Písal sa rok 2009 a v úseku pod hradom Strečno začali motoristi jazdiť až v troch jazdných pruhoch. Zatiaľ čo v tom čase sa o tomto kroku hovorilo viac než pozitívne, po takmer desiatich rokoch má dôjsť k zmene. Na frekventovanom úseku cesty I/18 Strečno – Dubná Skala by mali vodiči v budúcnosti jazdiť len v dvoch krajných pruhoch, stredný by bol voľný a vyhradený len na prejazd vozidiel záchranných zložiek. Práve tieto vozidlá mali pri príjazde k nehodovým udalostiam podľa krajskej policajnej hovorkyne Jany Balogovej sťaženú dostupnosť. „Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Žiline už dlhodobo eviduje neúnosnú situáciu v plynulosti cestnej premávky v danom úseku z dôvodu vysokej intenzity cestnej premávky, pričom predovšetkým pre nákladnú dopravu neexistuje žiadna adekvátna obchádzková trasa,“ informovala krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová.
30-TISÍC VOZIDIEL DENNE
Výsledkom súčasnej situácie, kedy je doprava vedená v troch jazdných pruhoch a vozovka je bez krajníc, sú neúnosné kolóny, ktoré bývajú zapríčinené dopravnými nehodami, škodovými udalosťami, pokazenými vozidlami, zosuvom pôdy či skál. Príjazd záchranných zložiek či odťahových vozidiel je preto podľa polície často náročný a čas na obnovenie premávky sa preto predlžuje. Predovšetkým sa ale ohrozuje život a zdravie účastníkov dopravnej nehody. Dopravní policajti si preto dali vypracovať analýzu. „Po zhodnotení jednotlivých variantov KR PZ navrhovalo realizovať variant, pri ktorom sa zachová súčasné stavebné a šírkové usporiadanie, pričom sa navrhuje vylúčenie cestnej premávky zo stredného pruhu, ktorý bude slúžiť na prejazd záchranných zložiek. Tento variant zabezpečuje dostupnosť vozidiel Integrovaného záchranného systému na miesto udalosti a podstatne eliminuje možnosť čelných zrážok vozidiel a jeho realizácia je ekonomicky menej náročná,“ uviedla policajná hovorkyňa Jana Balogová.
PLYNULOSŤ PREMÁVKY
Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., malo zavedenie troch jazdných pruhov význam najmä v rámci zníženia počtu smrteľných nehôd z dôvodu nesprávneho predbiehania. Negatívom je však nárast dopravy, ktorý je za posledné roky vysoký. „Tento fakt núti zodpovedných hľadať aktuálne riešenia, ktoré vyhovujú nielen z pohľadu bezpečnosti, ale aj plynulosti cestnej premávky. Pri vyšších dopravných intenzitách, ktoré sa na tejto trase vyskytujú prakticky celotýždenne, dochádza v miestach znižovania počtu jazdných pruhov k narušeniu homogenity jazdných rýchlostí vozidiel, čo má za následok celkovú nerovnomernosť rýchlosti dopravného prúdu,“ vysvetlil generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák. Počas rekonštrukcie infraštruktúry v roku 2009 došlo podľa jeho slov k rozšíreniu vozovky, čo pri súčasnej zmene na usporiadanie 1+1 vytvára priestor pre jazdný pruh na prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy a vozidiel záchranných zložiek. Vyhradenie pruhu pre tieto vozidlá je preto podľa jeho slov na základe skúseností zo zásahov logickým rozhodnutím. „Pri smerovo oddelených jazdných pruhoch v novonavrhovanom usporiadaní prostredníctvom vyhradeného pruhu budú zachované pozitívne vplyvy konfigurácie na úrovni zníženej nehodovosti a homogenity dopravného prúdu. Ideálnym riešením by bolo fyzické oddelenie stredovým deliacim pásom s bezpečnostným zvodidlom, ale vzhľadom na zachovanie potreby prejazdnosti záchranných zložiek by takto konfigurovaná komunikácia nemala dostatočné šírkové usporiadanie.“
SMRTEĽNÝCH NEHÔD NA ÚSEKU UBUDLO
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v súvislosti s vykonanou analýzou vysvetľuje, že vyťaženú cestu pod Strečnom nie je možné vzhľadom na jej stav iba jednoducho „premaľovať“ na pôvodné šírkové usporiadanie. „Najprv je potrebné spraviť aspoň základnú rekonštrukciu hornej vrstvy asfaltu. Potrebné dokumenty, ako aj proces verejného obstarávania na zhotoviteľa by odsunul začiatok rekonštrukcie až do roku 2019, jej cena by podľa aktuálnych odhadov prevýšila milión eur a vzhľadom na skutočnosť, že v tom čase ešte nebude dokončená obchádzková trasa po diaľnici D1, by samotné práce počas plnej prevádzky spôsobili vodičom komplikácie,“ uviedla pre Žilinský večerník riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Po tom, čo by pre motoristov z vozovky ubudol jeden jazdný pruh, by sa doprava na vyťaženom úseku ešte viac skomplikovala. Viditeľne odľahčiť trasu na ceste I/18 má podľa jej slov sprejazdnenie diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý sa podľa aktuálnych informácií očakáva v roku 2020. Štatistiky nehodovosti na danej trase podľa ministerstva dopravy hovoria o tom, že po zvýšení jazdného pruhu ubudli dopravné nehody so zraneniami. „Rezort dopravy preto neodporúča robiť zásahy do dnes existujúceho stavu minimálne do doby, kým nebude hotový paralelný úsek D1.“
NÁVRH MUSIA SCHVÁLIŤ
Realizácia úprav jazdných pruhov je však podľa Investičnej výstavby a správy ciest Žilina v súčasnosti iba v začiatkoch, rozsah, spôsob či termíny zmien v organizácii dopravy nie je preto možné nateraz konkretizovať. „Rozsah zmien v organizácii dopravy a informovanosti vodičov a realizácia ďalších stavebných prác v úseku cesty I/18 Strečno – Dubná Skala požadovaných dopravnou políciou je potrebné po schválení ideového návrhu previesť do technického riešenia, ktoré následne podlieha schvaľovaciemu procesu. V súčasnosti sme len na začiatku týchto úkonov,“ dodal Marián Pikuliak, námestník úseku správy a prevádzky ciest Investičnej výstavby a správy ciest Žilina.