Aj v Žiline v súčasnosti zúri boj poskytovateľov elektrickej energie o zákazníkov. Obrátila sa na nás Eva (neuvádzame celé meno, redakcia však má adresu k dispozícii), ktorá namietala, že jej zo Stredoslovenskej energetiky (SSE) doručili oznámenie o zrušení jej odbernej zmluvy. „Skoro som odpadla,“ hovorí.
ŽILINA. Eva tvrdí, že o žiadnej odhláške nič nevie. Žilinský večerník však pátral a k dispozícii má podpísané dokumenty aj záznam telefonickej nahrávky, ktoré majú potvrdzovať, že dôchodkyňa dobrovoľne podpísala dokumenty o zmene dodávateľa elektrickej energie. Ona to však popiera.
„Naozaj neviem, na základe čoho so mnou chceli zmluvu zrušiť. S nikým som žiadnu zmluvu nepodpísala. Zrazu mi len zavolali zo SSE a vysvetlili mi, že odhlášku za mňa podala akási spoločnosť. Vraj sa takéto veci dejú. Tak som odhlášku zrušila a naďalej zostávam u SSE,“ povedala nám Eva. Tvárila sa rozhorčene a chcela, aby sme situáciu prešetrili.
Žilinský večerník sa v prvom rade obrátil na SSE. Chceli sme získať informácie, či pani Eva hovorí pravdu a ak áno, ktorá spoločnosť sa takto „podvodne“ zachovala. „Výpoveď zmluvy spolu s podpísaným splnomocnením nám predložila spoločnosť Slovakia Energy. Stredoslovenská energetika, a. s., na základe prijatej výpovede zmluvy oslovila odberateľku, ktorá podala storno výpovede. Na základe uvedeného bola zmena dodávateľa pozastavená a odberateľka neprešla k spoločnosti Slovakia Energy a má naďalej aktívnu zmluvu s našou spoločnosťou,“ informovala nás hovorkyňa Jana Bolibruchová.
Legislatíva podľa jej slov umožňuje zákazníkovi písomne odstúpiť od zmluvy uzavretej pri podomovom predaji, a to bez udania dôvodu do 14 dní. Uvedený prípad vraj nie je výnimkou a ide o negatívny jav úzko spojený s podomovým predajom energií.
„Rôzne podomové praktiky niektorých predajcov evidujeme dlhodobejšie. Dokonca sme sa stretli s prípadmi, kedy sa predajcovia vydávajú za pracovníkov SSE, informujú o zmene názvu či loga spoločnosti, sľubujú nepravdivé zľavy. Odberateľom ponúkajú podľa ich vyjadrenia výhodnejšie ponuky dodávky elektriny a plynu, informujú o zlúčení faktúr do jednej, pričom je potrebné podpísať novú zmluvu. V krajnom prípade podmieňujú podpis zmluvy zaplatením finančnej zálohy v hotovosti,“ informuje hovorkyňa SSE.
Najčastejším zavádzaním zo strany predajcov je podľa Jany Bolibruchovej, že podpisom zmluvy sa nič nemení. „Stretávame sa s otázkami od zákazníkov, že ich navštívili predajcovia a predstavili sa ako naši pracovníci, pritom boli neskôr identifikovaní ako zástupcovia inej spoločnosti. Takéto konanie má znaky podvodu a odporúčame obyvateľom informovať políciu. Nie o všetkých prípadoch sa dozvieme, pretože odberatelia majú obavu pred pokutou účtovanou zo strany niektorých dodávateľov.“
Zistili sme, že SSE pri prijatí výpovede zmluvy informuje každého klienta o skutočnosti, že bola v jeho mene podaná výpoveď. Je to však skutočne tak, že pani Eva o svojej výpovedi nevedela? Nie je len obeťou konkurenčného boja?
Oslovili sme spoločnosť Slovakia Energy, Bratislava, aby záležitosť Žilinčanky Evy dôkladne preskúmala. Nechali si na to dva týždne. Výsledok nás prekvapil. „Celý postup z našej strany bol úplne v poriadku a máme ho riadne zadokumentovaný,“ uviedla pracovníčka marketingu Alžběta Šťastná. Dokonca nám zaslala aj kópiu podpísanej zmluvy a splnomocnenie pani Evy, a tiež nahrávku – verifikáciu zmeny dodávateľa, ktorú táto spoločnosť štandardne vykonáva a v ktorej pani Eva zrozumiteľne potvrdila, že zmluvu so Slovakia Energy podpísala sama a dobrovoľne.
„Pani Eva teda bola o všetkom informovaná a vedela, že ide o zmenu dodávateľa, s ktorou súhlasila. Bohužiaľ, po zaslaní výpovede ju kontaktovala SSE a presvedčila ju, aby odvolala naše splnomocnenie a vzala svoju výpoveď späť,“ uviedla hovorkyňa.
V Slovakia Energy sú presvedčení, že prípad Žilinčanky Evy je modelovým príkladom dezinformačnej kampane, ktorú používa SSE ako obranu proti strate zákazníkov, ktorým v listoch zasiela nepravdivé čísla o výške úspory. „Vo výpočte totiž uvádza maximálne ceny, ktoré schválil Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ktoré sú pri všetkých dodávateľoch prakticky rovnaké. Naše skutočné ceny dodávky sú podstatne nižšie. Proti týmto praktikám sme sa už v minulosti bránili súdnou cestou,“ dodala Alžběta Šťastná.
Po týchto informáciách sme opäť zavolali pani Eve, ktorá je invalidná dôchodkyňa. Ona nám povedala, že si nie je vedomá toho, že by podpisovala zmenu dodávateľa elektrickej energie. „Je možné, že som niečo pri dverách podpísala, keď som sa ponáhľala do nemocnice, ale myslela som si, že ten pán je z elektrární. Vôbec som nevedela, že má ísť o zmenu dodávateľa,“ uzatvorila. V rozhovore, ktorý máme k dispozícii, však zreteľne súhlasila s tým, že jej novým dodávateľom elektriny bude Slovakia Energy. Nie je však jasné, či aj naozaj porozumela tomu, s čím súhlasila. Preto, ak vás doma navštívia obchodní zástupcovia, buďte radšej opatrní a naozaj sa dôkladne ubezpečte, že všetkému, čo podpisujete, skutočne rozumiete. Nerobte to rýchlo, radšej si všetko dôkladne preštudujte a poraďte sa. Nemuselo by sa to totiž skončiť len omylom, ako u pani Evy.
Michal Filek
Snímka archív