Tridsať dní. Taký čas dal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) zhotoviteľom stavby na predloženie nového harmonogramu ukončenia a sprevádzkovania diaľničného úseku. Minister Árpád Érsek prišiel do Višňového spolu s investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jiřím Hájkom na kontrolný deň, aby zistili posun vo výstavbe viac ako 13 kilometrov dlhej časti diaľnice D1. „Veľmi rázne som vyjadril svoj názor na túto stavbu, a síce dal som ultimátum, že do konca augusta sa musí preraziť tunel. Začiatkom septembra si ho prídem osobne pozrieť. Rovnako som od zhotoviteľov vyžiadal kompletný harmonogram, pretože už nie je výhovorkou to, že sa tu niečo deje. Nedeje sa to v takom tempe, v akom sa má,“ netajil svoju nespokojnosť s priebehom prác minister Árpád Érsek.
ONESKORENÝ ÚSEK AJ TUNEL
Práce sa síce podľa neho od jeho poslednej návštevy zintenzívnili, no stále to nestačí. „Dohodli sme sa, že podľa nového harmonogramu budeme kontrolovať každý krok. Už nechcem, aby sa táto stavba predlžovala, čakáme na ňu a musíme ju sprevádzkovať. Pokiaľ však práce nebudú pokračovať tak ako majú, budeme dávať jednoducho sankcie,“ upozornil minister dopravy. Pôvodný plán dokončenia celého úseku v závere roka 2019 je podľa ministra nereálny, Národná diaľničná spoločnosť dnes predpokladá spustenie prevádzky približne na konci roka 2020.
„ROZVODOVÉ KONANIE“
Zhotoviteľom stavby, s ktorej realizáciou sa začalo ešte v roku 2014, sú dve spoločnosti. Zo 75 % ide o taliansku spoločnosť Salini Impregilo, 25 % tvorí slovenská spoločnosť DÚHA, a. s. Preraziť tunel Višňové mali do 42 mesiacov od začatia prác, jeho omeškanie odôvodňujú zhoršenými geologickými podmienkami, ktoré v súčasnosti posudzuje nezávislý stavebný dozor. Možným dôvodom komplikácií vraj môže byť aj vzťah medzi konzorciom Salini Impregilo – DÚHA, ktoré má byť podľa investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jiřího Hájka v takzvanom „rozvodovom konaní“. Obe spoločnosti však informácie o údajnom plánovanom ukončení spolupráce nepotvrdili. „My ich môžeme, bohužiaľ, iba monitorovať a snažiť sa pôsobiť ako určitý mediátor. Nemôže to však ohroziť samotnú výstavbu. Komplikácie, ktoré vznikli, sú sčasti objektívne, no zhotoviteľ musí predložiť relevantné podklady,“ vysvetlil Jiří Hájek z NDS.
ZVYŠOVANIE CENY
Ako ďalej doplnil, úskaliami sú v tomto prípade aj náklady na výstavbu, ktoré chce vraj talianska strana stále zvyšovať. „Domáha sa postupov, ktoré európska a slovenská legislatíva nepozná. Máme uzavretú zmluvu na 400 miliónov eur, ich vyššie náklady jednoducho nemôžeme akceptovať. Napríklad na vedľajšej stavbe Hričovské Podhradie náklady združenia odhadujeme na 300-tisíc eur mesačne, tu ide o náklady až 2 milióny eur mesačne,“ uzavrel Jiří Hájek. Vrátane razby tunela aktuálne pokračujú práce na sekundárnom ostení tunela, na realizácii základov a pilierov na mostných objektoch, práce na podpernej konštrukcii a priečinkoch niektorých mostov. V rámci telesa diaľnice prebiehajú práce na odkopoch a zárezoch a realizujú sa konštrukčné vrstvy. Úsek diaľnice D1, ktorý sa začína v križovatke Lietavská Lúčka s diaľničným privádzačom Žilina, má odľahčiť premávku v problematickom úseku pod Strečnom. Jeho koniec je v križovatke Dubná Skala, ktorá je súčasťou ďalšieho úseku D1 Dubná Skala – Turany.