTA, to znamená, že sa na nej objavuje viacero línií či detailov, ktoré má spoločné s ostatnými modelmi, a tým zapadá do rodiny TOYOTA.
Naša úvodná otázka znie aj preto logicky: Čo nové prináša najnovšia TOYOTA RAV4 a ako funguje v praxi?
Dizajn a vzhľad:
Na začiatok sa pristavme pri dizajne novej RAV-ky. Oproti minulej generácii sa vizáž novinky zmenila na nepoznanie. Hlavne predná časť sa svojimi proporciami podobá na ďalšie nové modely z dielne japonskej značky, ako je Auris či Verso. Novinka pôsobí veľmi dynamicky, páči sa nám napríklad kapota s výraznými prelismi po bokoch, ktoré si všimnete i z miesta vodiča a tiež športovo pôsobiaci nárazník s výraznou pochromovanou lištou v spodnej časti. Pri bočnom pohľade nás zaujmú svalnaté blatníky a krásne 18´´ disky kolies, ktorými testovaná RAV-ka, vďaka paketu Design, disponovala. Zozadu pôsobí novinka vcelku mohutne, čo sa musí páčiť. Pri výjazdoch do ťažšieho terénu však už treba myslieť i na uchytenie koncovky výfuku, ktorá sa nachádza v pravej spodnej časti nárazníka, aby nedošlo k jej poškodeniu. V úvode sme avizovali, že novinka rozmerovo vyrástla. Ak sa bližšie pozrieme na novú TOYOTU RAV4 v reči čísel, zisťujeme, že meria 4570 mm (medzigeneračný nárast viac ako 20 cm), šírka dosahuje 1845 mm, výška vozidla je 1660 mm a rázvor náprav má hodnotu až 2660 mm (medzigeneračný nárast 10 cm). Zásadný nárast, až o 137 litrov, zaznamenal i batožinový priestor, ktorý v novej RAV4 dosahuje objem až 547 litrov, čím sa TOYOTA radí k najlepším v segmente. Priehradky na drobnosti nájdete v prednej spodnej časti kufra a tiež pod jeho dnom. Štandardne sa totiž novinka dodáva s lepiacou sadou namiesto rezervy. Palec hore dávame praktickej fixačnej sieti na drobnosti, ktorou testované vozidlo disponovalo, a tiež i praktickým a efektným elektricky ovládaným dverám batožinového priestoru, ktoré sú taktiež súčasťou spomínaného paketu Design. Mimochodom, piate dvere sa pri novej RAV-ke po prvýkrát otvárajú praktickejšie dohora a nie do strán ako v minulosti. Po sklopení zadných sedadiel prostredníctvom jednoduchého úkonu získate takmer ideálne rovnú podlahu a objem kufra narastie až na 1746 litrov. Posledný údaj, ktorý pri vozidlách v kategórii SUV uvádzame, je svetlá výška, tá u novej RAV4 predstavuje slušných 187 mm.
Interier:
Po presunutí sa do interiéru novinky ako prvé pochválime vynikajúcu priestrannosť, kde sa za seba bez problémov usadia aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Ďalšia vec, ktorá si zaslúži absolútnu pochvalu, sú sedadlá. Na prvý pohľad sa to síce možno nezdá, ale v praxi sú naozaj veľmi pohodlné a majú tiež dostatočné bočné vedenie. Tie zadné navyše ponúkajú možnosť polohovania operadiel, čím ešte viac zvyšujú cestovný komfort. Dielenské spracovanie a použité materiály s hojným využitím kože dosahujú veľmi slušnú úroveň. Samotná palubná doska je zaujímavo tvarovaná s výrazným stredovým výbežkom, na ktorom sú umiestené ovládače klimatizácie. Z hľadiska ergonómie sa nám veľmi páči dostatok odkladacích priestorov, ktoré nájdete v spodnej časti palubnej dosky a stredovom tuneli. Malú výhradu máme len k umiestneniu ovládača tempomatu v spodnej časti volantu, o ktorý môžu vodiči s dlhšími nohami počas jazdy neraz zavadiť. Dominantou interiéru je celkom určite veľmi pekný dotykový displej Toyota Touch, ktorý už poznáme aj z iných modelov japonskej značky. Testované vozidlo v strednom výbavovom stupni Active spolu s paketmi Design a Visibility bolo vybavené naozaj slušne. Spomeňme napríklad automatickú klimatizáciu, automaticky ovládané xenónové svetlomety, dažďový senzor, zadnú parkovaciu kameru a podobne.
Jazda:
TOYOTA ponúka do novej RAV4 širokú paletu pohonných jednotiek vrátane moderných a úsporných benzínových agregátov. My sme však testovali RAV-ku s osvedčeným naftovým agregátom 2,2 D-4D. Motor okrem skvelej pružnosti a úspornosti veľmi prekvapil i naozaj tichým chodom. Úplne ideálne sa k nemu hodí aj 6-stupňový manuál, ktorý mu dovolí ešte viac vyniknúť. TOYOTA RAV4 nás
však najviac dostala svojimi jazdnými vlastnosťami. Podvozok je naladený naozaj vynikajúco, a to znamená, že RAV-ka zvláda aj veľmi dynamickú, až športovú jazdu. Tú ešte viac umocňuje režim SPORT, ktorý sa zapína v spodnej časti palubnej dosky. Po jeho aktivovaní mierne stuhne riadenie, priostria sa reakcie na stláčanie plynového pedálu, ale hlavne sa k slovu dostane nový nteligentný pohon 4x4 (Integrated Dynamic Drive System), ktorý neustále prehodnocuje optimálny prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, čo pocítite najmä pri prejazde zákrut svižnejším tempom a pri rozjazde. Inteligentný pohon všetkých kolies taktiež zlepšuje trakčné schopnosti v teréne, kde je možnosť v núdzi použiť i elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu. Takže ani v miernom teréne sa nová TOYOTA RAV4 nestratí, ale naopak, dokáže si poradiť s jeho nástrahami.
Celkový dojem?
Nová TOYOTA RAV4 v našom teste obstála veľmi dobre, bez zaváhania si ju dovolíme zaradiť medzi najlepšie SUV dostupné na trhu. Novinka boduje úplne novým a neopozeraným dizajnom. Z hľadiska rozmerov významne vyrástla, čo sa najviac premietlo v priestore pre posádku a batožinu, čo určite ocenia mnohé rodiny. Ďalej ponúka špičkovú techniku s povestnou kvalitou značky TOYOTA a tiež slušnú výbavu. Najviac si nás však získala špičkovými jazdnými vlastnosťami. Každý, kto sa obzerá po novom SUV, by si ju preto rozhodneme mal prísť vyskúšať. V Žiline si novú TOYOTU RAV4 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s. na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor
Technicképarametre:
Model: TOYOTA RAV4 2,2 D-4D
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Točivý moment: Nm 340
Maximálna rýchlosť: km/h 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,6 l na 100 km
Výbava: 2,0 D-4D Power (4x2) Cena: od 23 900 €
Výbava: 2,2 D-4D Active (testovaný model) Cena: 28 400 €