Žilinský Večerník

26. november 2024 | Kornel
| -2°C

Spravodajstvo

Určitý „servis“ si musí nájomca zabezpečovať sám

Nájomníčka zo Závodskej cesty nie je spokojná s mestskou správcovskou spoločnosťou. Žilbyt na sťažnosti reaguje.

24.11.2014 | 14:17

Nájomníčka zo Závodskej cesty nie je spokojná s mestskou správcovskou spoločnosťou. Žilbyt na sťažnosti reaguje.
 

ŽILINA. Podľa čitateľky sa v prípade nahlasovania porúch Žilbyt bráni ich odstráneniu s odôvodnením, že na to nie sú prostriedky. Platcom tak neostáva iné, ako si ich odstrániť na vlastné náklady. Spoločnosť Žilbyt tvrdí, že vykonáva opravu a údržbu v zmysle zákona (č. 87/95 z 18. 4. 1995). Ten určuje špecifikovaný okruh tých opráv, ktoré je povinný si hradiť každý nájomca na vlastné náklady. Všetky požiadavky od nájomníkov sú zabezpečované v zmysle žiadaniek s prihliadnutím na okolnosti osobitného zreteľa a charakter bytu.
 

Nemala sprístupniť byť

Čitateľku zarazilo vyjadrenie technika Žilbytu po urgovaní žiadanky výmeny okien v dome na Závodskej ceste, kde nájomníčka mestského bytu žiadala výmenu 50-ročných okien. „Pracovník sa dožadoval odfotenia okien s pripomienkou, že budú pravdepodobne rekonštruované, nakoľko nie sú prostriedky na výmenu,“ tvrdí.

Z uvedeného bytového domu mesto eviduje v roku 2014 len jednu požiadavku na výmenu okien, kde technický pracovník spoločnosti opakovane kontaktoval nájomníčku, ktorá aj po dohodnutých termínoch nesprístupnila byt k ohliadke a zameraniu okien, ktoré požadovala vymeniť. „Vzhľadom na financie nie je možné vykonať všetky opravy, o ktoré nás niektorí nájomcovia žiadajú. V tomto prípade si drobné poruchy, ktoré vzniknú s užívaním bytu, musia nájomcovia hradiť sami. Zásadné opravy vykonávame nájomcom my, ale musia spolupracovať a naši technici rozhodujú o tom, čo sa vykoná v rámci opráv – technický postup, či sa vec vymení alebo je spôsobilá užívania a len sa opraví. Samozrejme, že je to aj vecou dohody. V danom prípade pani nespolupracovala,“ uviedol hovorca mesta Pavol Čorba.
 

Spoločnosť Žilbyt je špecifická

Na to, či je sťažnosť čitateľky opodstatnená, sme sa spýtali nezainteresovanej osoby, predsedu predstavenstva bytového družstva OSBD Milana Piliara. „Popísaný problém nie je štandardný a neobjavuje sa bežne u správcov. Spoločnosť Žilbyt je špecifická v tom, že spravuje aj objekty, ktorých vlastníkom je mesto Žilina. S nájomníkmi sú uzatvárané nájomné zmluvy, no vlastníkom bytov je mesto Žilina. V zmysle uzatvorenej nájomnej zmluvy je možné dohodnúť opravy v nájomnom byte, avšak jednoduchšie pre prenajímateľa je dohodnúť realizáciu opráv v byte v zmysle spomínaného zákona č. 87/1995. V tom prípade skutočne nájomca znáša náklady na drobné opravy v byte súvisiace s týmto zákonom. Pri oknách ide o drobné opravy v rozsahu napr. tmelenie okien, zasklievanie jednotlivých okien. Opravy vo väčšom rozsahu uplatňuje nájomca u vlastníka a ten na základe posúdenia rozhodne o ich realizácii,“ hovorí.

Podľa neho štandardní správcovia nemusia byť majiteľmi bytov, a tak sa o majetok vlastníkov len starajú formou správy.
 

Veronika Cvinčeková
Ilustračná snímka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod