O napätej situácii z tunela informoval na štvrtkovej tlačovej konferencii tieňový minister dopravy Ján Marosz (OĽaNO) s poslankyňou Národnej rady SR a krajskou poslankyňou Žilinského kraja Annou Verešovou (OĽaNO). Podľa inormácií, ktoré spoločne poskytli koncom minulého týždňa, sa má zo stavby tunela Višňové, ktorý kompletne prerazili toto leto, sťahovať jeden zo zhotoviteľov. Je ním talianska spoločnosť Salini Impregilo, ktorá má údajne v súčasnosti prepúšťať desiatky zamestnancov a s ďalšími plánuje rozväzovať zmluvy. Minulý štvrtok mal Salini ukončiť pracovný pomer až s približne 70 ľuďmi. „Už dlho je jasné, že výstavba potrvá minimálne o rok dlhšie. Dnes však hrozí, že dokončenie tunela sa môže natiahnuť ešte viac, respektíve sa práce zastavia. Dôvodom je, že zo stavby sa má podľa našich informácií stiahnuť hlavný člen konzorcia. Túto informáciu máme potvrdenú od ľudí, ktorí tam pracujú, a rovnako aj od manažérov zo strany štátu,“ vystúpil na tlačovej konferencii v Bratislave Ján Marosz z hnutia OĽaNO, podľa ktorého by malo prísť o prácu celkovo 160 zamestnancov. Zhotoviteľom úseku s diaľničným tunelom je konzorcium zložené zo slovenskej spoločnosti Dúha a talianskej spoločnosti Salini Impregilo.
STAVBA ZA 500 MILIÓNOV EUR S DPH
Dokončenie celej stavby by sa podľa Jána Marosza mohlo posunúť až o ďalšie tri roky. „V tejto chvíli odhadujeme, že tunel sa nedokončí skôr ako v roku 2024. Od ministra dopravy preto očakávame, že sa prestane vyhovárať na zhotoviteľov a v krátkom čase predstaví plán, ako chce situáciu s najdôležitejším diaľničným úsekom na D1 riešiť. Od začiatku mu mal totiž venovať zvýšenú pozornosť a súčasne mal byť nasadený aj krízový manažment. Zároveň sme sa rozhodli urobiť v tuneli Višňové poslanecký prieskum, pretože ľudia si zaslúžia vedieť, ako bude stavba pokračovať,“ dopĺňa poslanec Marosz. Pripomeňme, že pôvodný termín dokončenia úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bol stanovený na koniec roka 2019, neskôr ho vystriedal záver roka 2020. Vzhľadom na neustále prieťahy a komplikácie z prostredia zhotoviteľov však nie je budúcnosť sprevázkovania diaľničného úseku s tunelon pre desaťtisíce vozidiel ani dnes jasná. „Ľudia sa stále pýtajú aj predsedníčky kraja Eriky Jurinovej, kedy sa vyrieši táto situácia. Županka aktívne tlačí ako na ministra aj na diaľničiarov,“ pokračuje poslankyňa Verešová, po-dľa ktorej, ako ďalej upozorňuje, má aktuálna situácia na stavbe aj sociálny aspekt. Prepúšťanie zamestnancov totiž podľa nej ovplyvní chod mnohých rodín.
NA DOKONČENIE VRAJ NEMÁ FINANCIE
„Minister sa úseku D1 s tunelom Višňové venuje intenzívne od svojho nástupu a rieši problémy, ktoré zdedil po svojich predchodcoch. Už na jeseň pri prerazení tunela upozorňoval na fakt, že úsek mešká a na stavbe sú problémy, ktoré zhotoviteľ nedokázal adekvátne vysvetliť. Preto bol vydaný pokyn, aby Národná diaľničná spoločnosť robila všetky kroky, ktoré povedú k zintenzívneniu výstavby,“ vyjadrila sa v súvislosti s novými zisteniami z prostredia stavby pre Žilinský večerník hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Tá ďalej podotkla, že v prípade neschopnosti zhotoviteľa splniť zmluvu či pokračovať vo výstavbe vytýčeným tempom pristúpi ministerstvo dopravy v spolupráci s NDS k všetkým potrebným opatreniam, aby bol diaľničný úsek dokončený čo najskôr.
PREPÚŠŤANIE NEMÔŽU OVPLYVNIŤ
NDS deklaruje, že v doterajšom priebehu výstavby si uplatnila všetky zmluvné sankcie voči zhotoviteľovi, ktoré zmluva umožňuje. „Národná diaľničná spoločnosť v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby zriadila už pred dvomi rokmi špeciálnu pracovnú skupinu pre túto stavbu, dlhodobým problémom je, že zhotoviteľ neplní stanovené úlohy a ignoruje dohodnuté termíny. Zhotoviteľ požadoval od NDS doplatenie 50 mil. eur, neskôr túto požiadavku zvyšoval a požiadavky na mimoriadne finančné plnenie nikdy nedoložil akýmikoľvek relevantnými dokladmi, išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. So súčasnou situáciou ohľadom prepúšťania zamestnancov je NDS podľa jej ďalších slov znepokojená, do pracovno-právnych vzťahov súkromných subjektov však podľa nej nemôžu zasahovať. „NDS robí všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020 a následne by sa spustila skúšobná prevádzka. Koncom tohto roka uplynie míľnik č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie,“ uzavrela Michaela Michalová. Minister dopravy Árpád Érsek úsek vo Višňovom naposledy navštívil začiatkom septembra. Po kontrolnom dni sa vyjadril, že zo stavby má obavy a rovnako nevie jasne definovať ani potenciálny termín jej dokončenia a sprevádzkovania.